Domaren gillade oss inte!

tigerflicka

Trådstartare
Jag måste bara få beklaga mig lite!
I söndags var jag ute på en LB:3. Fick till en superframridning, med mycket energi i hästen och eftergift.

Väl in på banan red vi travdelen bra, med någon miss som t.ex. för små 10-metersvolter. Men inte stora fel. Lössgjordheten fanns där.
Däremot i galoppen fick vi några missöden med fattningarna och jag fick lägga in en extravolt bl.a.
Att jag skulle missa massapoäng där visste jag juh.

Men när vi fick vårt protokoll syntes det så klart och tydligt att domaren inte gillade oss från första början. Oavsett om vi gjorde något bra eller dåligt hamnade vi på 5-6 poäng. Vi fick dessutom inte en enda positiv kommentar! Inte en!

Min häst är rätt liten, kort i kroppen, kort hals och har inte mycket resning.
Jag är rätt säker på att denna domare har sin bild av hur en häst ska se ut, och dömde oss på förhand.

Man kan juh inte annat än att strunta i det, men lite irriterande är det ändå!

Är det fler som råkat ut för domare som inte gillar er?

Sv: Domaren gillade oss inte!

Ibland kan det hända, men då får man bara strunta i det ock gå hem och läsa ett protokoll med bra kommentarer! :)

Jodå det händer! Tyvärr går det inte att göra något åt det utan ut och leta upp den domaren som gillar din häst i stället.

Tycker det har varit tusen trådar om just detta...

Du fick förmodligen de poäng du var värd, inte mer och inte mindre... Det spelar ingen roll om hästen är stor/liten/svart/brun/skäck/arab/ponny/halvblod osv osv. Men har man en begränsad häst får man kanske inse det och ta poängen därefter.

Senast ändrad:

Det finns vissa domare som ställer alldelses för höga krav på de tävlande för att de ska få godkänt av dem. tex om det är en lokal LB så dömmer de som det vore en reg LA. Inget är nästan bra nog för dem.
Jag har råkat ut för en sån. mest 5-6 och ingen positiv feedback alls utan bara negativt. Och det som jag tyckte hade gått super fick jag 7 på och ingen kommentar..
Var bara att gå på att jag var nöjd med min ritt och strunta i domarsifferna. :)

Det är du som väljer om du vill ta åt dig domarens bedömning eller inte. Kanske är där något du kan tänka på.

En sak - hur låg din procent jämfört med andra?
"Några missöden" drar inte bara ner poängen på punkten utan även "där nere" på lydnad, ryttarens inverkan o s v.

Mitt tips är att videofilma ritterna man gör och jämför sedan med protokollet. Man ser väldigt mycket som man inte upplever när man rider.

Att domaren bestämt sig från början anser jag rent nonsens och ett dåligt försvar. Jag har suttit och skrivit till så många domare i både höga och låga klasser och aldrig varit med om att domaren bestämt sig från början.

Alla domare dömer olika. Bara dom har en hyffsat jämn och rättvis bedömning inom klassen! Jag brukar tänka på hur MIN häst gick och "strunta" i procenten :)

Ja, struntat i protokollet har jag redan gjort.
Blev filmad och kan där se samma sak som jag kände, travdelen gick bra men missöden i galoppen.
När jag åkte från platsen efter ca halva klassen (totalt 26 deltagare) låg jag och en till på 52%, resten låg från 59% och uppåt till ca 65% tror jag.

Jag var iaf, nöjd med dagen, min tränare som var med var nöjd och hästen var nöjd. Det var det viktigaste!

Borsta av dig "skiten" och gå vidare. Precis så får det inte gå till! Alla vi som dömer/har dömt dressyr ska förstås följa vissa riktlinjer i den kritiken vi ger också. Man ska ge positiv kritik OCKSÅ. Har du fått 5 och 6:or så måste du ju ändå ha gjort något vettigt med. Det finns en del dåliga domare, det kommer nog fler ggr du träffar på någon.

Väl in på banan red vi travdelen bra, med någon miss som t.ex. för små 10-metersvolter. Men inte stora fel. Lössgjordheten fanns där.
Däremot i galoppen fick vi några missöden med fattningarna och jag fick lägga in en extravolt bl.a.
Att jag skulle missa massapoäng där visste jag juh.

