Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej det kan vara svårt att förstå.
Fast det är ju så: har man tagit Fan i båten, får man ro honom i land...
De har valt att anlita honom, de har någonstans trott på olika försäkranden, de har låtit lura sig.
Då kan det ju vara en snabb instinkt att försvara.
Det man borde ha gjort är att säga "vi kontrollerade inte tillräckligt noga".
Jag blev förfärad minst sagt. Samtidigt bevisar detta att läkare också är människor som kan gå över lik för att nå framgång och berömmelse. Och dessa blir omringade av karriärkåta lärlingar som också har drömmar om detsamma.
Läkare är precis som vilka andra människor som helst. Få duktiga och ambitiösa, en del bra som sköter sitt jobb, många som är rätt kassa och skulle helst jobba med något annat osv. Så som det ser ut på i princip alla arbetsplatser.
gulan
/Cilla, stjärnortoped
Nu läste jag stjärt igen ...
Är man det har man nog en annan titel än @CillaW...
Nu läste jag stjärt igen ...
Stjärnstjärtläkaren!
Det måste vara överläkaren som har hand om min crohns!Stjärnstjärtläkaren!
Jag är rädd att detta bara är början på vad som kan grävas fram om den här "stjärnkirurgen". Vilken jävla titel förresten.
/Cilla, stjärnortoped
Samma härNu läste jag stjärt igen ...
Samma här
Herregud jag är helt chockad. Helt.. tagen. Kan fan inte tro det får gå till sådär.
Någon mer som har sett SVTs dokumentärserie om forskaren och läkaren Paolo Macchiarini? Om hans operationer och forskning.
Jag har inte sett dokumentärserien men är ändå lite insatt i frågan. Det är verkligen en helt osannolik härva. Det är så många fel på så många fronter som har begåtts.
Egentligen vet jag inte om det ens är så intressant att diskutera Macchiarini. Skrupellösa megalomaner kommer det alltid att finnas, men jag vill hävda att om andra aktörer (som KI:s ledning) hade följt regelverket så hade detta inte kunnat hända. Det är obegripligt hur forskningsetiska principer har kunnat sättas så fullständigt ur spel. Man tycks helt ha bortsett från Helsingforsdeklaration - denna grundsten inom humanforskningen och den experimentella medicinen! Någon etisk prövning har inte gjorts, några djurförsök har inte gjorts. När forskningsfusk misstänks utreder rektorn istället för den centrala etikprövningsnämndens expertgrupp för oredlighet i forskning utreda fuskmisstanken.
Ska bli kul att se vad granskningen av hans cv och alla sk betyg och meriter kan visa.Är det bara jag som inte egentligen blev speciellt förvånad? Människan är kapabel till det mesta.