Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
EAM (Equine Atypical Myopathy)
Du skrev att den kissade med vissa problem?? Urinvägsinfektion som inte blir behandlad kan till slut gå till hjärnan och då dör djuret. Svårt annars att säga vad som hänt utan obduktion.
Om en häst dör utan tecken på större aktivitet i boxen är det varken kolik eller tarmvred, då slår de sönder både sig själva och boxen. Vad den dog av är meningslöst att spekulera i som utomstående, det är svårt nog för en veterinär många gånger. 38,8 räknar jag visserligen som feber, men har man sett en häst kasta sig i smärtor så vet man att den inte dör lugnt och stilla utan skador av en kolik/tarmvred.
Taskigt att komma med en sådan hypotes när sorgen är nog så tung för ägaren.![]()
Om en häst dör utan tecken på större aktivitet i boxen är det varken kolik eller tarmvred, då slår de sönder både sig själva och boxen. Vad den dog av är meningslöst att spekulera i som utomstående, det är svårt nog för en veterinär många gånger. 38,8 räknar jag visserligen som feber, men har man sett en häst kasta sig i smärtor så vet man att den inte dör lugnt och stilla utan skador av en kolik/tarmvred.
Taskigt att komma med en sådan hypotes när sorgen är nog så tung för ägaren.![]()
Hur spricker en inflammerad bukhinna?
När, var, hur?
Är det inte något annat som spruckit som lett till bukhinneinflammation?
Har grunnat på detta några dagar nu o får inte ihop det, hästars anatomi lär inte skilja sig så mycket från andra däggdjur, iaf inte vad gäller bukhinneinflammation. Bukhålan är steril så länge inget läcker ut i den o orsakar bukhinneinflammation, som mig veterligen alltid är dödlig om den inte behandlas.
Någon som kan förklara?