Om du missar en massa poäng så är det väl logiskt att du hamnar på cirkus 52 %?

Och en häst som har flera missöden i galoppfattningarna är inte bra lösgjord. Faktiskt.

Jag "har" en domare som inte gillar mig ( eller hästen? ).
När hon dömer kommer jag oftast näst sist på 54-56%..
I våras på en tävling med 3 domare hade hon mig på 56% och de andra 2 på 62 och 67% ( ! ). Inte kul att åka hem och känna sig nertryckt i skorna..

Funderar starkt på att stryka mig ur klassen om jag ser att hon skall döma.

Men idag är jag glad! Kvalat klart till Msv:B nästa år i helgen!
Kan tillägga att " hon " inte var en av domarna.......

Tänk på att följa hela bedömningspunkten. Det kan ingår flera moment i ett.

I övrigt är det väl så att antingen får man finna sig i att man tävlar i en gren där det finns en människa som ska göra en bedömning vilket alltid kan diskuteras, eller får man lägga ner och tävla i t ex hoppning. Handen på hjärtat - vid 67 %, var det rättvist eller var det för höga poäng?

En annan sak man kan använda protokoll till är att se om olika domare trots allt sätter låga siffror på samma moment. Med låga menar jag så i förhållande till övriga siffror. Titta på kommentarer - ger de samma kommentarer även om du får en 4, 5, 6? Vi gjorde så en gång med ett helt års protokoll (det blev en del faktiskt). Man kunde se många olika saker, men f f a att det trots allt gått bättre och bättre med vissa dippar.:D

I våras på en tävling med 3 domare hade hon mig på 56% och de andra 2 på 62 och 67% ( ! ). Inte kul att åka hem och känna sig nertryckt i skorna..

Funderar starkt på att stryka mig ur klassen om jag ser att hon skall döma.

Men idag är jag glad! Kvalat klart till Msv:B nästa år i helgen!
Kan tillägga att " hon " inte var en av domarna.......

Vad i jösse namn red du för klass där det var tre domare i om du ännu inte kvalat till mer än msvb till nästa år?

Kvalar till msvb gör man i LA och där är det bara en domare åt gången.........

Men som arrangör väljer man ju vilka klasser man vill ha 3 domare i.
Vi har varit på tävlingar där det tom funnits LB-klasser med 3 domare.
Och flertalet LA-klasser också.

Håller med om att det är sällsynt med tre domare i LA men det förekommer faktiskt. Final i div II i stockholmsdistriktet tex, den rids i LA4 och hade tre domare.

Kan vara DM o sådant också.
Red en LA6 förra året som samtidigt var DM för juniorer. Den klassen dömdes av tre domare.

Finaler i DivI i mitt distrikt går också med tre domare. Jättenyttigt och kul att få tre domares bedömning (och väldigt nyttigt att se hur mycket det kan skilja i bedömningen av samma ritt - det är ju inte så ofta vi amatörer får möjligheten att bli bedömda av tre domare)! :)

Ja det är kanon...i mitt fall var alla tre rörande överens om att det var en halvkass ritt..:angel::D

Jag har fått möjligheten vid ett par tillfällen i år och båda gångerna har varit ganska jämna bedömningsmässigt trots allt (iaf under den gräns som gör att domarna måste diskutera efteråt). Har dessutom varit ganska usla ritter, men ändå intressant att se att samma ritt kan vara kraftigt underkänd (56%) och nästan "kvalmässig" (61,xx), även om procenten som sådana inte är så långt ifrån varandra så brukar ju känslan vara ganska differentierad mellan 56 och nästan 62. :D

Liknande trådar

Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 995
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag lovar och svär men jag hade faktiskt ingen aning om att igenridningslektionen jag var inbokad på var en hopplektion! Det gick upp...
Svar
0
· Visningar
416
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag blev faktiskt ganska påverkad efter helgens noclearround, märkte jag på veckans tre ridlektioner. En tanke som INTE min inre...
Svar
0
· Visningar
454
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Eftersom jag hade fått sitta på finaste Dunja förra veckan närde jag en stark förhoppning om att få fortsätta på henne. Det har ju ändå...
Svar
0
· Visningar
390
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Mål och Planer 2025
  • Retrievertråden