Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Funderade på att feta några ord men avstår eftersom hela inlägget är mycket klokt.Rent spontant så känns det som väldigt mycket hund och om den dessutom inte fått en vettig uppfostran så krävs det nog att ni är riktigt hundkunniga för att få ordning på den. De ingående raserna är ju i sig inga enkla hundar och blandraveln brukar inte heller fokusera allt för mycket på mentaliteten.
Dogo Argentno är framtagen för att jaga vildsvin. Med en Ambull kan man tävla i *länk raderad av moderatorn* o Ipo på kontinenten.
Vill du verkligen ha en hund av den blandningen?
USA som land erkänner inga hundraser och den kennelklubb som räknas för oss inom SKK (eftersom du ändå nämner SKK i ditt svar) är AKC - American Kennel Club - och den erkänner inte heller amerikansk bulldogg. Det finns säkert renrasiga amerikanska bulldoggar i Sverige, hundar som är registrerade i någon stambok i USA, men eftersom de inte kan registreras i SKK så har de i alla fall samma status som blandrashundar inom SKK-organisationen, på samma sätt som att de har blandrasstatus inom AKCs verksamhet i USA.Amerikansk bulldog är en egen ras i USA, här räknas de som blandraser, finns inte med i SKK:s rasregister, och förmodligen kontrolleras de inte på något sätt, varken mentalt eller kroppsligt.
USA som land erkänner inga hundraser och den kennelklubb som räknas för oss inom SKK (eftersom du ändå nämner SKK i ditt svar) är AKC - American Kennel Club - och den erkänner inte heller amerikansk bulldogg. Det finns säkert renrasiga amerikanska bulldoggar i Sverige, hundar som är registrerade i någon stambok i USA, men eftersom de inte kan registreras i SKK så har de i alla fall samma status som blandrashundar inom SKK-organisationen, på samma sätt som att de har blandrasstatus inom AKCs verksamhet i USA.
Dogo Argentno är framtagen för att jaga vildsvin. Med en Ambull kan man tävla i *länk raderad av moderatorn* o Ipo på kontinenten.
Vill du verkligen ha en hund av den blandningen?
Båda raserna har sin bakgrund i liknande jaktformer och en blandning behöver inte bli alltför tokig sett till rasernas mentala egenskaper.
Så utifrån en enda individ drar du slutsatsen att det är en perfekt mix? En individ som nöjer sig med att runda kvarteret, träna lite trix o spendera resten av tiden i soffan?Jag har en dogo/ambull på snart 4 år. En underbar gosig kille som mest vill leka eller mysa i soffan. Personligen tycker jag det är en suverän mix, om man nu ska korsa några raser så tycker jag denna korsningen är kanon. Hundarna kan användas till mycket olika tycker av träning beroende på vad man själv gillar. Just min kille nöjer sig med lek och bus ute samt lite mental träning om dagen.
Men det är såklart också mycket hund i dom, så det gäller ju lite att veta vad man håller på med men så är det ju med alla typer av muskelhundar.
Den enda nackdelen för oss har väl varit lite små allergier, min kille är i princip helvit vilket gör att hans vita klor är svåra att hålla hela, bryta ofta och han har fått dra 3 klor hittills. Kvalsterallergi hade han lite problem med runt ettårsåldern men är helt borta nu. Han är röntgad i höfter och knän utan några anmärkningar.
Godkänd av vem?Som jag har förstått det så är inte rasen godkänt just pga att de inte har några riktlinjer för utseende att avla på utan de avlar enbart på användningsområde. Jag är inte insatt i avel själv men det är vad jag fått höra just om ambull.
Så utifrån en enda individ drar du slutsatsen att det är en perfekt mix? En individ som nöjer sig med att runda kvarteret, träna lite trix o spendera resten av tiden i soffan?
En individ med hud o kloproblem? Vita klor är inte per automatik svåra att hålla hela.
Godkänd av vem?
Som LaMagia skriver kryllar det av stambokförande klubbar i USA, Coccerpoo o Labradoodle till exempel.
SKK kan i princip bara godkänna raser som är godkända av ursprungslandets FCI anslutna kennelklubb, i detta fallet AKC.