Fast när man läser om sådana här fall så får i alla fall jag känslan av att de silar mygg och sväljer kameler.
Här handlar det om ett ställe som vid ett flertal tillfällen blivit anmält för bristande djurhållning
Den hage där stoet dog var undermålig, där var bara lera och avföring och plast efter foderbalar. Sedan tidigare har hästägarna krav på att ordna en ligghall för hästarna, och stoet som dog i fredags skulle ägaren ha avlivat för nästan en månad sedan på grund av hästens dåliga skick, vilket alltså inte gjordes...
...men deras djurhållning är ett återkommande ärende för Länsstyrelsen. Bara i år har myndigheten fått in flera anmälningar och varit ute på flera inspektioner
och där ägarna inte verkar göra några förbättringar? Har inspektörerna sett några förbättringar alls? Och visst ska alla behandlas lika men behandlas alla hästar lika? Ägarna verkar ju ha fått ett antal inspektioner och borde väl vid det här laget förbättrat situationen? Har inte de fått tillräckligt med chanser? Får fölet någon mer chans ...
Hur bedömde ni skicket på fölet som blev moderlöst?--Det var inte i något bra skick, det var mycket under normalt hull
nu när det börjar bli ännu kallare, hur stor är chansen att ägarna kommer att anstränga sig för att tillgodose fölets behov och hur stor är chansen att det moderlöst i en blandflock verkligen får i sig tillräckligt? För det verkar ju inte ens finnas något stall?
Helt plötsligt väller det ut hästar ur en container, då är det de hästarna som vi förutsatte var omhändertagna
Så de låter alltså ett moderlöst mycket magert föl gå kvar i en undermålig hage utan ligghall i december? Rätta mig hemskt gärna om jag missuppfattat något. Nästa vecka är det jul och i år är det många röda dagar så hur mycket uppföljande kontroller kommer det att ske de närmsta tre veckorna tro?
Nu är det djurägarnas ansvar att se till att fölet kontrolleras av veterinär, men under måndagen lyckades djurskyddsinspektören inte nå männen.
Ok och sen då? Vad har hänt sen i måndags? Någon som vet?