dolda fel -oinriden unghäst

Lilla_Gubben

Trådstartare
Har letat efter info om dolda fel, men hittar bara om färdiga hästar...
Jag köpte en unghäst i våras, den har nu, efter 3 mån hos inridare konstaterats ha problem i ryggen/nacken, kiropraktor tittade på honom idag och röntgen ska beställas imorgon så fort veterinärklinik öppnar. Han är väldigt lugnt tagen, är ännu bara skrittad och lite travad i skogen, men då han känns så spänd i ryggen så har vi gjort lite undersökningar, tänderna är kollade och då rekommenderade vet att kolla rygg/ben då han hade så mycket slitningar.

Hursomhelst, då jag köpte en oinriden 3-åring, valde jag att gårdsbesikta med deras veterinär (dumt av mig, jag vet, men då jag inte hade någon koll på veterinärerna i omgivningen kollade jag upp honom, och fick honom rek av andra), han rekommenderade röntgen av haserna, så det gjorde vi och fick ua på båda. Jag var med vid både besiktning och röntgen. Men om vi nu skulle hitta något i rygg/nacke på honom, klassas det då som ett dolt fel, eller? Och om det gör det, hur går man tillväga gentemot säljaren då?

Sv: dolda fel -oinriden unghäst

Dolt fel = fel som inte kunnat upptäckas normal undersökning, vad som är normal beror på omständigheterna. Hästen kan mycket väl ha förvärvat problemen senare. Du har ägt hästen några månader och dessutom haft honom hos inridare så det är absolut möjligt.

Tror knappast att han har förvärvat felen under min ägo, har haft honom sen 1maj, har ägnat mig åt väldigt lätt inridning sen midsommar, han är skrittad och lite travad. Han är som sagt gårdsbesiktigad och röntgad i haserna, men om nu något skulle uppenbara sig på en röntgen av nacke/rygg, kan det då kallas för dolt fel, eller är det mitt fel för att jag valde att inte röngta de delarna inför köp? Något som kändes väldigt onödigt då hästen bara är 3 år och oinriden och inte var så jättedyr (även om det var mycket pengar för mig). Men jag kan ju säga att nästa häst jag köper kommer att bli röntgad...

Min häst har lyckats skada sig 2 gånger i hagen sedan slutet på maj, inget allvarligt men att utgå från att det är omöjligt att ådra sig skador på närmre 4 månader kan man inte. Nu vet jag för all del inte vad ni misstänker, mycket är ju avhängigt av diagnosen.

Jag skulle tippa att din undersökning är bra nog om det visar sig kunna vara dolt fel och det blir en tvist, åtminstone om priset är närmre 50.000 än 100.000, man förväntar sig noggrannare besiktning ju högre värde hästen betingar.

Senast ändrad:

Dolt fel eller inte kommer att bero mycket på vad som är fel och det får ju veterinären ta reda på. Men det är inte så vanligt att man faktiskt har dolda fel på hästar som många tror. Utan det som spelar in här är enligt vilken lagstiftning som häst affären är gjord och hur ett ev köpeavtal/kontrakt ser ut. För det som kan vara aktuellt är att häva köpet för att felet har funnits redan före köpet. Men som skrivet det hänger på lagstiftningen.
Antar att du har köpt som privatperson så det som avgör vilken lag det hamnar i är säljaren. Har du köpt av en näringsidkare och veterinären vid undersökningen klart kan säga att "felet" i ryggen har funnits där redan innan köpet. Ja då är det helt klart att du ska reklamera hästen så fort som möjligt. Sedan kan säljaren välja att "laga" hästen om det är möjligt, ge dig prisreducering om du vill behålla den eller häva köpet.
Men är säljaren en privatperson så har du undersökningsplikt på ett helt annat sätt och om det står i ett köpeavtal att den säljs i befintligt skick jag då har du inget alls att komma med. Utan då får du vacker behålla hästen och stå för alla kostnader som uppkommer av det här.

Har du pratat med säljaren?
Vad är det du vill?
Lämna tillbaka hästen?
Ha prisavdrag?
Ellerr vad:confused:
I de flesta fall är det bättre att göra upp i godo än dra in dyra advokater

Men är säljaren en privatperson så har du undersökningsplikt på ett helt annat sätt och om det står i ett köpeavtal att den säljs i befintligt skick jag då har du inget alls att komma med. Utan då får du vacker behålla hästen och stå för alla kostnader som uppkommer av det här.

Befintligt skick är inte alls en heltäckande försäkring för säljaren som gör att denna absolut inte har ansvaret. Skicket ska vara i relation till vad man kan förvänta sig av priset och till beskrivningen av varan. Det blir svårare att få rätt mot en privatperson, men det är inte omöjligt.

Första frågan är ju vad som är fel. Diagnos och progons. Hästen kan ju ha gått över under tiden hos beridaren, den kan ha gått omkull i hagen, det kan ha hänt ungefär en halv miljon olika saker.

För att det ska vara dolt måste du först och främst påvisa att det fanns vid övertagandet, när du köpte hästen, något som kan vara väl så krångligt.

Efter det kommer frågan om det kan anses vara dolt.

Framförallt ska man nog vänta på resultat från röntgen/veterinärutlåtande innan man ens börjar spekulera i om man kan reklamera för dolt fel.

Självklart avvaktar jag vad veterinärundersökning kan påvisa, jag var bara så ledsen igår (tog bort min gammelfarbror tidigare i våras och känslomässigt är jag absolut inte redo att ta bort en häst till så snart) och funderade på mina alternativ.
Sen är ju allt beroende på vad veterinär kommer fram till, vad jag kommer att göra. Min omgivning säger att det bara är att lämna tillbaka honom direkt, men de är inte insatta i hästvärlden alls, det är därför jag undrar lite vad som gäller om det i slutänden kommer fram att det är något som han haft med sig, typ ks eller andra problem i rygg/nacke.

Men är fortfarande så ledsen, tycker så mycket om den här hästen, men jag har inte råd att ha en häst jag inte kan rida på, för krasst sett är det ju därför jag har häst.

Nej, det är inte alls bara att lämna tillbaka. Som tidigare skribenter så måste det utredas. Men ge inte upp hoppet. Det behöver inte alls vara något allvarligt.

Flera frågor:
Hur märker inridaren att han är spänd i ryggen? Vad gör hästen? Vad har de för utrustning? Passar den?
Vad menade veterinären med att den hade "slitningar"?

har den en bra tillpassad sadel?

Sickan, hur hon känner det är genom att han går från väldigt avslappnad till spänd och skjuter rygg. Jag var inte där när vet gick igenom munnen på honom, men som jag fick det förklarat var det slitage på tänderna för att han bitit fast bettet, sen om det var pga tandlossning eller rygg/ben kunde hon ju inte tala om. Sadel ligger bra, inte mycket vits att måttanpassa sadel åt 3-åring...

Kiropraktor gick igenom honom igår, och hon hittade saker som inte borde finnas på en oinriden unghäst och om man på det lägger på hans shivering och sadeltvång så var inte prognosen helt god. Väntar nu på veterinärtid. Så han ska självklart gås igenom, jag gillar verkligen den här hästen och blir mer än glad om de hittar något som går att åtgärda.

Har dessutom informerat säljaren (via mail dock, då hon är lite svår att få tag i per tfn), och kommer hålla henne uppdaterad så fort jag har några nyheter. Jag är inte på något sätt ute efter att sätta dit henne, utan undrar bara lite hur man går tillväga om man hittar något som troligtvis var där redan när jag köpte honom. Annars är han försäkrad, samma bolag som hon hade, så ekonomiskt löser det sig väl alltid på något sätt, förutom att jag snart lagt ut mer pengar på inridning, undersökningar och kastrering än vad hästen kostade mig.

Hade hästen shivering och konstaterat sadeltvång när du köpte honom, och visste du om detta?

Att han reagerat när hon lagt på sadeln första gången visste jag om, han var ju helt oinriden när jag köpte honom, andra gången vi tittade på honom så sadlade säljaren honom, just för att jag ville se hur han reagerade, då visade han ingenting. Sen upptäckte vi det när vi skulle rida in honom, syster flög som en katapult, men när hon sen hoppade upp direkt igen, så var han hur snäll som helst.

Shiveringen visste jag inte om, såg att han darrade till lite i bakbenen någon gång, men det har jag sett många unghästar göra när de blir lite spända, så det tänkte jag inte på. När jag fick hem honom hade det ökat markant, men jag kopplade det till att han var helt nykastrerad och öm därav. Sen pratade jag med andra som sa att det var nog shivering, men det gjorde inte så mycket för ridbarheten, så jag brydde mig inte så mycket i det dumt nog. Inridaren bekräftade att det definitivt var shivering, men det är ju inte veterinärt konstaterat.
Nu har jag definitivt fått lära mig att jag inte ska köpa häst bara för att man blir alldeles:love:

Det här komplicerar hela saken betydligt. Hästen har visat tydliga indikationer tidigt (sadeltvång, shivering) som du valt att inte följa upp (veterinärbesök) och därmed inte heller reklamera. Det här KAN innebära att du inte har möjlighet att reklamera det du nu upptäcker.

Men det beror också mycket på vilken lagstiftning det hamnar i; köplagen eller konsumentköplagen. Och prissättningen på hästen.

En grundlig veterinärgenomgång låter som ett måste, för att konstatera shivering och få reda på vad det kan vara i ryggen. Vilken ras är det på hästen?

Veterinärundersökning med röntgen är på gång. Hästen ifråga är ett sv halvblod, ingen dyr kille därav valde jag bara gårdsröntgen + röntgen av haserna på besiktande veterinärs inrådan.

Sadeltvånget var jag ju informerad om, men det är ju hanterbart om man vet om det, och efter det vi hittat utlösande faktor så åkte vi inte av något mer. Inridaren har inte heller åkt av någon gång. Shiveringen skulle jag väl gjort något mer åt, men det är lätt att vara efterklok...

Men jag är som tidigare sagts inte ute efter att sätta dit säljaren på något sätt, jag hoppas verkligen att hon var ärlig och inte undanhöll oss information, hon kändes så genuint trevlig. Jag är bara nyfiken på vad jag har för alternativ ifall det hittas något som fanns där innan. Är inte helt säker på om hon har bolag el inte, måste nog kolla köpekontraktet, det är inte hemma hos mig, men jag tror det.

men än så länge är ju allt spekulationer, då vi inte fått något på papper ännu, men jag är tacksam för alla inlägg

Ursäkta men jag får inte ihop oinriden häst och sadeltvång, inridningen måste ju minimum vara påbörjad vid köpet. helt oinriden tolkar jag som att hästen inte blivit tränad alls. Nu blev du dessutom upplyst om problemet så dolt är det intet. Jag är också tveksam om shievering kan räknas som dolt problem, i synnerhet som du sett tecken redan innan du köpte hästen, och definitivt för att du faktiskt med egan ord accepterat det när du uppmärksammade det.

Nu är ju hästen riden en tid, så fynd som inte borde finnas på en oriden häst kan ju myclet väl börja dyka upp. Det verkar ju inte så troligt att hästen skulle kunna vara riden så värst länge om den nu varit riden. Den är ju bara 3 år som sagt.

Har du köpt av företag så har du betalat moms, det brukar framgå av kontraktet. Framgår det inte kan du räkna med att det är privat.

Jag har ingen gång hävdat att varken shivering eller sadeltvång är det dolda felet, det är åkommor jag har accepterat även om den lilla skakning han visade när jag såg den där kom vid ett läge när han blev rädd, så inte trodde jag att det skulle vara så mycket som han visade sen när han kom till mig, men miljöombytet och kastreringen kan säkert ha bidragit en hel del där. Mycket av skakningarna minskade allt eftersom också.

Det jag funderar på är ifall jag skulle hitta något på röntgen, dvs kissing spines eller andra skador som uppenbart varit där i mer än 4 mån, som inte hittades vid gårdsbesiktning, där ingenting utom gallor i haserna hittades, och de har jag röntgat u.a.

Säljaren sa att han uppvisat sadeltvång när hon sadlat honom första gången. Han hade haft sadel på sig och blivit hängd på enstaka gång när jag köpte honom, i min värld är man oinriden då! Sutten på har han varit sen juni och "riden" dvs korta promenader i skogen i skritt och trav, typ 4ggr/v sen juli.

Kontraktet har jag som sagt inte hemma, så det kan jag inte kolla på just nu.

Jag tror att det är rätt kört för dig. Säljaren har beskrivit vissa problem som borde ha gett dig en hint om att utföra en fördjupad undersökning. Sadeltvång beror ju nästan alltid på någon fysisk förutsättning, det bör aldrig negligeras, särskilt inte om man står i begrepp att köpa hästen. Skulle hästen visa sig ha KS har du ju fått veta om symptomen men själv valt att inte fördjupa undersökningen, trots att det fanns fog för det.

Det som kan vara intressant är om det är konsumentköplagen detta regleras under, i så fall kan du reklamera hästen och höra vad säljaren säger (reklamera kan du alltid göra f ö, men det är frågan hur stor chans du har att få något ut av det). Enligt konsumentköplagen ska nämligen fel som uppdagas inom 6 månader från riskens övergång betraktas som de fanns vid riskens övergång, om inte säljaren kan påvisa annat.

På vems uppdrag gjordes veterinärbesiktningen?

Liknande trådar

Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag... 2 3
Svar
45
· Visningar
8 836
Senast: prallan
·
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA... 15 16 17
Svar
329
· Visningar
35 091
Senast: Lobelia
·
Ekonomi & Juridik Hej alla bukisar! Nu måste jag fråga om råd då jag inte vet vad jag ska göra. Det är så här att jag fick hem mitt halvblodsto förra året... 2
Svar
39
· Visningar
5 993
Senast: pews1972
·
Hästvård Får börja med att säga att hästen är under utredning av veterinär(er). Ska in igen på klinik fredag. Men önskar input och erfarenheter... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
24 914
Senast: MayGrace
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka