Dobermanntråden

Va? Är det vinthundar inblandat i dobbisar? det visste inte jag, men det skulle ju i så fall kunna förklara varför jag är förtjust i många dobermanns :p
Det är ffa greyhound inblandat i dobermannen, för att få en snabbare och smidigare hund.
Och det gör det ju ;)

Det är ffa greyhound inblandat i dobermannen, för att få en snabbare och smidigare hund.
Och det gör det ju ;)

Då har jag lärt mig något nytt idag! :D
Förövrigt har jag kommit på att om jag någon gång skaffar en släthårig, svart saluki, då kanske folk tror att jag har en dobermann och ger f*n i att komma fram och försöka tafsa på hundarna hela tiden. Ljusa hundar med lång päls på öronen mååååste ju vara genomsnälla och älska alla hela tiden. Misstänker att man slipper en del sådant genom att ha dobermann?

Då har jag lärt mig något nytt idag! :D
Förövrigt har jag kommit på att om jag någon gång skaffar en släthårig, svart saluki, då kanske folk tror att jag har en dobermann och ger f*n i att komma fram och försöka tafsa på hundarna hela tiden. Ljusa hundar med lång päls på öronen mååååste ju vara genomsnälla och älska alla hela tiden. Misstänker att man slipper en del sådant genom att ha dobermann?
Man lär sig något var dag! ^^
Haha, låter som en plan. Min är ju dock brun, och eftersom han är okuperad så måste han vara av en snällare ras! (dessutom är det tydligen en tik jag har..) Alla vet ju dock att svarta hundar är farligare än andra, så jag tror det kommer fungera för dig ;)

Här är jag! :)

10553572_10152351876168877_3272636687132490081_n.jpg

Så här kunde Enya se ut. En vanlig syn! Inte så fin i kanten den hunden! :D
1939997_10152008861428877_610030662_n.jpg

Det där är Ayla, ser lite dryg ut kanske ;)

1546250_10152008861723877_1407052741_n.jpg

Kanske lite ful bild, men jag gillar hennes näsa! :)

10522558_10152317723983877_5807937574785331818_n.jpg

Hon råkar ha samma stil som styvmorsan, ser det ut som ;)

1660230_10152085668573877_8908534488400660836_n.jpg

Nadya, Aylas 1 år äldre helsyster.

1779861_10152005578868877_1765834179_n.jpg

Ayla gillar att ligga så och spana på världen. Nu har vi flyttat och hon har adopterat balkongen istället!

1795516_10151938637098877_1025056608_n.jpg

Tre djur och ett barn på samma bild utan att någon av dem vet om det :D

Dobermann är ju jättefina!
Är det en ras att fundera på när man har barn?
Hur funkar de med andra djur?
Någon som har med sin i stallet tex?

Jag slänger in några dobbebilder också, för att öka dobbetätheten i tråden. (Jag har inte någon dock, dobben på bilden var inte helt min och han blev alltför elak mot Monster ju äldre Monster blev, och till slut kunde han inte vara här längre ens på deltid som han var förr.)

440TlNB.jpg

6lI6VN3.jpg

MbWXppD.jpg

pCfLosw.jpg

EjGROGH.jpg

WAWxyl1.jpg

OK, så de flesta bilderna var visst kryddade med lite cc också, men det har ju ingen dött av - där finns en dobbe om man kikar noga! ;)

Visst är de? ^__^
De är ju lite gåpåiga och flamsiga till sättet, men är vad jag har hört mkt barnkära. Så har man tid att aktovera dem så går det säkert bra.
Plex går bra med katterna hemma, men kan inte låta bli att lekjaga dem ibland. Många funkar med familjensdjur men inga andra sas.
Hade min i stallet innan och det var inga problem, vågade inte rida med honom dock - är för mkt jakt i honom för det.

Va? Är det vinthundar inblandat i dobbisar? det visste inte jag, men det skulle ju i så fall kunna förklara varför jag är förtjust i många dobermanns :p
Ska enligt versionen jag läst i alla fall vara skapad av rottis(som syns på teckningen), greyhound(märks på behov av att springa) och sedan minns jag inte resten men det ska vara någon ras till specificerad.
Men just att det är vinthund i dom tycker jag märks ganska mycket, båda mina har verkligen haft det där behovet av att bara springa så fort benen bär, helt utan plan, helt utan mål och likadant varit skitenkla med inkallningen bar för att det är ju så satans kul bara att få springa fullt ös till matten(glömmer visserligen minst hälften av gångerna att stanna, men men kan ju inte få allt ;))
Och dom är väldigt tydliga synjägare, just katter(troligen pga att vi har bara haft stallkatter i närheten som springer så det har blivit för mycket självbelöning) har alltid varit ett problem på mina men så länge dom inte ser dom är det helt lugnt.

/Camilla

Och det gör det ju ;)
Snabba har dom i alla fall blivit, men smidiga vet jag inte riktigt efter att min odjur nu sprungit in i mitt knä från sidan(knän mår inte bra av att böjas på det hållet tydligen...) i full fart nu för andra gången på kort tid....

/Camilla

Mina har fungerat bra fast dom inte varit/är barnvana någon av dom, helt plötsligt har dom haft insikt om att man ska vara försiktig vilket inte är deras starkaste sida annars :p

Så här fungerar min i alla fall, hon konstaterade att jag var tråkig som bara målade, så hon gick och la sig hos kaninerna istället :)
10565200_10152647822763428_9159946100433357351_n.jpg

Och mycket mer aktivt än så här blir det inte vid kaninburen. Röda fläckarna är falurödförg efter hennes försök att hjälpa(stjälpa...) mig måla :)
12215_10152647816683428_1782861691973491005_n.jpg

Jag har med min i stallet, och vet ett flertal andra som har sina med sig också. Men såna bitar tycker jag det finns enklare hundar för du har "inte bara med" dom, utan du får vara beredd att vara aktiv där och ganska mycket styra hunden genom stallbesöket.
Hörde/läste någonstans att en av de vanligaste dobbisägarna är tydligen hästtjejerna :)

/Camilla

Visst är de? ^__^
De är ju lite gåpåiga och flamsiga till sättet, men är vad jag har hört mkt barnkära. Så har man tid att aktovera dem så går det säkert bra.
Plex går bra med katterna hemma, men kan inte låta bli att lekjaga dem ibland. Många funkar med familjensdjur men inga andra sas.
Hade min i stallet innan och det var inga problem, vågade inte rida med honom dock - är för mkt jakt i honom för det.
Jakten är det väldigt stor skillnad på dom olika linjerna. Jag har haft tur hittills och inte haft särskilt mycket jakt i mina, men vet att många har mycket mer problem än vad jag har haft.

/Camilla

Snabba har dom i alla fall blivit, men smidiga vet jag inte riktigt efter att min odjur nu sprungit in i mitt knä från sidan(knän mår inte bra av att böjas på det hållet tydligen...) i full fart nu för andra gången på kort tid....

/Camilla
Jag sa inget om att de lyckades ;)

@Red_Chili
Saxat från klubbens hemsida ang ursprunget:
Förutom som uppfödare var han verksam som skatteindrivare, rackare och stadens hundfångare med laglig rätt att infånga alla kringströvande hundar.Från denna depå handplockade han särskilt skarpa hundar för avelsbruk. De sk ”slaktarhundarna” som redan vid denna tid kunde betraktas som tämligen homogen ”ras”, utgjorde troligen den främsta grunden för dobermannrasen.

Dessa hundar, en slags föregångare till nutida rottweiler, uppblandades med en schäfervariant från Thüringen som var svart med roströda tecken. Från denna blandning hundar framavlade han på 1870-talet dobermann som vid denna tid erhöll sina bruksegenskaper. Senare kom även manchesterterrier och greyhound att ingå i rasen.

Jakten är det väldigt stor skillnad på dom olika linjerna. Jag har haft tur hittills och inte haft särskilt mycket jakt i mina, men vet att många har mycket mer problem än vad jag har haft.

/Camilla
Jo så är det absolut, men just jakt har jag hört är ett problem för många dobermannägare - även om vissa linjer nästan tycks sakna jakt på vilt.

Hmm, misstänker att det är mer än jag i denna tråden som har en hund som är VÄLDIGT förtjust i att använda tassarna både när dom ska användas och inte ;)
Känns som jag går bet på just det där att tassarna är överallt och lite till...även när det ska gosa och liknande kommer gärna tassarna farande, och jag har tröttnat på att få dom i ansiktet lite för jämt. Men jag lyckas liksom inte få henne medveten om att tassarna är med i leken, känns nästan som dom har ett eget liv...
Hur hade ni gjort?
Kan redan innan säga att jag försökt göra henne uppmärksam på tassarna, men med i stort sett noll framgång. Och hårda korrigeringar passar varken mig som förare eller min väldigt förarveka hund.

/Camilla

Hmm, misstänker att det är mer än jag i denna tråden som har en hund som är VÄLDIGT förtjust i att använda tassarna både när dom ska användas och inte ;)
Känns som jag går bet på just det där att tassarna är överallt och lite till...även när det ska gosa och liknande kommer gärna tassarna farande, och jag har tröttnat på att få dom i ansiktet lite för jämt. Men jag lyckas liksom inte få henne medveten om att tassarna är med i leken, känns nästan som dom har ett eget liv...
Hur hade ni gjort?
Kan redan innan säga att jag försökt göra henne uppmärksam på tassarna, men med i stort sett noll framgång. Och hårda korrigeringar passar varken mig som förare eller min väldigt förarveka hund.

/Camilla

Håll tassarna mjuka (helosansalva :up:) och klorna välfilade... :p

Hur hade ni gjort?

/Camilla
Själv har jag gett upp :o

Håll tassarna mjuka (helosansalva :up:) och klorna välfilade... :p
Tyvärr rör hon sig för mycket i miljöer som kräver att tassarna får fortsätta vara naturligt "hårda", och där det är risk att det istället blir skador på dom om jag mjukar upp dom så pass som man gör med att smörja dom mjuka. Klorna däremot hålls så pass välklippta att jag till och med fått kommentarer om det av folk som lagt märke till dom :P

Själv har jag gett upp :o
Jag börjar också närma mig det stadiet, men är inte helt förtjust i det där att få två stenhårda tassar i ansiktet innan jag ens stigit ur sängen...

/Camilla

Tyvärr rör hon sig för mycket i miljöer som kräver att tassarna får fortsätta vara naturligt "hårda", och där det är risk att det istället blir skador på dom om jag mjukar upp dom så pass som man gör med att smörja dom mjuka. Klorna däremot hålls så pass välklippta att jag till och med fått kommentarer om det av folk som lagt märke till dom :P

Jag börjar också närma mig det stadiet, men är inte helt förtjust i det där att få två stenhårda tassar i ansiktet innan jag ens stigit ur sängen...

/Camilla

Aha, ja då blir nog nästa "råd" att lära dig gilla sandpapper i ansiktet... Har heller ingen aning hur man "botar" beteendet. :p

Liknande trådar

R
Övr. Hund Istället för och fortsätta i en tråd som handlar om att vara publik på utställning så tänkte jag att det kanske kunde vara bra med en...
Svar
16
· Visningar
1 007
Senast: Myrten
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 095
Senast: Hermelin
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 193
Hundavel & Ras Är knappast den första som startar en sån här tråd 😅 Men jag och min sambo letar efter rätt hundras som hund nummer två. Har en liten...
2
Svar
28
· Visningar
2 528
Senast: DeCloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar