Sv: Djurskyddet vill ta bort kravet på gk VP
Det finns redan reglerat hur länge/mycket varje fårindivid får gå på tävling tex. Sen finns det alltid idioter som missköter sin privata besättning, men dem kommer man knappast nå via någon officiell policy eller lag ändå.
Jag skulle välkomna någon typ av certifiering av instruktörer, det finns på tok för många hårdhänta rötägg som kallar sig instruktörer idag.
I övrigt upprepar jag det jag skrev i kommentarsfältet till översta länken:
"Att behålla godkänt VP som krav för registrering av avkommor borde ligga i djurskyddets intresse. Om hundarnas arbetsförmåga utvärderas noga och aveln fortsätter att sträva efter hundar med god förmåga att läsa och hantera djur, så minskar det stressen för vallningsdjuren. Att däremot försöka valla med vilken jycke som helst, dessutom helt utan möjlighet att träna in lydnaden och djurvanan under kontrollerade former innan det blir skarpt läge, det bäddar verkligen för stress och skador på både hund och vallningsdjur.
Jag tycker det är bra att djurnäringarna granskas av utomstående, alla mår bra av att få nya perspektiv. Att travhästar stressas och höns hålls under vidriga omständigheter ursäktar inte dålig djurhantering inom andra områden. Däremot är det tråkigt när djurrättsorganisationerna uppenbarligen inte satt sig in i det område de kritiserar, utan nöjer sig med anekdoter och enstaka iakttagelser som bas för sina uttalanden.
Det är min övertygelse att vår ordförande Larry tillsammans med de övriga representanterna för SVaK kommer att göra ett mycket bra jobb när de nya riktlinjerna ska tas fram."