djursjukvårdare??

Buck

Trådstartare
finns utbildningen kvar i önnestad? min gamla tränare läste där och blev klar förra året, är väldigt intresserad av att bli djursjukvårdare men är inte intresserad av att flytta upp till skara :(.

hittar bara en sida där det står att sista ansöknings dagen är den 1 augusti 2009 :crazy:
 
Sv: djursjukvårdare??

Det är väl bara i Skara man blir legitimerad djursjukskötare?
Varför vill du inte hit? Det är jättetrevligt här ;)
 
Sv: djursjukvårdare??

Djursjukvårdare finns det inget längre som heter, alls. Antingen är man djurvårdare (motsvarande ungefär undersköterska) eller så är man legitimerad djursjukskötare (motsvarande leg sjuksköterska). Är det den legitimerade varianten du är intresserad av så finns den utbildningen enbart i Skara just nu. Skara som för övrigt är en fantastiskt trevlig liten stad. :)
 
Sv: djursjukvårdare??

okej, det har ju tidigare varit en utbildning i kristianstad :/ nära och bra ^_^. suck... hade äntligen hittat en utbildning som verkade intressant nog att söka till, och så finns den inte längre (har inte råd att flytta hemifrån och mindre råd att kunna ta med hästarna).
 
Sv: djursjukvårdare??

Utbildningen kan säkert finnas kvar men den kommer inte att leda dig till något annat jobb än djurvårdare. Då yrket numera är legitimerat (det som förr kallades djursjukvårdare) så krävs det en högskoleutbildningen för att få titeln. De som i ditt exempel gick ut förra året från den utbildning du nämnde kommer inte heller att kunna bli legitimerade om de inte har andra kvalifikationer som i så fall ger dem behörighet. Bara utbildningen i sig hjälper dock inte.
 
Sv: djursjukvårdare??

Jag kan annars rekommendera Skara, mycket trevligt samhälle. Och hyrorna är låga, både till folk och fä! Medryttare finns det gott om och stall finns på cykelavstånd. Här vimlar av hästar och hästtjejer! SLU är en liten och "intim" skola, man lär känna de flesta och har en nära relation till näringsliv (läs djursjukvården) och lärarstab. Jag har nog inget negativt att säga om stället! Och så bor jag ju kvar här också, trots avslutade studier och (fd) jobb i Mölndal :p
 
Sv: djursjukvårdare??

Nej, de sista går avslutande terminen. Så den finns inte att söka mer.
 
Sv: djursjukvårdare??

kl

hmmm.... har faktiskt börjat fundera ytte pytte lite att gå utbildningen i skara, (ni verkar ju tycka om det i alla fall :p)
men är det några behörighets kvar förutom ;
-Matematik B
-Naturkunskap B
-Samhällskunskap A?
vad är grundläggande behörighet för högskolestudier? (högskole provet? tog aldrig det...)
 
Sv: djursjukvårdare??

och om man läser den grundläggande utbildningen, kan man bli legitimerad djurvårdare då?
 
Sv: djursjukvårdare??

Grundläggande behörighet är väl bara att man ska ha gymnasiebetyg. Högskoleprovet är inget som ger behörighet utan det kan du skriva om du tror att du inte har tillräckligt höga gymnasiebetyg för att komma in. Om du inte har väldigt höga betyg skulle jag rekommendera dig att skriva högskoleprovet, för sist jag kollade krävdes det ganska höga poäng för att komma in på djursjukskötare.

http://www.studera.nu/hogskoleprovet.4.7433f8012f7262642c80001434.html
 
Sv: djursjukvårdare??

Det fins inget som heter legitimerad djurvårdare, det enda som fins är legitimerad djursjukskötare (fantastiskt fult namn! Det gamla djursjukvårdare är mycket trevlgare!). Nej, det är ingen idé at bli djurvårdare om man vill jobba inom djursjukvården, det kommer inte finnas plats för annat än legitimerade djursjukskötare framöver, eftersom djurvårdare inte får ge mediciner, koppla dropp, passa sövda djur vid operationer osv, utan det får enbart göras av legitimerad personal. En djurvårdare kommer bara få rasta, mata, bada hundar hålla i hundar, skura burar och liknande...så vill man jobba inom djursjukvård - satsa de åren i Skara! Det är värt det! Skara är vackert, det är landsbygd omkring, så det går att hitta både boende och stallplats till vettiga proser. Och man får träffa en massa roliga personer som har samma intressen som en själv! Och så har man ganska lätt at få ett jobb (roligt jobb!) efteråt!
 
Sv: djursjukvårdare??

leg djursjukskötare menade jag, läste på ett ställe att det inte var så mycket man fick göra(eller var det djurvårdare jag läste om :/?)...
Examen
Utbildningen leder till kandidatexamen i huvudämnet djuromvårdnad.
Legitimation: Efter uppnådda fordringar för examen i djuromvårdnad kan Statens Jordbruksverk efter ansökan utfärda legitimation. Yrkestiteln blir då legitimerad djursjukskötare.
menar dom att att man läser 3 år och sen måste ansöka om att bli legitimerad? borde komma automatiskt :p

nåja, man kan ju alltid söka dit ^_^. dock så tar det emot att ens fundera på att stalla in min häst, och att ens bo i (ryser) en stad(uppfödd ute på landet och har alltid haft hästen hemma, förutom de 2 veckorna vi göt om golvet och hästen stod hos grannen). läskigt!!
 
Sv: djursjukvårdare??

Nåja, alla måste ju flytta förr eller senare, och Skara vet jag inte om det är så skräckinjagande som stad :p Tänk på att det är mycket enklare att flytta när man är ung, nu vet jag inte hur gammal du är men jag vet en 25-åring som nyligen flyttade hemifrån och han hade rätt svårt för sig, bättre att flytta när "alla andra" gör det.

Legitimation måste man alltid ansöka om, men så länge du har klarat utbildningen och inte är dömd för nåt allvarligt brott ska det inte vara några problem. Det är en slags kvalitetssäkring som gör att man kan hindra olämpliga personer att utöva det yrket :)
 
Sv: djursjukvårdare??

är 21 i år(så allt för gammal är jag inte :p) och att flytta hemifrån är inga större problem tror jag, det är hästen som ska med som blir problemet. när hon flyttade hit så tog det 1år för henne att bli någorlunda trygg i hagen, sparkar i boxen, tycker inte om andra hästar, går över folk hon inte känner, har special skor, bråkig att sko osv,osv ut i oändligheten... men hon är fin ibland :p.
så själva tanken att inte kunna ta hand om hästen helt själv är läskig, ska jag ha med foderhästen också så min häst håller sig i skinnet i hage och box så blir gamla shettisen kvar hemma, och tar jag med den så blir det helt plötsligt 3 box hyror och 2 hästar som ska ridas varje dag.

he he he... radar bara upp saker som gör det svårare för mig att bestämma XD. annars så får jag pendla hem och träna hästarna på dagar jag slutar tidigt och helgen.... ush... lättare att stanna hemma och vara arbetslös :p
 
Sv: djursjukvårdare??

Det finns ju boende med stallplats. Själv bor jag i ett litet hus med eget stall en bit utanför stan. Vet andra som också bor på liknande sätt, så man behöver inte nödvändigtvis stalla upp hästarna ;)
 
Sv: djursjukvårdare??

besvärar buke igen med mina frågor,

varför kan jag inte anmäla mig till utbildningen än? går man in på slu- djursjukskötare och klickar på sök nu så kommer man fram till där man söker, men det står "inte öppen för anmälan" men det står inte varför eller när man kan börja söka till utbildningen:(. sista ansökan är ju i april, men det hjälper ju att veta när man ska börja söka :/
 
Sv: djursjukvårdare??

Jag har för mig om att det öppnar någon gång i februari men jag är inte säker. Du kommer inte längre fram i antagningskön för att du anmäler dig tidigt så det är ju ingen brådska med att få in anmälan ;)
 
Sv: djursjukvårdare??

är 21 i år(så allt för gammal är jag inte :p) och att flytta hemifrån är inga större problem tror jag, det är hästen som ska med som blir problemet. när hon flyttade hit så tog det 1år för henne att bli någorlunda trygg i hagen, sparkar i boxen, tycker inte om andra hästar, går över folk hon inte känner, har special skor, bråkig att sko osv,osv ut i oändligheten... men hon är fin ibland :p.
så själva tanken att inte kunna ta hand om hästen helt själv är läskig, ska jag ha med foderhästen också så min häst håller sig i skinnet i hage och box så blir gamla shettisen kvar hemma, och tar jag med den så blir det helt plötsligt 3 box hyror och 2 hästar som ska ridas varje dag.

he he he... radar bara upp saker som gör det svårare för mig att bestämma XD. annars så får jag pendla hem och träna hästarna på dagar jag slutar tidigt och helgen.... ush... lättare att stanna hemma och vara arbetslös :p

Det är din framtid du pratar om. Hästen du har idag kommer inte försörja dig resten av ditt liv. Ibland måste man prioritera :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 139
Senast: mars
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 023
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 157
Senast: mamman
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 321

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp