Djurskyddslag?

Sv: Djurskyddslag?

Både hästägare och fodervärd är handlingsskyldiga om hästen nu verkligen skulle utsättas för lidande pga utebliven veterinärvård. Beroende på omständigheterna så kan det nog bli olika domar, i det här fallet vet ju hästägaren om att fodervärden inte tar ut veterinären och borde därför agera (ja jag vet att hon redan gjort det nu) även om fodervärden inte kan friskriva sig ansvar heller.

Vem som ska betala i slutändan lägger sig inte djurskyddslagen i.

Jordbruksverket anger begreppet "djurhållare" och har regler för "Hållande av djur". Det kan handla om en tränare, en ägare eller en fodervärd som har det stadigvarande ansvaret. Här gör, som jag förstår det, lagen ingen skillnad på något ägarskapsförhållande. Den som tagit på sig ansvaret för djurets vård har det ansvaret i alla bemärkelser och det gäller alla delar av djuskyddslagen. Om ett avtal skrivs att någon annan påtar sig ansvaret och också står för uppstallning och daglig vård så har de det. De har ansvaret för att stalla upp hästen i ett godkänt stall och följa de djurskyddsregler som finns, från början itll slut. De är inte bara halvt ansvariga...

Enda undantaget lär ju i så fall vara civilrättsligt som någon nämnde. Men då gäller ju att djurhållaren (dvs tränaren eller fodervärden) har fått stå för kostnader som djurägaren borde betala.

Det vore konstigt annars. Vad lustigt det skulle bli om andelshästarna i tränarstallen stod under alla dessa ägares ansvar. Det blir tränarens ansvar om han inte sköter hästen..... eftersom avtal om detta finns. SKöter han inte hästen så blir han också fälld (förhoppningsvis), eller tränar den dopad, eller transporterar den fel eller vad det nu är denna hästhållare hittar på. Detsamma gäller fodervärdar. De är "djurhållare", då de tagit på sig ansvaret att ta hand om hästen.

Så om en person kommer upp till djurskyddet och anmäler att en häst blir illa behandlad, eller som i det här fallet inte behandlad (som är i dennes vård= dne personen är djurhållare) blir det i första hand en anmälan mot sig själv. Det är ju den personen som kan göra något åt saken och den personen som i första hand får stå till svars till djurskyddet.

PS: hittade äntligen definitionen på sjv för djurhållare:
"djurhållare: en djurägare, dennes ställföreträdare eller en
annan person som är ansvarig för djurhållningen"

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna... 2
Svar
23
· Visningar
2 597
Senast: Stergo
·
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
11 723
Senast: corzette
·
Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
516
Senast: MiniLi
·
Kropp & Själ Fick idag tid för operation, för jag behöver ta bort min gallblåsa. Tiden är om två veckor, och i brevet var det med papper där det står...
Svar
7
· Visningar
799
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka