Djurskallar...

Kickis

Trådstartare
VARNIG! Känsliga läsare - skelettbilder...
Har under året hitta några djurskallar i trädgården ochi skogen och undrar vad de kommer från för djur..?
Blev tyvärr inte så bra bilder...

Skalle 1 Troligtvis får
15389_1224058844.jpg

22076_1224058903.jpg

90696_1224059364.jpg

Sv: Djurskallar...

Skalle 2 Har väldit små ögonhållor och konstiga hål i skallbenet. Men jag anntar att de är ett skallben??...
93915_1224058960.jpg

30480_1224059075.jpg

37380_1224059306.jpg

Hm, intressant. Har själv inga gissningar tyvärr!

Här är en skalle jag har fottat, jag är säker på att det är en koskalle (hornen..).

image-upload-144-796786.jpg

Tycker den var häftig :p

Måste kolla med anatomiboken men skulle säga svin på nr 3.
Nr 2 är lite inkomplett men luftigheten liknar häst.
En duktig osteolog skulle kunna svara vid första anblicken.
PL

Jag har hittat ett par skallar som ser ut som skalle nr 2.:)
inte samtidigt och inte på samma plats!
Skulle gärna vilja veta vad det kan vara för djur jag med!:laugh:

Trean måste vara svin av något slag, det ser väldigt likt ut. Tvåan fascinerar mig dock!

Djur1.

Får/get ( tänderna) extremt svårt att se om det är get eller får om man inte ser hornen.

Djur2. Bäcken, Troligen ett fågel bäcken. Det som ser ut som ögonhålor är ledskållorna för lårbenet.

Djur 3. Svin, juvenilt ( dvs griskulting).

( Lite kommer jag nog ihåg fr mina studier i historisk osteologi)

/KT

Senast ändrad:

Hm, intressant. Har själv inga gissningar tyvärr!

Här är en skalle jag har fottat, jag är säker på att det är en koskalle (hornen..).

Nej det är en tjurskalle. Hornkvickenas kraftighet och position. Den kraftiga pannan. Koskallar är betydligt "slankare" och har lite annorlunda horn.

/KT

Stackars mu, den har blivit bultad två gånger och båda är fel plaserade.

2. Är ett bäckenben som kung tulle sa, men jag tror att 3. kan vara ett rådjur, liknar nämligen ett kranium som jag har i mitt kranieskåp... men bara en gissning.

Om trean var rådjur skulle själva hornämnena (heter det så?) börjat synas strax ovanför ögonen.

Jätte spännandede här, att jag får svar på mina frågor. :)

Skalle 1 är hittad i gödselstacken och därför är jag nästan 100 på att de är ett får, då de funnits får här föruts som slaktats.

Skalle 2 har jag oxå haft funderingar på om de skulle vara ett bäcken. men vad för fågel? Hittade den brevid våran bäck där vi ibland har häger...

Skalle 3 är hittad i skogen, men bara några 100 m från hus.

En fråga till... om kossan var rätt bultad.. var hade hålet vart då? *nyfiken*

2. Är ett bäckenben som kung tulle sa, men jag tror att 3. kan vara ett rådjur, liknar nämligen ett kranium som jag har i mitt kranieskåp... men bara en gissning.

Den har väldigt typiska svintänder efter vad jag kan se på fotot.. Men fotot taget i litet dum vinkel för att se tänderna tydligt. Svinhörntänder ser nästan ut som om de var gjorda av tuggummi som man tuggat litet på.... Ska se om jag kan googla fram nån bra bild.

/kt

Senast ändrad:

Vuxen tamsugga kranium fr sidan:

pigdom_lat.jpg

Vuxen tamsugga kranium underifrån:
pigdom_ven.jpg

Rådjur hona:

dunuc2434.jpg

Till TS jämför tänderna!!!

/kt

Har inte kollat tänderna än (då skallen ligger ute) men tänkte på benet bakom ögonhållan ser mer ut som på rådjurs huvudet....

Kan vara ett ungt rådjur, mitt är rådjur, skalade det själv, och där finns inga hornanlag.
Ska försöka förklara var man ska skjuta, kan se om jag kan ta bild på ett av mina kranium senare. Hm... det ena ovanför ögonhålan är totalt fel. Det andra är lite för långt åt ena sidan. Ser du randen i mittlen av pannan, uppifrån och ner, mitt i den ska man skjuta. men om djuret inte är snällt nog att stå still så kan det lätt hända att man missar lite, får inte hända men så är det. Föreställ dig ett streck mellan öron till ögon, ett från vänster öra till höger öga och ett från höger öra till vänster öga. Där linjerna möts och bildar ett kors, där ska du skjuta.

Liknande trådar

Hundhälsa Hur länge brukar en hund vara förkyld? Hunden började fnysa och nysa i förrgår och har idag även fått lite rinnande ögon. Hon mår bra i...
Svar
2
· Visningar
534
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 626
Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 532
Senast: Rugge
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Många här har nog läst mina oändliga inlägg om min vikt, och jag har nu haft kontakt med en dietist och tänkte uppdatera lite i en...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 324
Senast: Kajsalisa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar