DNA, jag fattar inte... HJÄLP

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare oidipus
  • Startdatum Startdatum
O

oidipus

Har fått ett föl i år. För att registrera detta föl behövs ju hingstens DNA (utlänsk hingst). Men vad/hur skrivs DNA? Är det en sifferkombination eller?

Känner mig helt lost, kan någon hjälpa mig :crazy:

Vad är det för ras? Vänd dig annars till det förbundet där du skall registrera fölet så hjälper dom dig.

Stoet och hingsten är trakehner så det är ja AVSH som jag får kontakta. Saken var den att jag har bett om kopia på hingstens papper och jag hoppades på att hitta hans DNA där också. Men jag vet ju inte vad det är jag ska leta efter :confused:

Om han är DNA typad ja. Annars får du ta kontakt med hingstägaren. Men är han godkänd för avel i Sverige? Har jag inte helt fel så skall han ju vara blodtypad då, för att få användas i Sverige.

Du måste ta ett DNA prov på både fölet o stoet. Det görs t ex i samband med Id-kontroll. Du får först skicka efter provmaterial från SLU o sen tar Id-kontrollanten ett tagelprov o fyller i blanketterna. Det skickas sen in för DNA analys. Jag har för mig att vid utländska hingstar så kontaktar SLU det utländska förbundet för att få DNA uppgifter på hingsten.

När du får svaren ska du sen skicka det tillsammans med Id-underlagen till ASVH för registrering o pass.

Lycka till!
Hälsn Ann

Stuteri Stubbäng

Trodde inte att man behövde ta DNA på stoet när fölet inte hunnit vänjas av sidan. Aja där ser man.
Jag vet att Svenska förbundet kan kontakta det utlänska för hingstens DNA men eftersom jag köpte stoet av den personen som också äger hingsten så hoppades jag på att kunna lämna uppgifter om hans DNA direkt och på så sätt kanske spara lite pengar.
Men jag har fortfarande inte förstått hur man "skriver ner" en hästs DNA. Kan nån ge ett exempel?

Man DNAtypar för att kolla att härstamningen stämmer. För att kunna veta det säkert så måste man kolla mot både sto och hingst, även om fölet går vid sidan av stoet. (vad är det som säjer att det inte är ett föl som tillkommit via embryotransfer? ;))
Jag är ganska övertygad om att du inte behöver betala mer än för DNAtypningen av stoet och fölet, själva analysen. Du kan inte själv skriva ner DNAkoden, som består av flera olika faktorer (antar jag - har inte sett nåt DNAresultat, bara blodtypningsresultat). Och jag tror inte ens att detta skulle accepteras, för VAD är det som säjer att den kod du uppger kommer från rätt hingst? Du kanske har en "buskavlad" avkomma efter grannens hingst och att det är den hingstens DNAkod du uppger...

Liknande trådar

Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 618
Senast: Mabuse
·
Tjatter Kvinnans list övergår som bekant inte sällan mannens förstånd. När en av mina vänner trodde, att jag inte skulle våga registrera...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 434
Senast: BornAgain
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 540
Senast: Raderad medlem 149793
·
Avel Hej!! Jag behöver er hjälp. Det är mitt första år i avel och jag känner att jag har noll koll men många här verkar ha stenkoll. Jag...
Svar
1
· Visningar
615
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Pusseltråden
  • Burkmat
  • Kan det verkligen stämma?

Hund, Katt, Andra Djur