Djurplågeri

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Djurplågeri

Du menar alltså att man ska avliva en hund direkt på studs efter att man mottagit ett cancerbesked, är det så vi ska tolka dig?

Oavsett om hunden inte alls har ont av sin cancer där och då?

Jag håller för övrigt med dig om att MÅNGA väntar alldeles för länge och dom trådar du tog upp ( bortsett från MrsScabtree ) måste vara äldre eller helt missade.

Vad gäller MrsScabtrees hund/tråd så var det rätt klart vem du syftade till från början och då är det väl mer schysst att fråga vederbörande om varför h*n gör/handlar som h*n gör?

Som skrivet: Det är inte så himla enkelt att skriva att någon ska avliva sin hund ( utan att ha sett hunden IRL ), däremot är vissa hundtränares metoder som har visats otaliga ggr på TV lättare att diskutera kring då man har mer kött på benen då.

Senast ändrad:

Vem är det som säger att hunden ska tas bort i samma sekund den får en diagnos? Ska ingen hänsyn alls tas till livskvalitet? Vilka hundar är det vi ska ta bort, alla stressade, alla med HD (de kan ju få ont)?

Det är just det att man ska ta hänsyn till hundens livskvalitet. Om man är mån om sin hund så tar man bort den omedelbart om den har en sjukdom som är obotlig.
Har hunden en HD som medför att den haltar (alltså har den ont) och det inte går att kurera så ska den givetvis tas bort. En ständigt stressad hund lider och det humanaste är avlivning.
Varför gynna dålig avel?

Jag har aldrig någonsin hört talas om en sjuk människa som mår bra. Att då tro att en sjuk hund mår bra är rent nonsens.

Jag har aldrig någonsin hört talas om en sjuk människa som mår bra. Att då tro att en sjuk hund mår bra är rent nonsens.

Så bara för att pangare i egen hög person aldrig träffat på en sjuk person som faktiskt mått bra så är det så det är ?

Nja ...

Jag tror det handlar om mycket psykiska tänkande hos en människa som blir sjuk, ett tänkande som högst troligt inte alls finns hos hunden på samma sätt.

Obs att detta är vad jag tror..

Senast ändrad:

Den där utredningen som du hänvisar till är som alla andra en AH produkt som vid granskning följer samma mönster som de övriga skrönorna.

Den har tidigare varit framme flera gånger. En kompis till AH som kallade sig hundkiropraktor kom med dessa siffror som han fått fram vid handpåläggning av hundar. Alltså inga obduktioner eller röntgen som verifikation. Hallgrens skrivningar gav guld i kassan hos hundkiropraktorn och siffrorna stödde Hallgrens bok som tog upp s.k ofarliga träningsmetoder.

Jag vill ha konkreta bevis som inte tillverkats av Hallgren.

Undrar om du skulle ha avlivats då när du föll från räcket...?? Tror du det?

Nu tror jag pangare talar om människor som fått beskedet cancer :confused:

Men om så inte är fallet så ja, om man ska gå på pangares linje då så skulle jag nog fått en avlivningsspruta ..

Det var menat som ironi, såg att jag glömt lämplig smiley:o

Tycker bara det är konstigt, för hundar kan ju få ett fullgott liv (liksom människor) efter rehab eller lätt medicinering, varför inte?

Många hundar med ex. HD-fel har påvisat mindre "slitage" (hittar inte ordet) efter ex simning, som kan tänkas räknas till rehab, vill man lägga den tiden och pengarna på det och hunden inte led från början, vem ska då stoppa det?

Ja jag läste det som ironi från din sida, men inte från pangares :)

Mitt svar var ironiskt, men äsch det är svårt i skrift ;)

Jag håller med dig helt ang det övriga du skrev..

Du vill ha konkreta bevis.

Men jag tycker att dina egna underlag, som din tes bygger på, är skrala.

Två trådar som ingen kommer ihåg och MrsScabtrees hund som jag personligen tycker utgör ett dåligt underlag, för vad vi "skriker oss blåa om" eller inte.

Du kan inte med att det finns folk som använder de metoder som har använts och fungerat utan problem i tusentals år.
Man har i långa tider försökt att uppfinna något som kan ersätta hjulet, men det används fortfarande, eller hur.
Även om man har band och larvfötter, så nyttjas hjulet ändå mest.

Tidigare trodde man att rätt sätt att lära ungar veta hut var att banka in vett i dem. Tjuvar som inte uppförde sig hängde man.
Nu vet man bättre - det kallas för utveckling.

Det är just det att man ska ta hänsyn till hundens livskvalitet. Om man är mån om sin hund så tar man bort den omedelbart om den har en sjukdom som är obotlig.
Har hunden en HD som medför att den haltar (alltså har den ont) och det inte går att kurera så ska den givetvis tas bort. En ständigt stressad hund lider och det humanaste är avlivning.
Varför gynna dålig avel?

Jag förstår inte, är det svårt att ta den diskussionen med mig personligen? Och kan du inte ge din syn på varför man tar bort en hund som mår bra? Du måste ju ha underlag för vad du tycker.

Jag tror att den stora skillnaden mellan dig och "oss" är att vi (tyvärr??) ser våra hundar som familjemedlemmar. Vi älskar dem och lever med dem, galer och skriker på dem ibland och skrattar åt dem ibland och mest har dem faktiskt för vår egen skull. Duger de inte till det vi skaffade dem till så behåller vi dem och tycker om dem ändå, betalar för dem, går ut med dem osv...
Jag känner de jag inbillar mig vara din typ, dina hundar är arbetsredskap (inget ont om det), din dressyr har funkat i alla år och kommer funka i alla år för du kommer inte vilja prova något annat. Blir hunden gammal och lite halt så skjuter/avlivar du den och det funkar för dig.

Tyvärr har jag väldigt svårt för människor som är så instängda i sitt eget tänk att de inte ens vill prova att ta in något annat.
Jag är uppväxt med din typ, men är så trött på det. Vissa hundar blir bra, andra koko och "försvinner", hundar helt utan humor...

Du lever i det förflutna, sorry(QUOTE)

Du tror alltså att jag saknar kunskaper om hundar eftersom jag inte har samma uppfattning som dig.
Jag har erfarenheter av olika sorts djur, mina föräldrar hade jordbruk med djur så det är jag uppväxt med.
Jag började träna med hundar i mitten av femtiotalet visserligen bara schäfer och collie, men de räknas väl också som hundar åtminstone av vissa. Sedan mitten av sextiotalet har det varit Vorsteh och en pointer, samt att jag hjälpt till med ett antal olika terrier och spetsar.

Jag har gått kurser med Sörmlands hundskola, Hundskolan i Sollefteå, Strids hundskola, Samt kurser ledda av Erik Wilsson, Barbro Börjesson, Rolf Johansson samt en del kurser med tvivelaktig kvalitet (Bruks).

Jag jobbade på vårt huvudkontor ett antal år och veckopendlade hemifrån och bodde då i samma hus som stadsbiblioteket och hade inget annat att göra än att läsa allt som de kunde uppbringa om hundar och forskning m.m.
Jag har dessutom ett rätt stort antal hunböcker privat.

Jag har varit i kontakt med klickerinstruktörer som har fått mig att inse att klicker hjälper ibland, men fungerar inte på alla hundar. Klicker kan vara mycket stressande. Ja jag har använt klicker i vissa fall. En del hundar har i vissa fall tagit emot godis, andra har varit totalt ointresserade.

Jag har en son som är utbildad tränare och håller kurser även med klicker.

Jag vill påstå att jag i allra högsta grad har följt med modets utveckling och mycket väl uppdaterad.
Jag är också mycket väl medveten om att den träning som fungerar på en hund inte med säkerhet fungerar på nästa. Där kommer säkerheten med de gamla sedan urminnes tider utvecklade metoderna till sin rätt.

När jag var ung så kunde ju även jag självklart allting vad det gällde hundar. Erfarenheten har dock lärt mig att när man jobbar med hundar som jag gör/har gjort så lär man sig något nytt varje dag, något som även du kummer att inse när du mognar till.

Mina hundar har alltid varit familjemedlemmar, de har aldrig varit separerade från oss. Jag har ständig mina hundar med mig, när jag är ute, när jag jobbar och när jag kör bil. De är mina bästa kompisar och därför så har de självklart sluppit att plågas och tyna bort.
Att inte andra inser sådana självklara saker gör mig oerhört ledsen.

Jag vet en hund med HD D, Den är väl 3-4 år i dagsläget och tränas aktivt inom brukset. Sannolikheten att hunden ändå kommer att få tas bort mycket tidigare än en hund med fria höfter är ganska stor och när den ska tas bort kommer ägarna förmodligen inte veta när det är dags för än hunden faktiskt har ont (den har dock inte ont i dagsläget). Ska hunden tas bort nu medan den är frisk? HDn går ju knappast att göra bättre.

En liten fråga då:

Om du skaffar en hund som sedan på röntgen visar sig ha HD grad C, tar du bort hunden direkt efter beskedet?

Eller är det så att du behåller hunden, använder den som vilken frisk hund som helst men är inställd på att få ta bort hunden något tidigare än vad du kanske behövt om hunden var helt fri?

En liten fråga då:

Om du skaffar en hund som sedan på röntgen visar sig ha HD grad C, tar du bort hunden direkt efter beskedet?

Eller är det så att du behåller hunden, använder den som vilken frisk hund som helst men är inställd på att få ta bort hunden något tidigare än vad du kanske behövt om hunden var helt fri?

Förmodligen ja. Mina hundar ska inte behöve lida om de har fel som jag känner till/vet om.

Erfarenheten har lär mig att när vi människor upptäcker ett fel på våra hundar då har de lidit länge. De har inte förmågan att tala om hur de känner det utan försöker alltid vara sin ägare till lags.

Ett ex. En ung Vorsteh jagade konstigt en hel höst. Han sökte ut och kom han i kontakt med fågel fungerade han som vanligt. Men han hade svårt att hitta fågel i skogen. På spårsnö så kunde jag se att han inte slagade utan höll sig framför just utom synhåll.
En vet.undersökning hos en jagande vet. med Vorsteh gav resultat till slut. Men jag lovar att ni skulle aldrig ha godkänt den undersökningen, han i princip fick bryta sönder hunden innan han reagerade. Osteocondros, op. och sedan var hunden frisk. Den hunden ställde upp trots att den hade ont så att man inte märkte ett dugg.

Ett ex till. Under jakt på fjället skrek min hund till, men fortsatte att jaga hela dagen. På kvällen hittade jag blod i hennes bädd och gjorde en närmare koll. Hon hade då ett litet skärsår på bakhasen så morgonen efter åkte jag till vet. Denne ville inte sy utan tyckte att jag var pjoskig, jag stod på mig och han började motvilligt att peta i såret. Då blev han allvarlig och sa att det krävdes en operation, såm jag fick slänga mig i bilen och köra de trettifem milen till djursjukhuset och där visade det sig att nästan hela hälsenan var avskuren och det krävdes operation för att få dit förstärkning så att senan skule hålla. Den hunden jagade alltså mer än en halv dag utan att visa att hon hade ont.
Ytterligare ett ex. Den bästa jakthund jafg haft, en 6-årig tik, tappade sitt sök en höst. Vet röntgade hela hunden men hittade inget fel. En tid senare ringde min son, som då hade fått lov att amputera svansen på sin hund, och sa att jag skulle kolla svansen på min tik, för hans hund reagerade på samma sätt som hans hund som ju hade ont i sin svans. Jag ringde vet. igen och bad honom kolla röntgenplåtarna igen och fick efter några timmar svar att första svanskotan och ländkotan skavde mot varandra när hunden viftade på svansen.
Djursjukhuset kontaktades och man skulle kunna försöka operera, men det var bara 50% chans att hon skulle bli bra. Att genomgå en svar operation med så dåliga odds var otänkbart
Så det innebar ju självklart att hon avlivades direkt.

Jag har aldrig fått fram en så bra hund efter det och självklart sörjer jag henne, men jag har aldrig ångrat mig en sekund. Skulle situationen upprepas så självklart gör jag likadant.

Det är orsaken till att jag är så kritisk mot de som ska med alla medel låta hunden förtvina innan den får sluta sina dagar.

Jag förstår inte, är det svårt att ta den diskussionen med mig personligen? Och kan du inte ge din syn på varför man tar bort en hund som mår bra? Du måste ju ha underlag för vad du tycker.

Du visade i ditt första svar att du inte förstår vad jag skriver och då er det meningslöst att svara dig.

En normal sällskapshund då, som inte är utpräglad jakt-. bruks-,vall- eller draghund?

En sällskapshund med C, avlivar du omedelbart då också?

Jag förstår visserligen din poäng helt klart, men jag tycker att det ibland går till överdrift.
Som jag skrev, att sjuka människor mår dåligt har nog stor anknytning till det psykiska lidandet :)

Nu växte du i mina ögon, tack för din presentation.

Men förstår du hur jag menar när jag säger att det jag upprörs över är inte koppelrycken utan att hundens signaler inte blir i fokus? Du och jag ser ju om en hund visar underkastelse, rädsla osv, det gör inte de som inte har jobbat lite mer med hundar (och du är säkert bättre på det än vad jag är eftersom du har mer erfarenhet) och därför behandlas hundarna fel.

Du skriver ju att du opererade din hund med OCD, var prognosen så god att du vågade det? Hur var rehabet efter det?

Men jag kan se ditt resonemang till en viss del. Min ena insjuknade i njurbäckeninflammation i våras, behandlas enkelt med antibiotika och ev. dropp eftersom de gör av med mycket vätska under den höga febern.
Pga slarviga (oengagerade?) vet. var jag en hårsmån att ta bort hunden eftersom hon blev sämre och sämre och jag inte kunde se någon bättring.
Ville åka till min vanliga vet. (hon var inlagd på klinik) och ta bort henne och bokade tid samma dag som jag bestämde mig (försämrades hastigt), men han (även han jakthundsvet., du kanske vet vem han är?) ville inte ge upp. Bytte behandling och hunden klarade sig och är idag utan men. Men det kostade mig 10'000.

Ifrågasätter du inte även här veterinärens agerande? Många har ju konsulterat en vet. som gett sin diagnos, ska man inte följa den (jag vet ju vad jag tycker om leksaksveterinärer)?

Att inte andra inser sådana självklara saker gör mig oerhört ledsen.

Sen att du skriver så... Inte för att vara vrång (eller jo), hur många gånger har inte du gjort oss ledsna?

Genom att påpeka att "vi" är okunniga, omogna osv. Eller för att inte säga nu, när du även utpekar folk som djurplågare?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar... 2
Svar
32
· Visningar
13 054
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Min syster har en supergullig svart cockerspanieltik på 2,5 år. Nu har hon kommit till insikt att hon dessvärre inte har tid med en...
Svar
1
· Visningar
756
S
Övr. Hund OBS! om något verkar "elakt" "idiotiskt" fråga gärna vad jag menar så kan jag förklara.....Mycket i början var väl idiotiskt också...
Svar
8
· Visningar
2 027
Senast: Disen
·
Övr. Hund Jag föredrar ju att kombinera en mild men konsekvent hand med motivering för att uppfostra och träna mina hundar. Och så har det även... 2 3 4
Svar
64
· Visningar
4 761

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka