- Svar: 79
- Visningar: 4 857
Just nu utreder polisen i Jönköping ett fall av djurplågeri av ett sto som hittats dött och uppges ha saknat både ett öra och ett öga.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det finns idag åtminstone 350 000 hästar i Sverige plus drygt 300 000 får och 1,4 miljoner kor varav de allra flesta tillbringar åtminstone del av sin tid i hagar utan kontinuerlig tillsyn. Varje fall av djurplågeri är naturligtvis ett för mycket, men jag tror att du har en överdriven bild av hur vanligt det är att människor obehörigen går in i hagar och skadar djur.I alla fall när det är som det är idag, med alla oskyldiga djur som skadas och dödas.
Fast så som du vill genomföra det står det mot en massa principer som hör ihop med en rättsstat etc. Du pratar ju inte om frågor om vem som vistas var, utan om vilket våld man får använda mot andra människor och under vilka förutsättningarIngen vettig människa vill heller riskera att få sin häst eller andra djur skadade av främmande människor. Om det står vs främlingars rätt att vistas i hagar bland andras djuren vs totalt förbud för främlingar att vistas i hagar, då är det för mig ett enkelt val. I alla fall när det är som det är idag, med alla oskyldiga djur som skadas och dödas.
Och man kan omöjligt av misstag hamna i en hage, du måste ta dig förbi något form av stängsel.
Nja riktigt så enkelt är det inte.Om du blir påhoppad av en rånare eller våldtäktsman och din hund biter personen som anfaller blir du skadeståndsskyldig till personen som hoppade på dig. Det kan även bli så att du hunden beläggs med koppel och/eller munkorgstvång, och om det sker fler ggr kan hunden bli avlivad.
Polis/militär/tjänstehundar är dem enda hundar som får bita utan påföljd.
Ruskigt tycker jag otäck syn du har på det där. Det är trots allt otroligt mycket mera vettiga människor än dom som är sjuka nog att medvetet skada djuren. Det finns bättre sätt än att offra alla som kommer in i hagen som inte är det minsta onda på något sätt.Ingen vettig människa vill heller riskera att få sin häst eller andra djur skadade av främmande människor. Om det står vs främlingars rätt att vistas i hagar bland andras djuren vs totalt förbud för främlingar att vistas i hagar, då är det för mig ett enkelt val. I alla fall när det är som det är idag, med alla oskyldiga djur som skadas och dödas.
Och man kan omöjligt av misstag hamna i en hage, du måste ta dig förbi något form av stängsel.
Så som det är idag där det inte är allemansrätt så är du ansvarig för vad din hund gör och du kommer bli ansvarig för vad din hund gör i en hage även om allemansrätten inte skulle gälla i hage. Är mer än allemansrätten som behöver ändras för att ha en hund som vaktar mot folk i en hage.
Bättre i så fall att ha en larm som ringer din telefon när strömmen inte går fram hela vägen.
Ruskigt tycker jag otäck syn du har på det där. Det är trots allt otroligt mycket mera vettiga människor än dom som är sjuka nog att medvetet skada djuren. Det finns bättre sätt än att offra alla som kommer in i hagen som inte är det minsta onda på något sätt.
Och jo det finns massor av orsaker, det finns folk med psykoser, fulla personer, folk som tagit droger, dementa personer som har gått vilse etc. Dom kanske är obehagliga men dom förtjänar inte att bli påhoppade av hundar som skyddar.
Man ska inte vara rädd för att hamna i en hage om man råkar ut för ett tillstånd man inte alltid kan rå för.
Om du vill gå ut eller inte är upp till dej. Om du inte vill själv är att ha väktarbolag som åker ut på larm en bra idé.Så om elen går mitt i natten ska du ensam gå ut i hagen och kollar om det är psykopater med kniv där för att skada din häst? eller tänkte du ringa polisen och säga att du inte vet vad som hänt och be dem åka dit och kolla? vilket kommer ta minst 20 minuter, kanske mer, om ens polisen åker alls på så vaga orsaker.
Har du träffat en Kaukasisk ovtjarka eller annan hund som är avlad för att vakta flockar mot folk och rovdjur? Dom har inga problem med att döda människor som inte tillhör flocken och även inom flocken om det går fel.Herre gud, jag har inte sagt att hunden kommer döda människan som kommer in i hagen.
Har du några bättre förslag hur man kan skydda sina djur?
T.o.m ägarna i Frankrike sover ju i sina stall men vet ej hur dem ska agera då dem inte vågar gå ut och möta en psykopat med kniv ute i hagen.
Så om elen går mitt i natten ska du ensam gå ut i hagen och kollar om det är psykopater med kniv där för att skada din häst? eller tänkte du ringa polisen och säga att du inte vet vad som hänt och be dem åka dit och kolla? vilket kommer ta minst 20 minuter, kanske mer, om ens polisen åker alls på så vaga orsaker.
De kommenterar inte dödsorsaken pga utredningen men skriver att det är uteslutet att det är en naturlig död.Är det någon som vet varför ponnyn dog? Ingen dör ju av att ett öga och ett öra försvinner.
Det är ju inte ovanligt när djur dör ute av naturliga skäl att just ett öga och öra försvinner snabbt, ex.
Ja, förslaget är väl att helt enkelt få tag i dessa sjuka typer för så många att det krävs åtgärder du vill ha är dom inte. Tyvärr får man inse att det går inte att skydda allt från allt, man kan bara göra sitt bästa och sätta upp larmsystem och på det sättet förhoppningsvis avskräcka dessa människor.Herre gud, jag har inte sagt att hunden kommer döda människan som kommer in i hagen.
Har du några bättre förslag hur man kan skydda sina djur?
T.o.m ägarna i Frankrike sover ju i sina stall men vet ej hur dem ska agera då dem inte vågar gå ut och möta en psykopat med kniv ute i hagen.
De kommenterar inte dödsorsaken pga utredningen men skriver att det är uteslutet att det är en naturlig död.
(Edit: I den länkade artikeln då.)
Tack för tipset, jag har lagt in det som en egen nyhet. Här:https://polisen.se/aktuellt/nyheter...fMJZdkjWWyoLWDuMGvh1tkbu0ep6rw1lgdrdBdkwQzR3o
Enligt obduktionsrapporten är hästens dödsorsak ett akut tarmvred.
https://polisen.se/aktuellt/nyheter...fMJZdkjWWyoLWDuMGvh1tkbu0ep6rw1lgdrdBdkwQzR3o
Enligt obduktionsrapporten är hästens dödsorsak ett akut tarmvred.
Visar på att allt inte alltid är som det först misstänks vara.
Varför är det skämmigt? Både polis, veterinär och hästägaren tyckte ju inledningsvis att det såg ut som att skadan var för "precis" för att ha orsakats av ett djur. Det är ganska många.Tack för det, ja där ser man de som var så säkra på att ponnyn inte dött naturligt, skämmigt, när det är så uppenbart att en kråka kan hacka ut ett öga och en räv gnaga av ett öra.
När polis och veterinär på plats gör en annan bedömning än vad du gör är knappast något att skämmas över, i synnerhet inte efter att det förekommit flera fall i Frankrike där det är människor som är förövarna. Djur skadas och plågas ihjäl varje år även i Sverige av sjuka sadister, jag ser inte det skamliga i att utreda vad som hänt istället för bara slå ifrån sig.Det måste ligga närmare till hands o misstänka en naturlig död som inte upptäckts direkt.
Tarmvred- plågsamt.