Dom där gula äggen...

Nikki o Fabian

Trådstartare
Hur får man bort dom?

För visst är det flugägg som hästarna får på benen o övriga kroppen?

Har för mej att det bara är att vänta tills dom försvinner lr?

Sv: Dom där gula äggen...

det är styngflugan som lägger ägg på hästens ben och du ska verkligen försöka få bort dom för annars kliar sig hästen med tänderna och får i sig äggen och på så sätt får dom styngflugelarver i magen..

Det är nog Styngfluge-ägg. Sitter de hårt fast så är det med all sannolikhet det. Ryktsten är ett sätt men jag brukar använda en sån där trimkniv och skrapa med. Men det är ett h*lvete att få av! :devil:

Det som händer om du låter dem sitta kvar är att äggen kläcks och larverna kryper ut. Detta kliar och då slickar/biter hästen där det kliar och får i sig larverna i kroppen.

Det är ju mot styngflugans larver man maskar av med något ivermectinmedel på hösten. Vad jag förstår så ska man inte maska av mot detta förrän frosten kommit och styngflugan slutat lägga sina ägg. Avmaskar man för tidigt medans styngflugorna fortfarande är i farten så kommer det ju nya larver i magen igen efter avmaskningen.

Tack alla för era svar. Ska ta o köpa en ryktsten, Fabian är jätte gul av alla dom äckliga äggen.

Hej, flugäggen går även bra att få bort med sandpapper. En del ägg sitter väldigt hårt så de måste man handplocka. Lycka till.

det går även bra att använda en vanlig rakhyvel (ex. engångs) för att få bort äggen. dra medhårs och med lätt hand!

Bort med äcklet bara!

I senaste weterinärtidningen war det en artikel om hur styngflugelarwer äwen koloniserar hästens munhåla och kan orsaka fickbildningar runt tänderna. Där kryper dom runt och äcklar sig. Örk.

Men fy vad äckligt. Vidrigt :crazy: :(

Vad händer med de äggen som man tar bort från hästens ben? Dör de? Tömmer man dem på gödselstacken, i soptunnan? Eller eldar man upp dem? :devil:

funkar också om du tar en halvliter vatten och blandar med 2 dl jodsalt och sprayar på

:eek: Så fruktansvärt vidrigt!!!

Usch. Men jag kan inte minnas att mina hästar haft jättestora problemmed det. Visst har jag sett de där gula prickarna men inte så utbrett. Är det nån speciell miljö där de finns i större antal? Norr, söder, kust, inland eller spelar det ingen roll?

Bort med äcklet bara!

I senaste weterinärtidningen war det en artikel om hur styngflugelarwer äwen koloniserar hästens munhåla och kan orsaka fickbildningar runt tänderna. Där kryper dom runt och äcklar sig. Örk.

Jag kan visa bilder på hur dom förökar sig under en pg sko eller en sko med sula på en en häst med eftersatt hovvård.

Har aldrig hänt tidigare eller senare men då spydde jag.

Någon mer som vill se??

Som ngn skrev,, stark saltlösning är en mkt enkel och främst effektiv lösning.

Då ska i alla fall jag spraya den där saltlösningen på min häst så snart jag kan imorgon. Hon har inte så mycket ännu men jag vill ju inte chansa!

Är det inte spyflugelarwer då? Alltså såna som man kan hitta i sår under sommaren. Eller på stackars kaniner som bliwit dåliga i magen - där kryllar det aw fluglarwer. Urk.

Jag kan visa bilder på hur dom förökar sig under en pg sko eller en sko med sula på en en häst med eftersatt hovvård.

Någon mer som vill se??

jag vill se

Eller på stackars kaniner som bliwit dåliga i magen - där kryllar det aw fluglarwer. Urk.

Är det för tant Ester helt obekant med kaniners avmasknings schema??

Nå väl alla yttre flugägg eller larver dör omedelbart med en saltlösning som överstiger 4% liksom all svamp..

Gammalt och beprövat..

Bondepraktis va redan på tidigt 1900 tal att vid sårskada på brukshäst i lantbruket eller skogen så pissade man på såret, så även vid angrepp av flugägg eller larver.

I dag skulle det se ganska komiskt ut om hästägarna utförde samma bondepraktis eftersom dagens hästägare är i majoritet kvinnor.

Själv skule jag finna det som mkt roande.

Är det för tant Ester helt obekant med kaniners avmasknings schema??

Nå väl alla yttre flugägg eller larver dör omedelbart med en saltlösning som överstiger 4% liksom all svamp..

Gammalt och beprövat..

Bondepraktis va redan på tidigt 1900 tal att vid sårskada på brukshäst i lantbruket eller skogen så pissade man på såret, så även vid angrepp av flugägg eller larver.

I dag skulle det se ganska komiskt ut om hästägarna utförde samma bondepraktis eftersom dagens hästägare är i majoritet kvinnor.

Själv skule jag finna det som mkt roande.

Du är inte ensam, jag fnissade gott här!:D

Jag ska blanda saltlösning och spraya min pålla!:devil:

Nej, men herr Coari tycks inte så insatt i den mkt tråkiga problematiken med flugor (aw typen flygandes i luften) som lägger ägg där de anser det lämpligt. En nerskiten kaninbak är utmärkt, liksom ett sår utan förband på häst eller ko i rötmånaden, en gödselhög är också bra liksom i en kwarglömd kastrull med ris utan lock på spisen. :angel:

Fluglarwer har stundom anwänts för att äta rent från nekrotiskt material i fula sår, men ifråga t e kaniner så äter de sig istället in i kaninen och orsakar dess död. Har äwen sett sår på hästben där fluglarwer ätit sig in så att det bildats en håla under såret sas.

Pinka på en kaninrumpa har jag aldrig gjort, tror iofs inte heller att det skulle wara ett bra behandlingsalternatiw för mina manliga kollegor (äwen om jag förstås ska framföra det...). Däremot kan wätepero id, iwermektin och manuell plockning aw larwer med pincett fungera. Tywärr hjälper det sällan kaninen eftersom den är så illa åtgången att awliwning är enda alternatiwet. Då brukar jag spruta awliwningswätska på äckel-larwerna också och hälsa från kaninens ande.

Awliwningswätska i såret på en häst skulle jag däremot inte wilja testa.

Styngflugelarwer kläcks på hästen, kryper mot mulen där de orsakar klåda och koloniserar hästens munhåla (mindre wanligt) och gastrointestinaltrakt när hästen gnor mulen mot benen el liknande för att stilla klådan. Jag tror inte att de kan framlewa sitt äckliga larwliw på annan plats, äwen om de så småningom nyttjar det fria luftrummet för sitt äckliga förmerande.

Örk. Igen!!
Widare skulle jag nog ändock awråda herr Coari från att hala fram Den nästa gång han ser en larw under ett PG-beslag... Dagens hästflickor är ganska kwackmagade och en blottning aw det slaget skulle kunna leda till åtal för både det ena och det andra.. :D;)

(Själw skulle jag finna det mycket roande..!)

Någon mer som vill se??

Snälla du sätt inte in bilden i tråden i alla fall. Jag har inte så stora problem med äckligheter men är det en sak jag verkligen inte klarar att se så är det larver och parasiter. Inte ens på bild. Så för min skull får du gärna låta tråden bli bildfri så att jag kan följa en innehållet med maten i halsen och inte i knät? :o

funkar också om du tar en halvliter vatten och blandar med 2 dl jodsalt och sprayar på

Måste man värma upp vattnet för att saltet skall lösa upp sig eller går det att blanda kallt?
Det är verkligen ett styngflugeår hos oss i år, vidrigt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Har ju haft lite otur i olika lägen med hur vissa människor beter sig i stallet, och är nog blivit lite ärrad av det (inten nuvarande...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
6 739
Senast: Reville
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 196
Senast: Roheryn
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Så är de där igen, de små, små gula äggen på hästarnas ben, och på andra delar av kroppen. Små, små ägg som kan ställa till stor oreda...
Svar
0
· Visningar
417
Senast: Gunnar
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
646
Senast: Myzan87
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka