Dokumentärfilmen om Buck Brannaman

Sv: Dokumentärfilmen om Buck Brannaman

stular knapp:

aprapa engelskan sa slinker jag och leaf latt over, pa gott och ont. Har nagon problem med att forsta den - sa oversatter jag garna. Vill ni inte skriva i traden sa kan ni skicka PM. Aprapa stavning, sa blir det som det blir ibland.

Sa kan vi kanske lamna sprak, stavning och grammatik utanfor traden? Sa intressant ar det inte.

Annars vill jag saga foljande till Wild:

GORBRA sagt! :D huve pa spiken, doesn't come better than that ;)

Leaf:
You're way to kind. Och ja, visst finns det olika skolor, det ar ju mycket det som gor saker sa roriga lol svart for lilla hjarnan att komma ihag och pussla ihop ibland. Skulle alska att fa se BB med hans rep, just ropingbiten ar valdigt intressant tycker jag. Sen ar det en annan stil an jag ar van vid vilket kanske gor det annu mer intressant. Personligen haller jag mig till makens skola, och svarfar, det blir lite lattare sa kanner jag. Men nyfiken ar jag anda och intressant hade det varit att lyssna pa och se hans repkunskap.

Kl

Ni som tyckte att Buck inte klarade situationen med gulingen. Hur skulle ni själva ha gjort? Vi får heller inte glömma att han har pressat tidsschema, en del hästar som denna bl.a. behöver längre tid på sig och ja såklart människan oxå.

Hi Tuss:
Jo...man bli så insyltet i den där Man Eater man glom av en del andra sake.
Kort sakt...hade det hänt utt på en ranch skulla du och hästen få ett 1-way-ticket home.
Så häntera man inte ko och jag rätt så säkert Bewildered och hennes man göra inte så heller!!
Nice & Easy.

Tack för på peket.

jag startar en ny trad ang. boskapshantering pa prarien.

Moderator far garna flytta over inlagg om moderator vill :)

Men du kan aldrig tvinga ägaren att kastrera (men han tog ju upp detta med). Och sen är jag inget fan av join up heller.

Bewildered håller du med lr skulle du tappa humöret helt? Inte så pedagogisk kanske va ;).

Men du kan aldrig tvinga ägaren att kastrera (men han tog ju upp detta med). Och sen är jag inget fan av join up heller.

Bewildered håller du med lr skulle du tappa humöret helt? Inte så pedagogisk kanske va ;).

..tappa humoret... jag.. aldrig pa en sondag :rofl: jo alltsa...

jag BLIR forbannad, forbannad nar folk ar trangsynta, forbannad nar folk inte ser vad de gor eller gjort. Jag blir forbannad nar folk som inget kan eller ignet vet leker forstasigpaare... och jag blir absolut totalt skogstokig i situationer dar manniskor inte ser, eller vill, ta sitt ansvar over sitt djurs valmaende.

Jag ar inte pedagogisk... jag ar en arg, elak, bitter satkarring i mina basta ar som ar Forbannat trott pa folk som inte ens tar sig tiden att, ja faktiskt, LASA PA om djuren de sager sig alska eller bry sig om...

Jag alskar djur. De ar luften jag andas och allt jag haller pa med om dagarna. Utan djuren har jag inget alls, de ar vad jag kan, vad jag lar mig om och vad jag studerar... sa jag har noll forstaelse for folk som sager sig alska hastar men inte ens kan se en sa enkel sak som att hastar har behov, sprak och personligheter... sa eh... jag hade nog slagit karringen i huvudet med en bok om hastar och hoppats att Nagot skulle hoppa ratt i hennes huvud.....

jag BLIR forbannad, forbannad nar folk ar trangsynta, forbannad nar folk inte ser vad de gor eller gjort. Jag blir forbannad nar folk som inget kan eller ignet vet leker forstasigpaare... och jag blir absolut totalt skogstokig i situationer dar manniskor inte ser, eller vill, ta sitt ansvar over sitt djurs valmaende.

Jag ar inte pedagogisk... jag ar en arg, elak, bitter satkarring i mina basta ar som ar Forbannat trott pa folk som inte ens tar sig tiden att, ja faktiskt, LASA PA om djuren de sager sig alska eller bry sig om...

Jag alskar djur. De ar luften jag andas och allt jag haller pa med om dagarna. Utan djuren har jag inget alls, de ar vad jag kan, vad jag lar mig om och vad jag studerar... sa jag har noll forstaelse for folk som sager sig alska hastar men inte ens kan se en sa enkel sak som att hastar har behov, sprak och personligheter... sa eh... jag hade nog slagit karringen i huvudet med en bok om hastar och hoppats att Nagot skulle hoppa ratt i hennes huvud.....

I mitt jobb träffar jag dom allra allra allra värsta rötäggen och de som har minst ansvarskänsla, de som är grymmast mot djur och de som absolut har noll koll på djur :cry::mad:, så på senare år jag jag märkt att jag inte bryr mig lika mkt om när människor missar detaljer idag som jag var när jag var yngre. :o Vad hände :confused: det är skrämmande vad lätt man kan få en så pass ändrad världsbild att man ruckar på sånt man tyckte vara viktigt tidigare. :eek:

Man kommer ingenstans med ignorant folk nar man ar som jag ar... sa du har nog ett forsprang. Du har nog lart dig distansera dig pa ett satt jag inte kan (an kanske)...

jag ar helt enkelt urusel pa att hantera folk. Totalt urusel.

Kastration har inte med Join Up att göra!!!
Hästen hade ett allvarlig people problem och det låg mer bakom än damens örd att hästen var i stort sätt ohänterad....non förskök var det innan den kom till Buck Brannaman, hästen vissa ingen aggression föran dom börja med "sacking out" man kunna se KLART OCH TYDLIG hästen gilla inte det och sa ifrån med att skaka på huvud, han skika upp ett RÖD FLÄGG! det var då träner skulla ta ett steg bak och börja tänke lite istället för att förtsätter.

som jag sa till Bewildered jag skulla inte uttsätt hästen eller andra för en sån situation.
Ett kastration (som hästen är inte avsett för avel) för att lungna ner hormonerna.
Under läknings tid en del ground work med kontakt.....prominader, ponnying, förtroenda...allså Strating From Skratch.
Ett ständig uppmarksomhet med tänken att "det påstås syrabrist" non mental defekt.
Vill han förfarenda vissa aggression då är det bara en kula, Too Dangerous Too Have Around.

Men herregud det vet jag väl att det inte har med varandra att göra :laugh:! (tappat räkningen på hur många hingstar jag tränat). Jag håller med dig att ska man inte ha hästen i avel är kastering det bästa för alla. Men säg det till ägaren är inte alltid lika uppskattat :angel:... Men jag antar att du gillar Monty Roberts med tanke på att du gillar join up. Fast du skulle inte göra det om hästen inte blev kastrerad först? Och fortfarande inte upp till dig som tränare utan ägaren att ta beslutet.

För min del kan det vara hingst, träning skulla vara det samma, det var i just det här fall i ett försök att rädda hästen som jag tänkta.

Jag giller det sätt som kan vara bäst att träna hästen för dom uppgifterna den ska uttföra. Jag anse att Join Up är den mest praktiska sätt som fungera.

Kan inte hålla med mer min vän..:bow:

:banana:

kl*

I denna tråden diskuterar vi dokumentären om Buck Brannaman.
Tjaffs, OT osv raderat. Kosseinlägg flyttade till den tråden.

Angående språkfrågan:
Håll er till svenska så långt det går så att alla kan läsa.

/ricca
Moderator på western

Kastration har inte med Join Up att göra!!!
Hästen hade ett allvarlig people problem och det låg mer bakom än damens örd att hästen var i stort sätt ohänterad....non förskök var det innan den kom till Buck Brannaman, hästen vissa ingen aggression föran dom börja med "sacking out" man kunna se KLART OCH TYDLIG hästen gilla inte det och sa ifrån med att skaka på huvud, han skika upp ett RÖD FLÄGG! det var då träner skulla ta ett steg bak och börja tänke lite istället för att förtsätter.

som jag sa till Bewildered jag skulla inte uttsätt hästen eller andra för en sån situation.
Ett kastration (som hästen är inte avsett för avel) för att lungna ner hormonerna.
Under läknings tid en del ground work med kontakt.....prominader, ponnying, förtroenda...allså Strating From Skratch.
Ett ständig uppmarksomhet med tänken att "det påstås syrabrist" non mental defekt.
Vill han förfarenda vissa aggression då är det bara en kula, Too Dangerous Too Have Around.

håller med dig!:bow:
såg dokumentären första gången igår och blev såå besviken.. vissa saker är bra men dom flesta inte..
jag fick en stress känsla genom hela filmen, allt skulle gå så fort så fort, hästarna fick ju inte en chans..
ta den stackars gula som knappt var hanterad, varför i hela friden rida in den direkt?! jag anser att den bara blev värre och värre. när den kom ut ur släpet verkar den ok sen bara blev det värre.. led verkligen med hingsten och tror nog det kunnat bli häst av den med andra metoder.
flaggorna störde jag nästan ihjäl mig på!
nej den där filmen gav mig rysningar..

Jag har träffat Buck och en ödmjukare och kunnigare hästmänniska får man leta efter.

tvivlar jag inte på :) men en del, inte alla, av hans metoder tyckte inte jag alls om. men så är det med allt här i världen. smaken är som baken ;)

Jag reagerade precis som du.
Jag tycker inte om när någon blir en "gud" inom sitt område och skaffar sig en massa renläriga lärjungar som tror på vartenda ord som kommer ur hans/hennes mun.
Snabbfix tycker jag, principerna är jättebra men det här att rida in en häst under en enda clinic .... hästen har ju inte en chans att hinna smälta upplevelserna, när den väl har förstått att den inte ska bli uppäten så har den bara att acceptera allt som görs med den ... Så bygger man inte upp förtroende.

Jag tyckte filmen var helt underbar. Men har funderat över detta eftersom många reagerat på just detta, att det går fort fram med unghästarna och att metoderna är bryska osv.
Det är ju en helt annan kultur av hästhantering än den vi i Sverige har haft och har. I Sverige har hästen varit det dyrbaraste djuret på gården för bonden, medan det på andra sidan Atlanten kanske funnits ett överflöd av hästar att välja och vraka emellan för en arbetande cowboy. Funkar inte en häst så tar man nästa och det ska gå ganska fort att få hästen ridbar för att kunna arbeta med den. Jag vill betona att jag inte vet om detta är sanningen utan bara en teori jag har. Jag har tränat en gång för en "lärjunge" till Tom Dorrance, han sa hela tiden att arbetet med hästen aldrig får vara en quick fix. Han berättade om en clinic han haft för ett gäng "cowboys" over there och han tvingade en av dessa att stå och klia sin häst en hel dag...problemet med just den hästen var att den bockade av sin ryttare. Det satt långt inne hos denne cowboy att ens visa lite ömhet mot sitt djur. Men det gjorde stor skillnad när han senare skulle rida sin häst, hästen hade bytt uppfattning om sin ryttare...
Ur ett sådan perspektiv kanske Buck framstår som en mjuk och hästvänligare variant än vad som är eller varit traditionen på rancher i USA. Men som sagt jag vet inte. Jag gillar sättet vi har i Sverige, att låta saker få ta tid, vi har kanske inte lika bråttom att få en häst färdig för arbetet den ska göra då vi har hästen som nöje och rekreation, vilket förvisso människor i Usa också till mestadelen har nuförtiden, men mot en annan bakgrund och historia.

Ja jag vet inte om det mest blev svammel. Jag tycker om filmen och ser den gärna som en dokumentär om Bucks liv och historia. Vill man fördjupa sig i metoderna så tror jag man ska se hans instruktionsfilmer i stället, där får man en helt annan bakgrund och syftet förklaras med hans groundwork på ett bättre sätt.

håller med dig!:bow:
såg dokumentären första gången igår och blev såå besviken.. vissa saker är bra men dom flesta inte..
jag fick en stress känsla genom hela filmen, allt skulle gå så fort så fort, hästarna fick ju inte en chans..
ta den stackars gula som knappt var hanterad, varför i hela friden rida in den direkt?! jag anser att den bara blev värre och värre. när den kom ut ur släpet verkar den ok sen bara blev det värre.. led verkligen med hingsten och tror nog det kunnat bli häst av den med andra metoder.
flaggorna störde jag nästan ihjäl mig på!
nej den där filmen gav mig rysningar..

Man kan alltid lära sig av andras begåvning och brist på kundskap ;)

mkt bra poang ang tillgangen av hastar.Och ja, det ar faktiskt lite som sa att forlorar man en hast sa star en tusen ater, det ar inte samma stora ekonomiska small som i sverige. Inom en 2 mile radie har jag 40 hastar... ;)

Liknande trådar

Tjatter ”En gång för länge sedan fanns det en liten flicka, som alla tyckte mycket om, men mest av alla hennes mormor. Hon skulle kunna ge detta...
27 28 29
Svar
567
· Visningar
18 963
Senast: Snurrfian
·
Relationer Ensam är alltid stark, ett ordspråk jag gärna förespråkar, men det är väl ändå inte hela sanningen. Jag är en person som har svårt att...
Svar
12
· Visningar
1 515
Äldre Den är lite gammal, sändes i september så jag är kanske sent ute - men vill man inte se Mello eller OS-sammandrag ikväll så kan man...
Svar
13
· Visningar
1 559
Senast: mandalaki
·
Relationer Som några av er säkert vet så har jag inte haft den bästa erfarenheten av killar. Nu har jag dock träffat två stycken och mitt huvud är...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 909
Senast: melen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Säng
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Tjockistråden 4