SaraMara

Trådstartare
Hur gör man för att få läsa domar, behöver man ta sig till den tingsrätt/hovrätt där domen "utdömts" eller finns de publicerade mer centralt?

Ring till tingsrätten och be att få ta del av den domen som du är intresserad av. Du kan antingen läsa den där eller beställa den, men då kostar det pengar. (Såvida du inte arbetar på någon myndighet för då är det gratis).

Alla hovrättsdomar finns också i databasen rättsbanken som brukar vara tillgänglig på de flesta bibliotek.

Det är bra om du kan numret, men annars kanske du kan personnumret på den dömde? Eller om personen ifråga har ett relativt ovanligt efternamn? Eller datum för beslutet? Beror ju på hur stor tingsrätt/hovrätt det är. Om du ska söka i databas så behöver du nog någon av de uppgifterna.
Jag hade nog ringt till hovrätten ifråga och bett dem leta upp domen, kopiera den och skicka den.

Okej. :) Tack. Ovanligt efternamn är det knappast förstås (hur mycket mer vanligt kan det bli än ett -sson namn :smirk:)... Men jag brukar vara en hejare på att söka i databaser ändå - så det löser sig nog. Får leta upp närmsta bibliotek och kika.

Går de att skriva ut tro - om man betalar?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag var i tingsrätten under hösten där gärningsmannen dömdes, jag var målsägande. Nu fick jag hem en dom från hovrätten som inte ändrar...
Svar
2
· Visningar
755
Senast: gul_zebra
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
5 893
Senast: Tualma
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 874
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
591

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka