Dolda fel fråga igen..

M

mycket_irriterad

Här kommer ett senario som ni gärna får hjälpa mig om detta verkligen kan räknas som dolda fel.

A säljer en 3-åring på våren till B osedd, den går igenom veterinär besiktning, A erbjuder B att röntga hästen vilket B tycker är onödigt på en så ung häst.

9-10 månder senare ska B sälja hästen till C, C vill då röntga hästen och då visar det sig att den har en lös benbit (den har inte visat någon hälta eller liknade), C vill då inte ha hästen naturligtvis, B reklamerar då hästen till A och hänvisar till dolda fel.

Min fråga är då: Kan verkligen B reklamera hästen pga detta då B själv avstått röntgen på hästen 9-10 månader tidgare, då röntgen troligtvis redan då hade visat den lösa benbiten?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dolda fel fråga igen..

Går det att bevisa (med kontrakt eller oberoende vittnen) att köparen nekat röntgen?

B är ovanligt korkad.. vilket enligt min teori drabbar A, som borde proppsat på röntgen eller skrivit kontrakt att hästen säljes i befintligt skick och att B nekat röntgen..

Men det är bara min teori.. Hoppas du inte är en av bokstäverna! :crazy:

Nej det tror jag inte går att bevisa då A och B endast har talat i telefon, bilder på hästen har mailats och hästen skickats med transportör.

Nej det är jag tack och lov inte, ska jag sälja någon av mina så ska de baske mig röntgas från mule till svanstopp, just för att slippa likandne "överraskningar".

Men även om det nu inte går att bevisa att B inte velat ha röntgen så kan detta verkligen räknas som dolt fel?? OM B hade valt att röntga (alltså gjort en "fullständig" besiktning) så hade felet förmodligen upptäckts, alltså hade det gått att upptäcka om man undersökt tillräckligt väl, är det dolt fel ändå?

mycket_irriterad skrev:
Nej det är jag tack och lov inte, ska jag sälja någon av mina så ska de baske mig röntgas från mule till svanstopp, just för att slippa likandne "överraskningar".
Kan se dig för mig kliva in på ATG-kliniken och begära en mulröntgen.. :rofl:

Troligen är det möjligt att det räknas som dolt fel. Är hästen såld via ett företag är risken större än för privatperson.

Troligen är det möjligt att det räknas som dolt fel. Är hästen såld via ett företag är risken större än för privatperson. Man kan ju inte vara säker förrän dom faller :crazy:

Hmmmm företag.. A har nog vad som kallas en enskilld firma (?), dvs jordbruksfastighet med hästavel i liten skala.

Är det ens någon ide att kontakta advokat i fallet eller är det bara att hosta upp pengarna?

Vadå dolda fel ???

Måste bara fråga; har aldrig hört talas om att man kan reklamera hästköp p g a "dolda fel".

Vad finns det för stöd i lagen för detta ?
Eller är det ngn specialklausul ni haft i köpekontrakten ?

Jag har aldrig var i kontakt med vårt rättväsende, men hur fungerar det med rättskydd som man ofta har i tex hemföräkringen (tror jag det är va'?) Kan man använda sig av det?

Som privatperson kan man använda sig av det. Jag tror att det vanligen är ett inte allt för högt maxbelopp + en självrisk på 20% eller så. det gäller att vara rik om man ska driva en fråga. Jag är osäker på om det är samma regler om någon annan strater tvisten med en själv.

Jag tycker att det borde vara tveksamt om man kan vinna ett dold fel-case som köpare om det handlar om en lös benbit i ett ben. Det är ändå praxis att man gör en "fri-röntgen" och allt man skulle ha kunna hittat där borde man inte kunna reklamera som dolt fel.
Däremot fel i ryggen eller andra fel som det ej är praxis att man röntgar kan säkert drivas långt i en process.

Jag vet nyligen ett fall där en tjej sålde ett häst. Köparna röntgade kotorna och de var ok. Efter fem månader ville säljaren lämna tillbaka hästen pga hälta och pga att en av deras veterinärer konstaterat att ryggkotorna satt tätt ( = tendens till kissing spines....som på många fullblod) . Vet. konstaterade oxo att dessa ryggkotor suttit tätt i minst 6 månader dvs. innan köpet. Tjejen blev rekommenderad av jurist att ta tillbaka hästen eftersom hon i rätten färmodligen skulle förlora.

Men jag tror att lösa benbitar i ben är en helt annan sak...om de inte sitter på ställen man av praxis ej brukar röntga. För då kan man nog få en process på halsen.

Det beror på rasen om det är praxis att röntga efter lösa benbitar, och förmodligen i viss mån åldern.

Hmm, lösa benbitar borde inte kunna klassas som "dolda fel" då dom ofta inte ens är ett bekymmer för hästen, men det är klart att det är svårare att sälja en med än en utan...men att propsa på dolda fel klausulen låter lite långsökt.....

Men det är vad jag tycker o tror, förmodligen har jag fel....då torde det vara billigare att betala benbitsoperationen för B..är det ridhäst går det väl på försäkringen......

Ponnymamma2 skrev:
Vadå dolda fel ???

Måste bara fråga; har aldrig hört talas om att man kan reklamera hästköp p g a "dolda fel".

Vad finns det för stöd i lagen för detta ?
Eller är det ngn specialklausul ni haft i köpekontrakten ?

Skämtar du???

I tvister hänvisar man till vad som är skälig undersökningsplikt hos köparen.

Som skäligt anses en "sedvanlig" röntgen av falanger (kan tom inkludera knä).
Eftersom köparen har undersökningplikt så stupar det här OM det är en privatperson som sålt.

Näringsidkare är lite speciellt och eftersom jag inte är påläst där så uttalar jag mig inte med vad jag tror.

Dock, ytterligare fakta att ta i beaktande: om hästen inte har några problem av det funna felet så gör det att det är ännu svårare att reklamera. Särskilt när det gäller något sådant som en lös benbit vilket är fullkomligt naturligt, något som många hästar har utan lidande - det är inte ovanligt att man av en slump finner en lös benbit i sin häst när man letar efter andra fel på röntgen.

Nej hästen har inga problem det var bara så att den C (den nya köparen) ville röntga då upptäcktes den lösa benbiten, B vill reklamera hästen till A för B vill inte ta den konvalecent tid som det blir (dvs ca 2 månader elnligt veterinär som hittat benbiten).

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 082
Senast: Lavinia
·
Hästvård Köpte en häst för ett halvår sedan. Besiktigad ua vid försäljningen, ingen röntgen gjordes. Efter ett par månader uppmärksammades...
Svar
17
· Visningar
1 427
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 487
Senast: WBanna
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 021
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar