Domänsax och baksele?

Sv: Domänsax och baksele?

Ja, på min sele sitter spännena på däckeln och på bakselen är det bara remmar. Men det måste ju gå lätt att be nån sadelmakare eller annan lädersömnadskunnig att sy dit spännen på endera sidan.

Jag har en baksele som man var tvungen att fästas i svanskappen för att "hålla ihop" där den gick i kryss uppe på hästens kors. Då jag inte ville ha svanskappa så använde jag mig helt enkelt av en annan rem som jag fäste där svanskappan ska fästas, sedan lät jag sen går runt punkten där bakselen går i kors upp på hästens kors och fäste ihop med spännet som satt på remmen.

Oj.. det lär fummigt... :crazy: fattar du nånting? :confused:

Ehhh näe:crazy::D

Får väl helt enkelt lämna in selen och få påsytt spännen sen om det nte finns några på bakselen. Det kan ju inte vara så svårt att få gjort och lär ju inte kosta några miljoner heller!

En liten funderare... varför vill du inte ha svanskappa? Jag ser många som kör med bakselar utan svanskappa. Själv har jag alltid haft det på alla selar o hästar så nu måste jag va lite nyfiken o fråga varför ni som inte har svanskappa väljer bort den...

Jag köpte helt enkelt en armésele begagnad, och bakselen som följde med var av modell utan svanskappa.
När jag ser att det fungerar ser jag ingen anledning till att ha svanskappa om jag slipper, tänker mig att det inte är särskilt skönt för hästen.
För bettet finns det ju, om jag fattat rätt, plats i lanerna, men svanskappan blir ju som snus, den tar plats :) Dessutom risken för skav om det blir tagel emellan. Jag är jättenoga med att ta bort det på lilla russet, men är alltid orolig när ungarna kör ifall de skulle glömt det. Har varit med om en obehaglig sak när min ponny fått skav av tagel under svanskappan vid ridning - inte kul!

Lotta

Jag vill helst ha utan svanskappan för att jag inte tycker att jag behöver den i skogen. Vad gör den för nytta där egentligen?

Sen är inte hästen helt överförtjust i den heller, kniper gärna lite med svansen. Har både svanskappa och baksele på min bröstsele så hon kommer att få gå med både och. Håller på att vänja in henne lite smått vid att jag tar på och av svanskappan..

Om du menar att dra stock så behöver du till många redskap inte äns baksele.

Jag vill inte ha svanskappa så pållen får lite skav av den. Detta trots att inget tagel ligger emellan. Han verkar inte ha ont, men där svanskappan ligger försvinner liksom den svarta huden och det blir rosa istället. Alltså inget sår men som att pigment slits bort. Ser jättekonstigt ut :crazy: och känns inte bra. Så jag kör utan svanskappa.

Näe jag kör alltid med linor, svängel och sax i skogen så jag har inget behov av bakselen egentligen heller.

Men sen har jag tänkt att jag ska få till nån form av flakvagn sen i framtiden med och då vill jag ha bakselen. Måste bara få fart på lillebrorsan så han blir klar med min rockard så jag kan få honom att börja på en 4-hjulig vagn med :D

Liknande trådar

Körning Hej! Jag har nu en komplett fast bröstsele som jag tömkört med men då planen är att köra in ponnyn vill jag ha en lös bröstsele. Har...
Svar
6
· Visningar
1 246
Körning Jag kör med loksele och har hittat en grym baksele. Den har två ryggstycken som går från hintertyget, upp över ryggen där man lägger dom...
Svar
4
· Visningar
1 239
Senast: agtatoon
·
Körning Jag lovar - jag har använt sökfunktionen och jag har lärt mig åtskilligt om både bakselar och vagnar! Men har ändå några funderingar...
Svar
5
· Visningar
1 241
Senast: moiran
·
Körning Hej! Jag är helt ny vad gäller körning och behöver lite hjälp. Har ett 6-årigt russto som jag planerar att köra in. Kommer...
2
Svar
25
· Visningar
3 784
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar