Do you need to breed?

Sv: Do you need to breed?

När jag såg den här såg jag genast alla trådar jag sett där folk frågar vad dom ska ha för hingst till sina hemma-avlade korsningar.. "jag har en häst som är shettis island, ja vi vet att det är island för att det varr grannens hingst, men nej hon har ingen stam. Vad ska jag ha för hingst?" :P
 
Sv: Do you need to breed?

Varför skulle man inte kunna avla korsningar med en tanke? Det finns ju korsningar som är erkända och accepterade och de säger ingen något om. Att kalla korsningsponnyer för svensk ridponny låter ju bra, men det är ju det samma som korsningsponny i alla fall. Att korsta in fullblod eller arab säger ingen något om men när det kommer till andra korsningar drar många öronen åt sig. Det är konstigt tycker jag. Väldigt mycket av aveln är inriktad på att få fram bra tävlingsindivider. De har mycket gång och ofta mycket nerv. De flesta av ryttarna i vårt land kan inte rida sådana hästar. Ridskolorna har svårt att hitta hästar som passar deras verksamhet.
Nej, jag tycker det är bra att det avlas för att få fram bättre och bättre individer av respektive ras, samtidigt som jag tycker det är bra att vissa avlar med störst fokus på hästarnas mentalitet. Vi använder våra hästar till väldigt mycket olika saker. Då bör det finnas hästar som motsvarar detta också.
Oavsett om man avlar korsningar eller vill förbättra en ras så är det lika bra tycker jag, så länge det är seriöst och finns en klart tanke/plan med varje betäckning.
(och ja, mitt korsningssto väntar föl i dagarna med en korsningshingst. En klart planerad betäckning där ridbarhet, temperament och exteriös kontrollerats noga samt att jag tittat på flera av hingstens avkommor. Vilken hingst som helst skulle inte komma på frågan, man får leta tills man hittar en som passar bra)
 
Senast ändrad:
Sv: Do you need to breed?

Tyvärr är det ju så att de flesta som avlar korsningar (om vi undantar ridponnyn då, som ju blivit "en ras") gör ju det med bara 1-2 tanke. Att man vill ha ett föl efter sitt söta, snälla sto och ibland för att man vill ha ett föl med häftig färg.
Avlar man med högre tankar än så kan det ju vara befogat, men då tar man ju också hänsyn till vad det finns i stoet och hingsten.
 
Sv: Do you need to breed?

:bow::bow: Och detta är ännu en tråd att få folk att diskutera.. Finns ju SWB hingstar som går igenom ASVH:s nålsöga:meh: Men vi skall icke använda okända hingstar. Nu har jag ett fullblodföl, efter fullblodssto samt hingst, och kommer nog inte att få "jätte" summor när jag skall sälja honom, men har man en tanke på avkomman efter sitt sto som du säger så tycker jag att situationen är annorlunda? Och JA hingsten är godkänd av Asvh..
 
Sv: Do you need to breed?

Jag ville ha ett föl med läcker färg efter mitt söta sto. Sen så hade ju mitt sto både meriter, exteriör och gång. Man kan ju få allt i ett. ;)
 
Sv: Do you need to breed?

Varför skulle man inte kunna avla korsningar med en tanke?

Så klart att man kan avla korsningar med en tanke bakom. Men jag tror ponnyryttaren menade de som har som enda tanke att de vill ha ett föl med fyra ben, hals huvud och en svans typ.

Tyvärr är det sällan man ser välja-hingst trådar till korsningar där TS'en beskriver sitt sto, har ett mål som som är lite mer specificerat än en häst som kan skritta trava och galoppera hjälpligt och som är ganska snäll. Självklart så kanske man från början inte vet vilken info som behövs för att man ska få råd men när den informationen efterfrågas så blir man arg för att man tror att alla bara klankar ned på ens söta lilla sto - och om man har ett mål och får höra att det med stor sannolikhet är omöjligt att nå målet med det sto man har så blir man arg.

Men de som avlar korsningar med en tanke bakom får ju ofta stöd i sina trådar. t.ex. IronWill som var öppen, beskrev sitt sto med styrkor och svagheter, hade ett klart mål och var öppen för förslag, kritik och olika resonemang.
 
Sv: Do you need to breed?

Att ridskolorna har svårt att hitta hästar beror nog inte på att det inte finns lämpliga hästar, utan snarare att alla ridskolechefer inte är duktiga på att hitta hästar, och att en del ridskolor har för dålig ekonomi och inte råd att köpa de hästar som skulle passa. Ridskolor med ok ekonomi och bra kontaktnät har inte svårt att hitta hästar. Snarare är det lättare idag att hitta bra hästar, eftersom aveln gått framåt och det finns många fler hästar med bra balans och god ridbarhet.
 
Sv: Do you need to breed?

Jo visst finns det de som tar sitt gulliga sto och betäcker med grannens hingst. Men jag känner att ofta så räcker det med att säga att man har betäckt en korsning så placeras man automatisk i den kategorin. Alla hör ju inte hemma där. Jag har fått höra både det ena och det andra trots att betäckningen av min häst och val av hingst är noga planerat.
:-)
 
Sv: Do you need to breed?

Ridskolor har svårt för att det finns många hästar med fel mentalitet för ridskolorna. De är känsliga och med mycket nerv och gång. Passar satsande
tävlingsryttare bra men inte på ridskolorna.

P.S
Imorse födde min Sawanna ett hingstföl.
 
Sv: Do you need to breed?

Man får nog alltid höra både ett och annat vad man än håller på med, men om man redan från början har inställningen att folk kommer att klaga på ens sto så kanske man inte är så mottaglig för konstruktiva råd. - känns i alla fall så när man läser vissa trådar där TS'en visserligen får några "avla inte köp ett föl"- svar men även får konstruktiva svar som bara gör TS arg därför att denne tror att det bara är för att det är en korsning som hästen får kritik. Mitt "renrasiga" varmblod (swb) som jag nu betäckt med en swb hingst har ju även hon fått kritik och åsikter om att hon nog trots allt kanske inte passar för det jag vill avla för.

Sedan så vet jag i alla fall att ridskolan som min klubb driver inte har problem med hästar. Det står ett gäng swb, korsningar, connemaror, tinkrar och lite danska pållar i stallet. En blandad kompott därför att de såklart köper in mer på individ än på stam eller ras men halvbloden är inte alls för nerviga. Det är en mångsidig ras och det finns många olika linjer precis som inom alla andra raser.
 
Sv: Do you need to breed?

Ingen har någonsin ifrågasatt mig när jag skulle avla på mitt sto, till min stora förvåning. Inte ens här på buke har någon frågat "varför avla på just detta sto?" som jag normalt sett ser när någon ber om hingstråd. Fast det kan väl kanske bero på att jag varit ganska utförlig från början med vad jag har för sto, alternativt redan betäckt henne innan jag började vara aktiv här. :p Nåt säger mig att jag inte fått "Balougraph" till råd om jag frågat. ;)

Bara föräldrarna och pojkvännen har varit lite frågande till att jag tar ett till föl nu, när jag förklarat varför stöttar de det dock.
Men jag håller med, bara det finns en välplanerad tanke bakom varje föl så go for it.
 
Sv: Do you need to breed?

Och en korsningshäst som man tagit fram för att mamman är söt och snäll och grannen råkar ha en hingst blir automatiskt en bra ridskolehäst då eller?
 
Sv: Do you need to breed?

Jag har aldrig fått kritik på mitt sto, bara för att jag betäckt en korsning. Det är ju skillnad om folk ställer frågor. Då svarar jag gärna, men när det förutsätts en massa utan att de ens frågar hur det förhållet sig, då tycker jag det är trist.
 
Sv: Do you need to breed?

Och en korsningshäst som man tagit fram för att mamman är söt och snäll och grannen råkar ha en hingst blir automatiskt en bra ridskolehäst då eller?
Nej. Jag skrev att man kan korsa hästar med en tanke bakom. Hitta individer som passar. Många sådana korsningar som avlas med större vikt vid mentalitet -
Passar bra på ridskolor. Avel som syftar till att få fram tävlingindivider passar inte lika ofta en ridskola.
 
Sv: Do you need to breed?

Fast på många ridskolor vill man ju att hästarna ska kunna tävla lätta klasser på ett bra sätt med ridskoleryttare, då är det ju en stor fördel om de är avlade för tävling, eftersom det är just det de ska kunna göra. Har man inte den typen hästar, med lite mer kapacitet, känslighet och ridbarhet, så tappar man eleverna när de blir lite duktigare. En bra ridskolehäst är ofta en bra lättklasshäst, den är enkel nog att rida så att mer orutinerade ryttare kan få den i form och hoppa lite lägre hinder, men har ändå såpass mycket krut att den kan tävla L:B eller nolla 1 m med mer rutinerade ryttare.
 
Sv: Do you need to breed?

kan tävla L:B eller nolla 1 m med mer rutinerade ryttare.

Den nivån kan väl mer eller mindre vilken häst som helst gå om den är utan större avvikande exteriör och gångarter.

Några exempel från våran ridskola

Fjordkorsning, placerad MSV dressyr, 1 meter hoppning
soleil%20hel1.jpg


Någon slags korsning, påminner om en nätt ardenner på 168 cm (om inte högre nu). 90 cm hoppning, LA dressyr. Placerad med Div II laget i dressyr 2 år i rad.
wille%20hel%201.jpg


Korsningshäst med okänd stam, 1,10 hoppning, LA dressyr
alfons%20hel1.jpg


Friserkorsning, flertalet placeringar i LB hoppning
dolar%20hel1.jpg


newforestkorsning, tävlades i LB hoppning medan ridskolan ägde henne, nu placerad LA hoppning
LadySuzette.jpg


Någon slags korsning utan härstamning, också en stor häst på närmare 170 med kallblodskaraktär, placerad MSV dressyr
Charmor1.jpg


Korsningshäst utan stam, LA dressyr
Gaucho1.jpg


Korsningsponny med en ganska udda form haha, placerad SM western
Jahua1.jpg


Quarter, arab, newforestkorsning, LB hoppning
gun_powder1.jpg
 

Liknande trådar

Tävling Är det någon som kommer ihåg den klassiska serien Horse in Sports om olika grenar av ridsporten. Den gjordes 1987 en riktig blast from...
Svar
0
· Visningar
149
Senast: MJLee
·
Hästhantering Från galoppsporten - men väldigt relevant även för ryttare inom övriga discipliner! Hur små hjälper som behövs för att inverka. "For...
Svar
1
· Visningar
772
Äldre Nu när vi avhandlat semifinal 1 (tråden finns kvar, fortsätt gärna diskutera där!) så är det hög tid att gå igenom semifinal 2 (går av...
6 7 8
Svar
154
· Visningar
7 790
Senast: voltis
·
Äldre Med en vecka kvar till semifinal 1 i ESC 2018 kommer här årets första INFÖR ESC-tråd! Eftersom de slutat sända inför-programmen på tv...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
7 026
Senast: mandalaki
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp