dogo argentino /amerikansk bulldog

mattias86

Trådstartare
Hej vi funderar på att ta över en dogo argentino med amerikansk bulldog i sig på 9 månader. Tänkte kolla lite om nån har erfarenhet av den blandningen och kan berätta lite om hur/om det funkar med en sån blandning.

Rent spontant så känns det som väldigt mycket hund och om den dessutom inte fått en vettig uppfostran så krävs det nog att ni är riktigt hundkunniga för att få ordning på den. De ingående raserna är ju i sig inga enkla hundar och blandraveln brukar inte heller fokusera allt för mycket på mentaliteten.

Vad är det för hund ni vill ha? Vad vet ni om föräldrarna - är de röntgade (och jag inser att det här är ett enormt longshot, men har de bph-resultat?) - och varför omplaceras hunden? Vet ni något om eventuella syskon? Varför har individer i inte särskilt stora raser använts till blandrasavel? Har ni träffat den här hunden, vad gav den för intryck?

Rent spontant så känns det som väldigt mycket hund och om den dessutom inte fått en vettig uppfostran så krävs det nog att ni är riktigt hundkunniga för att få ordning på den. De ingående raserna är ju i sig inga enkla hundar och blandraveln brukar inte heller fokusera allt för mycket på mentaliteten.
Funderade på att feta några ord men avstår eftersom hela inlägget är mycket klokt.

Jag håller med alla föregående. En amerikansk bulldog är väldigt mycket hund och jag har sett vad en hyfsat väluppfostrad sådan kan åstadkomma i en "situation" = utfall mot annan hund. Man måste ha väldigt stor hundvana för att klara av en sådan hund på rätt sätt. Renrasiga dogo argentino finns det uppfödare av i Sverige, ta gärna kontakt med någon av dem (jag känner en seriös som finns i Linköpingstrakten). Det finns säkert olika sjukdomar man ska se upp med hos dem. Amerikansk bulldog är en egen ras i USA, här räknas de som blandraser, finns inte med i SKK:s rasregister, och förmodligen kontrolleras de inte på något sätt, varken mentalt eller kroppsligt.

Dogo Argentno är framtagen för att jaga vildsvin. Med en Ambull kan man tävla i *länk raderad av moderatorn* o Ipo på kontinenten.
Vill du verkligen ha en hund av den blandningen?

Senast ändrad av en moderator:
Förr hade vi en medlem på AH som födde upp Ambulls av den slimmade/deffade varianten. Kenneln verkar inte finnas längre, den hette Bockybulldogs. Han tävlade Mondioring med sina hundar. Tävlingsformen verkar sätta hundarna på prov rätt ordentligt.

Fjärrdirigeringen använde jag mig av själv som en del av ett tufft lydnadsmoment innan hunden fick valla på fria djur.
fjarrdirigering.jpg

Plankhindret kräver nog hundar med motor o en ordentlig arbetsmotivation.
plank.jpg

Amerikansk bulldog är en egen ras i USA, här räknas de som blandraser, finns inte med i SKK:s rasregister, och förmodligen kontrolleras de inte på något sätt, varken mentalt eller kroppsligt.
USA som land erkänner inga hundraser och den kennelklubb som räknas för oss inom SKK (eftersom du ändå nämner SKK i ditt svar) är AKC - American Kennel Club - och den erkänner inte heller amerikansk bulldogg. Det finns säkert renrasiga amerikanska bulldoggar i Sverige, hundar som är registrerade i någon stambok i USA, men eftersom de inte kan registreras i SKK så har de i alla fall samma status som blandrashundar inom SKK-organisationen, på samma sätt som att de har blandrasstatus inom AKCs verksamhet i USA.

Jag har en dogo/ambull på snart 4 år. En underbar gosig kille som mest vill leka eller mysa i soffan. Personligen tycker jag det är en suverän mix, om man nu ska korsa några raser så tycker jag denna korsningen är kanon. Hundarna kan användas till mycket olika tycker av träning beroende på vad man själv gillar. Just min kille nöjer sig med lek och bus ute samt lite mental träning om dagen.

Men det är såklart också mycket hund i dom, så det gäller ju lite att veta vad man håller på med men så är det ju med alla typer av muskelhundar.

Den enda nackdelen för oss har väl varit lite små allergier, min kille är i princip helvit vilket gör att hans vita klor är svåra att hålla hela, bryta ofta och han har fått dra 3 klor hittills. Kvalsterallergi hade han lite problem med runt ettårsåldern men är helt borta nu. Han är röntgad i höfter och knän utan några anmärkningar.

img_5859.jpg

img_5831.jpg

img_5817.jpg

USA som land erkänner inga hundraser och den kennelklubb som räknas för oss inom SKK (eftersom du ändå nämner SKK i ditt svar) är AKC - American Kennel Club - och den erkänner inte heller amerikansk bulldogg. Det finns säkert renrasiga amerikanska bulldoggar i Sverige, hundar som är registrerade i någon stambok i USA, men eftersom de inte kan registreras i SKK så har de i alla fall samma status som blandrashundar inom SKK-organisationen, på samma sätt som att de har blandrasstatus inom AKCs verksamhet i USA.

Som jag har förstått det så är inte rasen godkänt just pga att de inte har några riktlinjer för utseende att avla på utan de avlar enbart på användningsområde. Jag är inte insatt i avel själv men det är vad jag fått höra just om ambull.

Dogo Argentno är framtagen för att jaga vildsvin. Med en Ambull kan man tävla i *länk raderad av moderatorn* o Ipo på kontinenten.
Vill du verkligen ha en hund av den blandningen?

Båda raserna har sin bakgrund i liknande jaktformer och en blandning behöver inte bli alltför tokig sett till rasernas mentala egenskaper. Det som kan påverka blandningen mest är i så fall vilken slags Ambull som finns bakom. Rasen är inte homogen och huvudtyperna kallas för Scott och Johnson och korsningar mellan typerna kallas för hybrider.

Värt att ha i åtanke vid all blandrasavel är att det sällan är de bäst lämpade individerna för avel som används. Inom svensk Ambullavel vet jag att det funnits uppfödare som haft problem med hälsa och mentalitet och risken är stor att blandraser härstammar från uppfödare av det slaget.

Senast ändrad av en moderator:
Båda raserna har sin bakgrund i liknande jaktformer och en blandning behöver inte bli alltför tokig sett till rasernas mentala egenskaper.

Frågan är väl dock inte enbart varför man blandat (och vilka individer) utan varför man vill ha en blandning istället för en av raserna (i förhoppningsvis kontrollerad avel)...?

Och @kompis87 , din kille ser jättefin ut! :love:
Men hans hälsa låter inte så bra... :(

Jag har en dogo/ambull på snart 4 år. En underbar gosig kille som mest vill leka eller mysa i soffan. Personligen tycker jag det är en suverän mix, om man nu ska korsa några raser så tycker jag denna korsningen är kanon. Hundarna kan användas till mycket olika tycker av träning beroende på vad man själv gillar. Just min kille nöjer sig med lek och bus ute samt lite mental träning om dagen.

Men det är såklart också mycket hund i dom, så det gäller ju lite att veta vad man håller på med men så är det ju med alla typer av muskelhundar.

Den enda nackdelen för oss har väl varit lite små allergier, min kille är i princip helvit vilket gör att hans vita klor är svåra att hålla hela, bryta ofta och han har fått dra 3 klor hittills. Kvalsterallergi hade han lite problem med runt ettårsåldern men är helt borta nu. Han är röntgad i höfter och knän utan några anmärkningar.

img_5859.jpg

img_5831.jpg

img_5817.jpg
Så utifrån en enda individ drar du slutsatsen att det är en perfekt mix? En individ som nöjer sig med att runda kvarteret, träna lite trix o spendera resten av tiden i soffan?
En individ med hud o kloproblem? Vita klor är inte per automatik svåra att hålla hela.

Som jag har förstått det så är inte rasen godkänt just pga att de inte har några riktlinjer för utseende att avla på utan de avlar enbart på användningsområde. Jag är inte insatt i avel själv men det är vad jag fått höra just om ambull.
Godkänd av vem?
Som LaMagia skriver kryllar det av stambokförande klubbar i USA, Coccerpoo o Labradoodle till exempel.

Så utifrån en enda individ drar du slutsatsen att det är en perfekt mix? En individ som nöjer sig med att runda kvarteret, träna lite trix o spendera resten av tiden i soffan?
En individ med hud o kloproblem? Vita klor är inte per automatik svåra att hålla hela.

Haha, nä men nu frågade ju ts efter våra erfarenheter och detta är ju min erfarenhet? Jag ser inget fel i att korsa dessa två raser, givetvis ska all avel göras på friska individer, men det sker ju inte ens inom renrasavel så känns onödigt att ta upp den diskutionen?

Är det någon fel med att ha en hund som nöjer sig med mys och lek? En hund som har en tydlig på och av knapp? Alla hundar behöver faktiskt inte träna och tävla, vissa hundar funkar fint som sällskapshundar, det är ju hur individen är, inte alltid vad de har för ras i sig.

Som sagt jag ser inget direkt fel i hans hälsa? Problem med klåda en gång i hans liv som försvann med ett speciellt schampoo, samt lite sköra klor är väl knappast nåt att se ner på ?

"Är det någon fel med att ha en hund som nöjer sig med mys och lek? En hund som har en tydlig på och av knapp? Alla hundar behöver faktiskt inte träna och tävla, vissa hundar funkar fint som sällskapshundar, det är ju hur individen är, inte alltid vad de har för ras i sig."

Nej det är inget fel, däremot är det knappast rastypiska beteenden.

"Som sagt jag ser inget direkt fel i hans hälsa? Problem med klåda en gång i hans liv som försvann med ett speciellt schampoo, samt lite sköra klor är väl knappast nåt att se ner på ?"

Vem ser ner på något i tråden?

SKK kan i princip bara godkänna raser som är godkända av ursprungslandets FCI anslutna kennelklubb, i detta fallet AKC.

Vad gäller utseende o användningsområde så har vi raser som kan se ut lite hursomhelst under förutsättning att de uppfyller rasklubbens krav på arbetsmeriter, hit hör BC o WK/ASD samt en del jaktraser.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 619
Senast: ildiko
·
Hundavel & Ras Hej! Någon här som har gråhund eller erfarenhet? Vi står just nu på kö på en kull som ev föds i januari om de tog sig. 2a plats på en...
Svar
9
· Visningar
893
Senast: _Taggis_
·
Hundavel & Ras Ny på forumet så har inte koll på hur detta funkar men jag ger det ett försök. Jag och sambon planerar att skaffa en till hund framöver...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 426
Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 173
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar