Dolda fel, vad gäller?

Apollo 13

Trådstartare
Jag köpte min häst i oktober 06, då sas det att han aldrig vart halt eller sjuk innan. Han hade endast vrickat sig i hagen någon gång.

Nu har jag fått reda på att så inte var fallet. Han har tydligen var han en vända halt runt om så han inte kunde gå och han var en vända halt en längre tid, men det behandlades inte eftersom han inte gick att lasta.

Nu undrar jag, detta måste väll ses som dolt fel? Jag har i juni 07 behandlat honom för hovledsinflammationer bf och kotledsinflammation hf. Detta kostade självklart massor trotts försäkring...

Finns det något jag kan göra? Att lämna tillbaka hästen är absolut inte ett alternativ, men finns det något jag kan göra, vad vet jag inte vad det skulle vara men iaf så förra ägaren får en "rättelse" om att det h*n gjorde var fel!

Sv: Dolda fel, vad gäller?

Dolt fel kan det aldrig bli eftersom felet har varit känt.

Du kan väl ringa och prata med säljaren och berätta vad du fått höra. Är du säker på din källa??

men vad räknas det som när ägaren ljugit mig rakt upp i ansiktet och sagt att hästen inte vart sjuk, dessutom skrivit på ett kontrakt där det står att hon uppgivit allt hon vetat om, vilket då är en lögn.

Jag tror att källan är pålitlig, det verkar vara någon som haft mycket kotakt med hästen, både innan förra ägaren hade hästen och under den tiden. jag kan ju självklart itne vara helt hundra.

Innan köpet gått igenom så hörde jag att han hade vart halt, fick då till svar att han vrickat sig i hagen någon gång men det var allt, så jag har svårt och tro att ett samtal till förra ägaren skulle göra mig mycket.

Dolda fel är något som vare sig köparen eller säljaren känner till.

Bedrägeri skulle det kunna vara.

men det bästa är ju faktiskt att ringa till säljaren och påtala vad du fått höra!

Som olgaklara skriver så är det inte ett dolt fel.
Sedan är det här än så länge hörsägen från en tredkeperson om att hästen varit halt.
Sist men inte minst så kommer frågan om den nu varit så halt på alla fyra var det hos förre ägaren eller den som hade hästen innan igen?
Om den som du köpt hästen av verkligen vet om att den varit halt på alla fyra så har den personen brustit i sin upplysningsplikt mot dig. Men om hältan varit hos en tidigare ägre i gen så är det ju inte säkert att det är något som h*n själv vet om. Det kan gå att driva vidare om det varit till men för dig. Men det är ju inte säkert att den behandling som du fått göra av hästen har något som helst samband med tidigare hälta. Så om det driv vidare kommer den att vinna som bäst kan bevisa sin sak.

Enklast och billigast är att prata med säljaren och se vad denna säger. Dyrast är att driva det vidare om inte säljaren går med på någon lösning självmant. Om så blir fallet kommer det att kosta dig betydligt mer än vad veterinärvården kostade även om du vinner.

båda hältorna har varit hos h*n jag köpte av.
men det är just vad jag funderar på, vad spelar det för roll om jag säger tt jag fått reda på att hästen vart halt? ingen, jag måste ju kunna bevisa det. även om personen som berättat allt för mig, vittnar eller så, så är det ju fortfarande ord mot ord.
det enda jag har som kan ses som "bevisning" är att jag har ett papper från en värmekamera undersökning som gjordes, det har jag dock haft sedan hästen överlämnades, inte sedan papprena skrevs, det står heller inget om detta papper/undersökning i kontraktet.
Men det känns som att jag inte kommer ha en chans... för mig handlar det eg inte om att vinna pengar eller så.. det handlar bara om att jag tycker att h*n behandlat sin (min) häst sjukt illa och det borde någon tala om för henne.
Jag tror dock att jag ska smälta det här lite. ringa ett samtal och sedan åka med och ta ett snack med förra ägaren.. vad det nu skulle göra.

Där tror jag inte du hittar något om dolda fel. Men om du har lust får du gärna visa var!

Det står inte i klartext!

Men här hittar du en del: http://www.nordea.se/Privat/Boende/...+undersökningsplikt+och+dolda+fel/204494.html

Nu gäller detta fastighet, men idag gör man ingen skillnad på djur och saker
Säljarens upplysningsplikt

Säljarens upplysningsplikt omfattas endast av fel och brister i fastigheten som han känner till och som inte kan anses vara normala i förhållande till fastighetens ålder och som köparen inte kunnat upptäcka.

Om säljaren upplyser om dessa typer av fel och brister kan han inte senare bli ersättningsskyldig för dem. För att säljaren ska bli skadeståndsskyldig måste han på ett svikligt sätt låtit bli att berätta att fastigheten har vissa fel och brister.

Säljaren kan också bli skadeståndsskyldig för så kallade dolda fel, fel som varken han eller köparen känt till eller kunnat upptäcka ens vid en noggrann undersökning och inte heller borde räknat med, med hänsyn till fastighetens pris, skick och ålder.

Eh, jo det gör man. Du har helt fel. Hur kan du framställa saker som du inte har en aning om som om du vet?

Eh..

Nej det gör man INTE! Hästar är fortfarande varor i dagens samhälle.

Dolda fel är och kommer alltid att vara fel som vare sig säljare eller köpare vetat om vid försäljningen

Jo jag vet!

Men eftersom du verkar veta andra saker så kanske du kan framlägga dem här istället

Senast ändrad:

Fastighet är fast egendom och är helt skilt från lagar som gäller lös egendom.

Enligt flera kända hästjurister (bl a Deckerman) är ett dolt fel ett fel som inte säljare och köpare känner till ELLER BORDE KÄNT TILL.

Har man uppfyllt sin undersökningsplikt som köpare och upplysningsplikt som säljare innebär detta att ett dolt fel är ett fel som inte parterna vetat om och som heller inte kunnat upptäckas vid en veterinärbesiktning (undersökningsplikten). Hur långtgående veterinärbesiktningen bör bara (röntgen, ridprov etc) avgörs bl a av hästens pris, tänkt användningsområde och eventuella dispositioner för rasen (islandshäst-spatt, fullblod-ks t ex)

I TS fall har ju säljaren medvetet undanhållit information som denne förstått eller borde förstått var av vikt för köparen.

Bra läsning är bl a: http://www.jur.lu.se/Internet/Biblioteket/Examensarbeten.nsf/0/418F206828653464C1256BB3004A9781/$File/exam.pdf?OpenElement

Senast ändrad:

Fastighet är fast egendom och är helt skilt från lagar som gäller lös egendom.

Enligt flera kända hästjurister (bl a Deckerman) är ett dolt fel ett fel som inte säljare och köpare känner till ELLER BORDE KÄNT TILL.

Har man uppfyllt sin undersökningsplikt som köpare och upplysningsplikt som säljare innebär detta att ett dolt fel är ett fel som inte parterna vetat om och som heller inte kunnat upptäckas vid en veterinärbesiktning (undersökningsplikten). Hur långtgående veterinärbesiktningen bör bara (röntgen, ridprov etc) avgörs bl a av hästens pris, tänkt användningsområde och eventuella dispositioner för rasen (islandshäst-spatt, fullblod-ks t ex)

Som jag skrev så var jag ENDAST ute efter förklaringen för DOLDA fel inte direkt jämförelse med fastighet. Dock så jämställs hästar med varor vilket jag inte inbegriper fastigheter i. Jag citerade endast det som stod i länken angående dolda fel eftersom det var en bra beskrivning av just dolda fel!

I TS fall har ju säljaren medvetet undanhållit information som denne förstått eller borde förstått var av vikt för köparen.

Fast som jag förstått det hela, så har ts i efterhand fått höra ryktesvis att där varit hältor på hästen innan och rykten utan större substans (bevis på att så är fallet, tex genom tidigare behandlingar, diagnoser etc.) än att "någon hört att" bör man ta med en nypa salt.

Fast som jag förstått det hela, så har ts i efterhand fått höra ryktesvis att där varit hältor på hästen innan och rykten utan större substans (bevis på att så är fallet, tex genom tidigare behandlingar, diagnoser etc.) än att "någon hört att" bör man ta med en nypa salt.

självklart så tas det med en nypa salt, men saker och ting stämmer för mycket för att det skulle vara taget ur luften tyvärr.

I ditt ställe hade jag jobbat hårt på att verifera det du hört ryktesvägen. Kommer det fram något av substans, gå till säljaren och lägg fakta på bordet.

Kan du inte stödja det du hört, glöm saken och sov gott på nätterna. Även med kalla fakta är det svårt att driva en hästaffär till rätten och få ut något av det. Stora kostnader och tveksam utgång är väl sammanfattningen...

jo jag förstår det.
men OM man nu skulle välja att gå vidare, och OM jag skulle ha chansen att vinna.
kan man bara kräva då att köpet hävs eller kan man få skadestånd?
jag är absolut inte intresserad av att lämna tillbaka hästen, och eg skiter jag väll i penganra, jag är bara grymt förbannad över att ha blivit lurad men framförallt sur för att hon ska ha behandlat hästen så sjukt illa! hältorna är inte det enda problemet och enligt ryktet så har hästen hanterats på ett sätt som tydligt bryter mot lagen.

Om du inte är beredd att lämna tillbaka hästen tror jag att det är små chanser att dra ärendet hela vägen. Självklart ska du försöka få till stånd en prissäkning, men jag tror inte det finns någon advokat som vill driva ärendet till rätten.

Hur mycket pengar har du betalt för hästen?

Liknande trådar

A
Hästvård Detta är ett sto på fem år, vbl travare, egen uppfödning, har alltid varit hos mig. Vi har lite problem, hoppas någon orkar läsa och...
Svar
6
· Visningar
1 476
Senast: acrazyone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama