Djurskyddet

S

smulizzzz

tänkte höra med er vad ni tycker om djurskyddet i sverige. nu menar jag deras omplaceringar. vad har dom för lagar?

lämnade själv en hund till dom för ca 2år sen. och har nu fått reda på att denna hund har blivit en vandringspokal. både jag och sambon lämnade hunden i god tro och trodde han hade det bra. har fått reda på att han har blivit aggresiv mot andra hanhundar, vilket han inte va när vi hade honom. så nått har gått åt skogen. vi blev lovade att dom skulle följa upp honom i resten av hans liv. så just nu känner vi oss rätt så förbannade. dom pratade om att om nya ägaren inte kunde ha honom kvar så skulle han tillbaka till dom. men så e inte fallet. personen som har honom nu vet inget om honom förutom att han kommer ifrån eksjö där vi lämnade honom. nu letar han nytt hem igen för vilken ordning vet varken vi eller nuvarande djurskyddet. så finns det någon som vet hur detta funkar? vi vill verkligen inte han ska behöva lida mer. hur kan man gå vidare med detta?

vi hade gärna tagit hem honom igen men då vi har en hane så känns det som om det inte kommer funka.

Sv: Djurskyddet

Vet tyvärr inte alls vad som gäller,men vad jobbigt att det blivit såhär för dig:cry:

ja allt detta känns skit jobbigt. vi känner sådan ångest. :cry:

Har djurskyddet egen omplaceringsverksamhet? Det var mer än jag visste... Jag trodde att de möjligvis överlämnade omhändertagna djur till andra organisationer som t.ex hundstallet, katthem osv.

tänkte höra med er vad ni tycker om djurskyddet i sverige. nu menar jag deras omplaceringar. vad har dom för lagar?

Djurskyddet är ingen myndighet utan en förening. De har inga lagar, och har ingen statlig koppling. Så det är upp till varje förening hur de följer upp omplaceringarna. Man måste också komma ihåg att även omplacerinagar gjorda genom föreningar måste följa konsumentköplagen. M a o förlorar man rätten att bestämma över djuret i samma sekund som kontraktet är skrivet eller uttalat. Sedan kan man vilja hur mycket som helst.

Nu verkar de ju fortfarande ha kontakt med hunden, men inte med er som de lovat. Tyvärr är det ju samma sak där som överallt annars - när hunden är överlämnad i permanent vård till någon annan förlorar man rätten att bestämma hundens framtid.

Jag hade tagit hem honom och testat iallafall. Går det inte hade jag då tagit bort honom, hellre det än att han ska vandra runt hos olika ägare.

djurskyddet där vi lämnade honom har inte den blekaste aning om vad som har hänt hunden. utan det e en annan region som har honom nu. och dom vet inte heller något om hunden. förutom att han har haft ca 5 hem på två år.

när vi lämnade honom så sa dom att dom följer upp hunden i resten av hans liv. och skulle det inte funka i hans nya hem så skulle dom ta tillbaka honom. vilket nu inte e fallet. känns som om dom bara har dumpat honom på första möjliga ställe och sen skitit i honom. vet ju att vi inte kan göra så mycke men vi har ju alltid trott att han har haft det bra. därför känns detta så enormt jobbigt.

vi har diskuterat nu hela dagen om vi har möjlighet o ta hem honom. men då dom säger att han inte tycker om han hundar. så känns det rätt hopplöst då vi har en dominant hane hemma.

han har lite andra problem också. han kan inte vara själv blir lätt stressad och nervös.

men vi tänker lägga ner hela våran själ i att han kommer till ett bra hem. alternativt få dom att ta bort honom. vilket vi själva hade planer på o göra innan vi lämnade bort honom. vilket jag grämer mig för att vi inte gjorde på en gång. känns lite som om det e vårat fel alltihop. :cry:

Liknande trådar

Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 450
Senast: Tonto
·
Hundhälsa Hej! Jag har en krypt hanhund där ena testikeln är kvar i buken. Jag vill inte diskutera varför, men jag tror inte att inte operera bort...
2
Svar
28
· Visningar
2 932
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
841
Senast: ryujaneiro
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 939
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Akvarietråden V