Dog plötsligt. Av kyla? Hjärtinfarkt?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare hackam0re
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 12 883
Sv: Dog plötsligt. Av kyla? Hjärtinfarkt?

Så om jag försöker översätta det du skriver till svenska så skulle det alltså i teorin kunna vara så att min häst under natten fick kolik, tarmvred eller liknande och till följd bukhinneinflammation och sprucken bukhinna? Eller är diagnosen de ställde på min döda häst helt felaktig? Förklara gärna för jag förstår faktiskt inte vad du och vallhund menar.. Eller kan min stackars häst ha mått dåligt redan dagarna innan han dog??
Det har varit fler hästar i min omgivning som fått bukhinneinflammation under åren och dessa har inte heller gått att rädda.. en häst fick kolik på dagen och blev sämre och sämre, kördes på kvällen in med hästambulans till Ultuna, där konstaterades bukhinneinflammation och hästens liv gick inte att rädda.. så jag har i alla dessa år trott att bukhinneinflammation är en rätt akut skada, har jag fel?

Så om jag försöker översätta det du skriver till svenska så skulle det alltså i teorin kunna vara så att min häst under natten fick kolik, tarmvred eller liknande och till följd bukhinneinflammation och sprucken bukhinna?

Ja precis, det hade mycket väl kunnat vart en orsak till peritoniten/bukhinneinflammationen. Det kan också ha varit ett främmande föremål som penetrerade tarmen och på det sättet gjort så att tarminnehåll kommit ut i bukhålan och skapat en kraftig inflammation som ledde till att bukhinnan brast.
Hästen kan ha haft en böld i magen eller en tumör (vanligt om de är lite äldre) som tryckte och skapade en inflammation i bukhinnan och till sist blev trycket så stort att bukhinnan brast. Det finns många orsaker.
Maskinfektioner kan också vara med och orsaka bukhinneinflammation - tex blodmasken som vandrar i larvstadiet.

Eller är diagnosen de ställde på min döda häst helt felaktig? Eller kan min stackars häst ha mått dåligt redan dagarna innan han dog??

Tror inte att diagnosen er felställd, konstigt dock att patologerna inte sa orsaken till bukhinneskadan. Bukhinneinflammation kan vara väldigt akut och snabbt medföra att den brister, men kan också vara kronisk om hästen har haft kolik under några dagar/står efter en operation. Det är svårt att säga hur länge hästen har haft ont, kan ha gått några dagar med en liten molande smärta eller inte känt något alls förrän hästen fick det sämre under natten.

Det har varit fler hästar i min omgivning som fått bukhinneinflammation under åren och dessa har inte heller gått att rädda.. en häst fick kolik på dagen och blev sämre och sämre, kördes på kvällen in med hästambulans till Ultuna, där konstaterades bukhinneinflammation och hästens liv gick inte att rädda.. så jag har i alla dessa år trott att bukhinneinflammation är en rätt akut skada, har jag fel?

Just det här med att de får kolik och därefter bukhinneinflammation är väldigt vanligt. Oftast kommer dessa hästar in på klinik och ett bukhålepunktat görs för att titta på bukvätskan. Där tittas på färg, blodinnehåll och proteininnehåll. Om man öppnar en häst med svår kolik vill man ofta kunna se en kraftig bukhinneinflammation med fibrinavlagringar (inflammationstecken) och adhesioner (långa elastiska trådar mellan alla bukorgan). Detta är dåliga tecken och en sådan häst avlivas ofta.

Beklagar vad som hände :(

Tackar och bockar för en jättebra förklaring:)
Den hästen kan nog räknas som gammal, han blev 24 år. Orsaken var ju som jag skrev tidigare bukhinneinflammation med sprucken bukhinna, det är vad jag tror mig minnas sas efter obduktion.. men när vallhund skrev sitt inlägg så blev jag osäker och tänkte att det kanske inte alls går så fort som det gjorde med min häst.. och då kommer ju tankarna; kan jag som novis tonåring ridit min häst på träningen utan att märka att han var sjuk? kan det ha varit en annan orsak till hans död? betalade vi för en obduktion som inte gjordes korrekt? etc etc... trots att det är så länge sedan så är det klart att man tänker på det ibland.. det var dessutom första gången jag var med när en häst dog och en sådan händelse etsar sig fast i minnet..

Du ska inte på något sett känna att det var ditt fel, ridning och träning kan inte orsaka en så kraftig skada som sprucken bukhinna. Där ska vara något som är fel med hästen annars - något som gör att bukhinnan blir inflammerad. Vissa hästar visar tydlig smärta vid minsta lilla inflammation, medan andra inte visar något alls vi kraftig inflammation.

Och en annan häst har helt nyligen överlevt 200 i puls. Den hade strax över 38 grader i temp på morgonen och ville inte äta och var "lite hängig". En i stallet hade en pulsmätare och den visade 195 i puls.
Vaddå överlevde 200 i puls? Det är ju där de flesta hästarna som går snabbjobb ligger. Det är optimalt i träningssyfte att komma upp i de siffrorna. Dock toppar man ju mjölksyretaket när man kommer upp kring 200 i puls, men det är ju knappast farligt eller skadligt för hästarna att ha 200 i puls.

Så det är inte farligt eller skadligt att hitta sin häst i boxen på morgonen med 200 i puls? :grin:

Liknande trådar

Hundhälsa Hunden är sex år gammal och har aldrig haft minsta magproblem förutom att han är opererad för magomvridning i feb-13, och att han (redan...
2
Svar
24
· Visningar
11 901
Hästvård Veterinären ringde nu med lite svar på blodproverna som togs i lördags. Ska försöka beskriva vad som hände; Lördag morgon Hade...
2
Svar
35
· Visningar
9 430
Senast: Doccan
·
Hästvård Igår var min häst hängig, åt inte och var inte alls sig själv. Ingen feber, normala tarmljud och bajsade som hon skulle. Normal färg...
Svar
15
· Visningar
2 120
Senast: sthu
·
Hästvård Imorse vid utsläpp var hon svettig (hade stått inne på stall över natten som vanligt) Hon hade halm på ryggen, så hon har rullat sig...
Svar
16
· Visningar
1 941
Senast: Skogstroll
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka