Dokumentärfilmen om Buck Brannaman

Sv: Dokumentärfilmen om Buck Brannaman

Å.. Jag är i stallet.. Inte hemma förens tjugo över nio. Kan jag se den dåpå svtplay tror ni?

Sändningstider: Buck
SVT1 tis 28 aug kl 21.00
SVT1 ons 29 aug kl 12.55
SVT1 ons 29 aug kl 00.35

Nu är jag varm i hjärtat och jag kommer sova gott inatt:love:

Jag är dressyrmänniska men jag satt klistrad i 1½ timme.

Ngn som vet vad hans bruna häst är för ngn?

Och förhoppningsvis fick folk med hingstar en riktig tankeställer efter den gula läskiga...

Tack för tipset. Vilken underbar dokumentär. :love: Fick en tår i ögat emellanåt. Måste nog se om den imorgon.:)

Hur menar du då?

Att hästar i allmänhet och hingstar i synnerhet inte är några leksaker tänker jag.

Nu var detta en speciell häst och jag vet att det finns bra hingstägare och hingstar och att hingstar är hästar de med. Jag har själv haft hingstar både i avel och som tävlingshästar.

Men.... (alltid ett men). När jag jobbade aktivt i hästsporten (trav) fanns det människor med någon slags romantisk föreställning om hingstar. Det var hemskt att kastrera, "synd på så goa ärter", klart grabben skall ha kulera kvar, hingstar är med personliga, valackar är trista, hingstar är vackra etc (jag har hört allt).

Dessa människor förstod absolut inte vad det innebar att ha hingst, framförallt inte äldre hingst. Vi stötte på hingstar som var av samma kaliber som den där gula igår. Hingstar som var rent livsfarliga. Det gick ofta bra så länge de hade sin hingst hemma på gården där han styrde. Men så fort de skulle göra något med honom (åka och träna, tävla, eller bara något han inte "kände för") så blev det farligt.

Om man väl lyckades få till en kastration av dessa hingstar så blev det en enorm skillnad, framförallt i hästens psykiska välbefinnande.

Men det kanske inte var så Farle tänkte.

Senast ändrad:

Att hästar i allmänhet och hingstar i synnerhet inte är några leksaker tänker jag.

Nu var detta en speciell häst och jag vet att det finns bra hingstägare och hingstar och att hingstar är hästar de med. Jag har själv haft hingstar både i avel och som tävlingshästar.

Men.... (alltid ett men). När jag jobbade aktivt i hästsporten (trav) fanns det människor med någon slags romantisk föreställning om hingstar. Det var hemskt att kastrera, "synd på så goa ärter", klart grabben skall ha kulera kvar, hingstar är med personliga, valackar är trista, hingstar är vackra etc (jag har hört allt).

Dessa människor förstod absolut inte vad det innebar att ha hingst, framförallt inte äldre hingst. Vi stötte på hingstar som var av samma kaliber som den där gula igår. Hingstar som var rent livsfarliga. Det gick ofta bra så länge de hade sin hingst hemma på gården där han styrde. Men så fort de skulle göra något med honom (åka och träna, tävla, eller bara något han inte "kände för") så blev det farligt.

Om man väl lyckades få till en kastration av dessa hingstar så blev det en enorm skillnad, framförallt i hästens psykiska välbefinnande.

Men det kanske inte var så Farle tänkte.

Jag missuppfattade nog då, för jag håller med om vartenda ord :)

Inte att förglömma - vikten av att ett föl växer upp med HÄSTAR. Inte INOMHUS i bostaden! Och görs rumsren?!?! Även om man måste flaskmata, så ska fölet bo och leva med sina rasfränder! Det är ju ingen nyhet precis, att föl som föds upp för hand med dålig/liten kontakt med andra hästar - många gånger blir "odrägliga".

Men men - ägaren hade ju "inte hunnit" kasterera hingsten. Det hade ju bara gått 3 år...

Inte att förglömma - vikten av att ett föl växer upp med HÄSTAR. Inte INOMHUS i bostaden! Och görs rumsren?!?! Även om man måste flaskmata, så ska fölet bo och leva med sina rasfränder! Det är ju ingen nyhet precis, att föl som föds upp för hand med dålig/liten kontakt med andra hästar - många gånger blir "odrägliga".

Men men - ägaren hade ju "inte hunnit" kasterera hingsten. Det hade ju bara gått 3 år...

Hon hade ju inte hunnit kastrera de andra 18 hingstarna hon hade hemma heller....:cool:

Och absolut! Bli uppfostrad av hästar är jätteviktigt. Om man inte hittar ett ersättningssto till moderlöst föl så kan de i många fall bli bra omhändertagna av en valack. Det viktigaste är att de får NÅGON! Min kallblodstravare gick som "småhingstpappa" på lösdrift med ettåringar under ett par år. De små pojkarna fick gå en tuff skola men skötsamma blev de. :)

Hästen hade gott med andra hingster.
Det hela var HELT FEL situation och en tragisk slut.
The Horse Wisper fick sig en ödentlig uppskakning....där läs han av hästen rätt dålig.
Tråkig så som han belästa häst ägern, hon kom med sin häst till "The Worlds Greatest Horseman" bara för att få en uttskällning på TV, vänd om hem för att släkta hästen.
Lite förvånda dom inte klipt bort den bytten av filmen.

Precis så jag menade! Hingstar som är såååå snälla men ändå spränger boxdörrar och flyger på andra hästar och så vidare...

*lanar en knapp och tar en djupdykning*

Alltsa,
det som eg. ar vasentligt med den gule ar att han var -dod- och aterupplivades. De visste inte hur lange hans hjarna varit utan syre eller hur det paverkade honom. Dar till fick han aldrig chansen som liten-liten att lara sig hastsprak :crazy: arligt talat tror jag han varit lika ding i skallen utan kulor... en annan problematik ar inneihusetuppvaxten, vilket i "normala" fall avslutas sa fort folet ar stabilt och den sen flyttas ut i stallet/hage. Tank pa att det inte riktigt finns djursjukhus som hemma i sverige och att stalltraditionen ar annorlunda. Sa vi har en folunge, med syrebrist i skallen till att borja med, som sen spenderar ett par manader (minns inte exakt hur lange) i huset, dar sen agaren skadas och hasten skickas ut att springa vild. Det hade nog gjort vilken hast som helst lustig i skallen.

Aprapa lassot runt benet sa ar det en sakerhetsatgard da en hast som inte kan kontrollera sin bakkarra inte kan anfalla eller rora sig med samma kraft. Sen far man ju tycka vad man vill om den tekniken...

flaggorna retade jag mig med pa om sanningen ska fram, fast jag kan forsta Varfor.

O sen aprapa att de beholl den delen av filmen, dels sa ar det "good entertainment" dels sa kan det nog vara som sa att BB hoppas att de som haller hingst "bara for att" skall kastrera. For arligt talat, varfor folk behaller och avlar pa en hingst de inte ens klarar av att rida in forstar inte jag. Tror nog agaren bade var med pa att biten beholls och troligen fick betalt... BB ar alldeles for duktig pa att halla folk glada for att gora nagot sadant utan agarens medgivande.

Ja jag tror ju att det är lite som du är inne på. Ett exempel för att varna, göra människor uppmärksamma på att det inte är värt risken när det blir extremt. Att folk över lag kanske ska ställa sig frågan "Varför"?

Jag stör mig också på flaggorna en del. Just för sakens skull har jag provat att använda dessa men inte funnit det nödvändigt i vardagshanteringen...men i det här läget så reagerade hingsten genom att bryta och gå undan så i den här situationen kan det ha varit det minst störande för hästen ifråga och minst risk för tränaren. Hingsten var störd...det räckte ju med att folk gick förbi stängslet för att han skulle göra utfall...utan att de som passerade var inriktade på hästen överhuvudtaget...

Jag har filmen inspelad, tycker att det finns en poäng och ett budskap som är nyttig. Fick inte känslan av att BB på nåt sätt höjer sig själv till någon nivå "över alla andra" utan det är reflektioner som andra gör. BB själv ger ett mycket ödmjukt intryck på mig, iallafalll...Det är ett reportage om en av de tränare som finns där ute och inget sagt att hans metod är det enda rätta...det ger lite poäng i mina ögon...han vill att vi tänker till och kanske lär oss lite om oss själva. The horse is a mirror...and so on...;)

ja absolut, och det ar en av hans styrkor tycker jag med. Just den odmjukheten ar imponerande, men samtidigt sa for att leva det livet han gor sa maste han nog vara sadan for att kunna fortsatta.

Liknande trådar

Tjatter ”En gång för länge sedan fanns det en liten flicka, som alla tyckte mycket om, men mest av alla hennes mormor. Hon skulle kunna ge detta...
27 28 29
Svar
567
· Visningar
18 963
Senast: Snurrfian
·
Relationer Ensam är alltid stark, ett ordspråk jag gärna förespråkar, men det är väl ändå inte hela sanningen. Jag är en person som har svårt att...
Svar
12
· Visningar
1 515
Äldre Den är lite gammal, sändes i september så jag är kanske sent ute - men vill man inte se Mello eller OS-sammandrag ikväll så kan man...
Svar
13
· Visningar
1 559
Senast: mandalaki
·
Relationer Som några av er säkert vet så har jag inte haft den bästa erfarenheten av killar. Nu har jag dock träffat två stycken och mitt huvud är...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 909
Senast: melen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Julklappar 2024!
  • Vad gör vi? Kids edition - del 4