Död mus i vattenhinken, farligt?

kopparberg

Trådstartare
Min hästs stallkompis hade en död mus i vattenhinken i morse. Hästen hade druckit ur nästan allt ur hinken, så förmodligen har han druckit när den döda musen låg i hinken. Är det farligt på något sätt? Någon som fått en krasslig häst efter något sådant?

Sv: Död mus i vattenhinken, farligt?

Förra vintern hittade vi en död mus i en vattenhink, den hästen blev iaf inte dålig. Dock hade han inte druckit så mycket ur hinken så vi vet inte om han drack med musen i.

För ett antal år sedan hittade jag min häst stående i stallet flemande, frustande och fräsande. I hans vattenhink låg det en mus som inte var hel längre, han hade nog sörplat i sig den dränkta musen och råkat tugga lite på den innan han kom på att han var gräsätare:crazy:.

Han överlevde utan men, men jag har aldrig sett en häst göra så fula miner någon gång:rofl:.

Om man bara kollar hinkarna noga varje dag så bör ju inte musen ligga där så länge att det är någon fara.Händer i mitt stall i princip varje vecka på vintern och ingen av mina hästar har dött av det.Hade nog blivit orolig om jag hade råttgift utlagt dock..men det har jag ju inte.

Inget råttgift utlagt, där finns naturlig råttbekämpare med päls och fyra ben! ;)

Jag fyllde hinken igår vid 18.30 tiden, så musen måste ju ha tagit livet av sig efter det, förmodligen på natten. Och det var i morse vid 6-snåret som musen upptäcktes. Så det är ju inte flera dagar det är tal om.

Om den har varit i hinken ett bra tag är det säkerligen farligt, men kollar man varje dag bör det inte vara livshotande, men jag hade i alla fall skurat hinken ordentligt.

hittade en drunknad mus i min hästs vattenkar för några veckor sen . . . Min mockarkompis :cry:
Skurade ur med yes och ingen av hästarna har blivit sjuk ännu...

Jag tycker att en död mus är en bra mus!
Det efter att ha fått ylletäcken och annan utrustning för X antal hundra söndergnagd, ha kämpat en hel vinter mot musinvasion i havrelådan, det var till slut så mkt skit att man fodrade hästen med musskit, osv, osv.

Ser jag en mus hämtar jag gärna katten! Nyss lyckades min häst i boxen ställa sig på en mus, den skrek allt den orkade. Stallägaren gjorde som jag skulle gjort, försökte få hästen att på något sätt vrida hoven när hon flyttade sig, så mus- :devil: skulle bli mosad. Tyvärr funkade det inte, hästen flyttade sig efter en stund och musen sprang vidare.

Men mössen kan ju välja bättre ställen att dö än i hästens vatten, urrrk!

Död mus=Bra mus! :devil: Fast otrevligt när dom dränker sig i vattenhinkar!
Eftersom man gör rent hinken varje dag så skulle inte jag oroa mig iaf.

I förra stallet jag stod i, hade vi STORA problem med fåglar! Stallet var invaderat utav små gråsparvar samt duvor. Riktigt äckligt var det! Dels skitade dom ju ner något överj*****t! Och dels så trillade de små fågelbebisarna ner i vattenhinkarna och gick drunkningsdöden till mötes!
Inte så kul... vare sig för dom, hästarna eller oss människor.

Vi hade en drunknad mus i vattentunnan förra vintern och hästarna mådde bara bra trots att dom drack av vattnet *spysmiley*. Tömde tunnan på en gång och skurade ur den med en massa Yes. Värre var det den perioden när vi hade döda möss i foderhinkarna i princip varje dag :cool:

Och döda möss är så mycket äckligare än levande :p Fast mössen här har aldrig tuggat sönder något.

Vi hade en drunknad mus i vattentunnan förra vintern och hästarna mådde bara bra trots att dom drack av vattnet *spysmiley*. Tömde tunnan på en gång och skurade ur den med en massa Yes. Värre var det den perioden när vi hade döda möss i foderhinkarna i princip varje dag :cool:

Och döda möss är så mycket äckligare än levande :p Fast mössen här har aldrig tuggat sönder något.

Kl

Hmm mösss???

Jag hittade en råtta i min balja som dränkt sig själv...Det finns råttbekäpning i stallet men det hade hittat mat i utsädesäckarna.

Mina hästar lever fortfarnade..Vet ju inte om dom drack av vattnet.Men jag sköljde ur baljan med rinnade vatten och diskade den med diskborste.

Usch, stackars er! Duvor har jag hört många säga att de är rent olämpliga att ha i stall, tex så kan de dra in sådana där älgflugor som hästarna blir tokiga när de får på sig.

Stallet jag bodde i tidigare beboddes hela somrarna av svalor. Bra, de äter ju flugor i massor, men det blev väl många häckande svalpar och väl många kullar ungar till slut!
Så jag vet vad du menar, fågelskit överallt! Personalen hade som daglig syssla "skura fågelskit" skrivet bland påminnelser om fylla vatten i hagar, sätta betfor efter morgonfodringen osv!
Och fåglarna lyckades en gång tom lägga en rejäl skit precis på meningen "skura bort fågelskit" på whiteboarden! :D

Stallägaren löste till slut det hela med att ta bort alla bon mellan kullarna, dvs när svalungarna från kull 2 (!!) flyttat ur boet tog de bort boen innan svalparen la nästa omgång ägg.
Likaså så plockade de bort nybyggda bon innan det fanns ägg i dem.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
445
Senast: MiniLi
·
Gnägg Har en värmebalja från willab, har funkat prickfritt och vattnet har hållit sig isfritt vid längre temperaturer än det står att den ska...
Svar
4
· Visningar
485
Senast: CaisaCax
·
Hästmänniskan Jag och en stallkompis har diskuterat det här med att ha hunden med sig i stallet efter avmaskning. Hundarna tar sig ju gärna ett litet...
Svar
4
· Visningar
1 103
Senast: Loma
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
1 884
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken försäkring?
  • Valp 2025