Sv: Dom där gula äggen...
Nej, men herr Coari tycks inte så insatt i den mkt tråkiga problematiken med flugor (aw typen flygandes i luften) som lägger ägg där de anser det lämpligt. En nerskiten kaninbak är utmärkt, liksom ett sår utan förband på häst eller ko i rötmånaden, en gödselhög är också bra liksom i en kwarglömd kastrull med ris utan lock på spisen.
Fluglarwer har stundom anwänts för att äta rent från nekrotiskt material i fula sår, men ifråga t e kaniner så äter de sig istället in i kaninen och orsakar dess död. Har äwen sett sår på hästben där fluglarwer ätit sig in så att det bildats en håla under såret sas.
Pinka på en kaninrumpa har jag aldrig gjort, tror iofs inte heller att det skulle wara ett bra behandlingsalternatiw för mina manliga kollegor (äwen om jag förstås ska framföra det...). Däremot kan wätepero id, iwermektin och manuell plockning aw larwer med pincett fungera. Tywärr hjälper det sällan kaninen eftersom den är så illa åtgången att awliwning är enda alternatiwet. Då brukar jag spruta awliwningswätska på äckel-larwerna också och hälsa från kaninens ande.
Awliwningswätska i såret på en häst skulle jag däremot inte wilja testa.
Styngflugelarwer kläcks på hästen, kryper mot mulen där de orsakar klåda och koloniserar hästens munhåla (mindre wanligt) och gastrointestinaltrakt när hästen gnor mulen mot benen el liknande för att stilla klådan. Jag tror inte att de kan framlewa sitt äckliga larwliw på annan plats, äwen om de så småningom nyttjar det fria luftrummet för sitt äckliga förmerande.
Örk. Igen!!
Widare skulle jag nog ändock awråda herr Coari från att hala fram
Den nästa gång han ser en larw under ett PG-beslag... Dagens hästflickor är ganska kwackmagade och en blottning aw det slaget skulle kunna leda till åtal för både det ena och det andra..
(Själw skulle jag finna det mycket roande..!)