Dockskåp - till hur stora/små barn?

Status
Stängd för vidare inlägg.

ameo

Trådstartare
Moderator
Min man vill köpa ett dockskåp till tjejerna i julklapp och jag tycker att de är för små för det, att de behöver bli några år större innan de kan både ha glädje av det och pyssla med det som det är tänkt, utan att ta sönder möblerna.
MEN frågan är om det är jag eller maken som är inne på rätt ålder för dockskåpen?

Erfarenheter?

Jag låter medvetet bli att berätta åldern på mina barn just nu (även om många av er nog vet det ändå), för jag vill egentligen INTE veta om det är lmpligt för just dem utan vill ha ERA erfarenheter av dockskåp till olika åldrar...
 
Sv: Dockskåp - till hur stora/små barn?

Det vill jag också veta. Tänkte ev. köpa ett åt sonen till jul, men vi väntar till nästa år. Han är fyra år nu. Jag läääängtar ;)......
 
Sv: Dockskåp - till hur stora/små barn?

Jag skulle säga att det beror en hel del på barnen. Elin fick ett dockskåp i julklapp, men hon har inte fattat hur man leker med det, så vi ställde undan det tillsvidare. Elins kompis däremot som är ett halvår yngre älskar att leka med sitt dockskåp och kan hålla på i timtals...
Hur gamla de är? :p Elin fyllde fyra i juli och den andra fyllde fyra häromdagen...

Det jag däremot kan tipsa om är om ni har kontakter som vill sälja ett dockskåp med möbler så slå till! Själv dockskåpet är jättebilligt om man jämnför med möblerna :eek: Som dessutom är riktigt fula och dåligt gjorda... Jag har köpt en del möbler på Indiska och andra ställen när jag har ramlat över dem. Bra att ha i framtiden kallar jag sådana inköp... ;)
 
Sv: Dockskåp - till hur stora/små barn?

Min 5-åring gillar dockskåp, han leker gärna när han kommer över ett.
Har funderat på att köpa ett i julklapp.
Men det är så mycket han vill ha så jag har inte bestämt mig.
Fast då blir det nog ett i trä och inte det klassiska Lundbyskåpet.
 
Sv: Dockskåp - till hur stora/små barn?

Mina tjejer fick ett dockskåp förra julen (traderafynd) och önskade möbler av släkten. Då var de 7,5 och 3,5 och jag trodde att stortjejen skulle tycka det var skoj att pyssla med. Men det var den lilla tösen som lekte mest....

Men inte leker de med det mycket, tyvärr. De härjar och målar och är ute mycket hellre. Dessutom har de och deras pillriga småkompisar som gärna leker där då och då mest bara förstört alla de dyra möblerna.
 
Sv: Dockskåp - till hur stora/små barn?

Först kan jag väl avslöja att jag själv aldrig hade nåt dockskåp och inte riktigt förstår vitsen med det... Maken har nog nån romantisk syn däremot, att flickor ska ha dockskåp. :angel:
Vår äldsta blir 5 i januari och jag tror ärligt talat inte att hon skulle titta åt ett dockskåp ens. Lillasyster är snart 3 och skulle säkert kunna tänka sig att sitta och pilla med det, mellan klädbytena på de stora dockorna. Fast jag ser ingen anledning att inte vänta med det, OM de nu måste ha ett alls :angel:. En nybliven treåring kan måhända vara intresserad av dockskåpet, men jag tror inte hon är kapabel att hålla ordning på så små pryttlar - med tanke på hur bra ordning det är på de större grejerna här :eek:
Sen har vi ju det största problemet, lillebror 1½ som ska förstöra ALLT han ser....
 
Sv: Dockskåp - till hur stora/små barn?

Min snart 3 åriga dotter älskar sitt dockskåp (som mormor kom hitsläppades på)
Hon har inga riktiga möbler ,utan har satt in små plast saker som vi har hittat . Och sen har vi gjort lite möbler .
riktiga möbler ska hon få .lite senare.
.Och hon förstår mycket väl vad det går ut på.Hon kan bli riktigt arg om man "förstör" för henne.
 
Sv: Dockskåp - till hur stora/små barn?

Min tjej blir 3 nu i december och hon ska få ett pippihus i julklapp, det är ju som ett dockhus, men av ville villekulla istället. Tjejen är helt frälst i Pippi... men hon är väldigt plockig och tycker om att ha det städat och iordning så jag tror att det kommer att passa henne jättebra, sen var det ju rea på den oxå... hmm 200.- har kostat 500.-..;)
 
Sv: Dockskåp - till hur stora/små barn?

Mina barn har aldrig haft något dockskåp men skulle jag köpa ett skulle det nog ske i sexårsåldern, tror jag.
Jag vet alltför många barn som fått sina dockskåp alltför tidigt och iom det (har jag fått för mig iaf) inte lekt med dom.

När dom fått skåpen har dom varit för små för att kunna leka på rätt sätt.
När dom har blivit tillräckligt gamla så är dom liksom "trötta" på dockskåpet alternativt "ser" det inte eftersom det alltid stått där.
Det leks inte med det, helt enkelt.

Men det är bara min erfarenhet. :)
 
Sv: Dockskåp - till hur stora/små barn?

Jag skulle också väntat med att skaffa dockskåp till barnen är lite större. Mina fick ett av mormor när de var 5 år och sonen trashade det helt. Allt som gick att brytas av bröts av och möbler och likande blev kaffeved. Flickan lekte mer varsamt men, vad hjälpte det?
 
Sv: Dockskåp - till hur stora/små barn?

Till TS:

I Göteborg finns det minst 2 affärer som har lite annorlunda dockskåp som är större än de jag kommer ihåg från min barndom. Möblerna var också bastantare och man kunde välja en björnfamilj istället för dockor! *tipsar*
 
Sv: Dockskåp - till hur stora/små barn?

Var? Vad heter de?:bump:

En affär ligger brevid nya pedagogen, den heter nått på K, -Krabat kanske.

Den andra ligger i Haga och jag har för mej att den heter "Liten Karin" fast den kan också heta något annat... Ligger på ett hörne på vänster sida om man kommer från centrumhållet till.

Båda har lite mer välarbetade leksaker skulle jag vilja definiera det. Inte barbie och co!
 
Sv: Dockskåp - till hur stora/små barn?

Tack! Liten Karin har jag koll på, dit ska jag springa och kolla (fast jag ska vänta med att köpa...), och den andra affären får jag håla uppsikt efter. Tusentack!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 461
Senast: Modest
·
Övr. Barn Som rubriken lyder: vad får ditt/dina barn i julklapp av dig/er i år? Brasklapp: Vill man så får man gärna berätta hur man resonerar...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 107
Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 982
Senast: Amha
·
Övr. Barn Vad föredrar ni till era barn? Har alltid tänkt att jag vill ha mina barn i en liten byaskola för att jag själv gick 2år i en liten...
2
Svar
20
· Visningar
2 613
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp