Domänsax och baksele?

Bismark

Trådstartare
Letar efter en mindre domänsax, de jag har hittat är så stora. Vill ha en som kan ta stockar ner till 1dm i diameter, finns det? Och i sånna fall var?

Jag är ju då ganska klen:angel: och orkar inte lyfta för tjocka stockar. Sen är det otroligt irriterande när man kör och stocken flera gånger på kort sträcka hoppar loss ur saxen för att man inte får fast den ordentligt.

Och baksele, vill ha en sån man slipper ha svanskappa på också. Man fäster den i samma spännen på däckeln (loksele, bågdäckel) som svanskappan brukar sitta och så går de remmarna sen i kors över ryggen (tror jag) Vart hittar jag det? Någon som har bilder på en sån? Har sett en men hade inte nån chans att titta närmare på den.

Har en nättare baksele till min bröstsele men den håller inte sig upp utan man får fästa den i svanskappans ryggrem och det funkar ju inte om jag vill vara utan svanskappan..:confused:

Sv: Domänsax och baksele?

Denna baksele finns hos Svenljunga Sadelmakeri:

hindertygochlinor_stor.jpg

Pris: 3.000 kr.

Vi har en liknande på maratonselen
19280665.jpg

11524538.jpg

Domänsax kan jag tyvärr inte hjälpa dig med :)

Senast ändrad:

Domänsax kan du hitta hos Floby överskott. Det finns små smidiga saxar där:)

Inte bara saxar, utan även bakselar av den variant hon vill ha! :idea:

De har bra grejer som håller.
/ Milschen

Tack alla, ska genast kolla upp både svenljunga och floby!

Snart, snart kan vi köra mer ordentligt i skogen! Selen är klar hos sadelmakaren och bara väntar på att bli hämtad! Sen har jag allt utom bakselen, funkar hjälpligt med den större saxen sålänge.

/Bismark som har upptäckt tjusningen med skogskörning :D

Även Tärnsjö har den typen av baksele, av mycket bra kvalitet. Tror att det är samma prisklass som Svenljunga.

Lycka till!
Det ÄR roligt att köra i skogen. :banana:
/ Milschen

Om du inte ska dra så stora stockar kan du ju använda sig av kättingsnara. Det fungerar bra till mindre grejer. Fäst en kätting i svängeln som du gör en löpande ögla på. Den dras då åt när hästen är i drag. Funkar bra tycker jag!

Om du inte ska dra så stora stockar kan du ju använda sig av kättingsnara. Det fungerar bra till mindre grejer. Fäst en kätting i svängeln som du gör en löpande ögla på. Den dras då åt när hästen är i drag. Funkar bra tycker jag!

Så gör jag oxå, även på större stockar. Men nu så har jag en domänsax som väntar på att bli använd, ska bli kul att prova.

Jag tycker bättre om att köra med sax... det blir inte lika lätt stopp mot en sten eller nåt. Saxen är ju "spetsig" framåt o då smiter det lättare förbi hinder...

Tycker precis som Svanhild, att länka den funkar okej om det inte är något som kan ta emot.

Vi har mycket gamla gärdesgårdar som man får ta sig över så är en domänsax att föredra då den glider lättare förbi och inte hakar upp sig..

Om man drar för lätta stockar med snaran är det risk att stocken ställer sig up eller far åt ena sidan om man kör på nått som inte flyttar sig tex en högre stubbe

Min bild i skallen av en gärdgård är ju ett staket, ca en meter högt.
Du kan tänkta mig min första bild i huvudet när jag läste att ni tog er över dom med sax och stock efter :rofl:

I övrigt håller jag med er om att sax är bra :D

Ja det hade väl varit nåt??:D Hoppelihej liksom!

Näe vi har ju massor av stengärsgårdar här nere. Typ överallt..

en sån har jag på den ena selen som jag lånat...

o är ute efter en sån till den jag skall köpa har nu mailat floby får vi se om jag får nåt svar=)

Jag har en sån typ av baksele till min loksele, tror det är en tärnsjö, snygg o bra tycker jag! jag måste åka till Floby nångång då jag blir rik, verkar så kul! Jag hoppas på att kunna använda min tjej i skogen så smått snart!

Jag har också mailat Floby men inte fått svar ännu:D

Kom på en sak till, på armébakselen sitter spännena som man kopplar ihop den med däckeln på baksele-delen eller ska de sitta spännen på selen? För på min sele är där bara släta remmar med hål i, alltså inga spännen utan den andra delen liksom.

Ser att på både AnnA_'s och Nussikan's så verkar spännena sitta på selen??

Liknande trådar

Körning Hej! Jag har nu en komplett fast bröstsele som jag tömkört med men då planen är att köra in ponnyn vill jag ha en lös bröstsele. Har...
Svar
6
· Visningar
1 246
Körning Jag kör med loksele och har hittat en grym baksele. Den har två ryggstycken som går från hintertyget, upp över ryggen där man lägger dom...
Svar
4
· Visningar
1 239
Senast: agtatoon
·
Körning Jag lovar - jag har använt sökfunktionen och jag har lärt mig åtskilligt om både bakselar och vagnar! Men har ändå några funderingar...
Svar
5
· Visningar
1 241
Senast: moiran
·
Körning Hej! Jag är helt ny vad gäller körning och behöver lite hjälp. Har ett 6-årigt russto som jag planerar att köra in. Kommer...
2
Svar
25
· Visningar
3 784
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Hård nacke