Djurplågeri?!?

Sv: Djurplågeri?!?

vad ska jag göra åt det?
tycker ju synd om hästarna som inte ens har lite skugga som hjälp!

inte kul att se svetten rinna på stackarna :'(
 
Sv: Djurplågeri?!?

Gör som byabefolkningen (som denna tråd handlar om), dvs ring djurskyddet. Och gärna innan djurskyddsinspektören har hunnit dricka klart morgonkaffet :)
 
Sv: Djurplågeri?!?

Lånar knapp!

Det framgår inte om hästarna går ute dygnet runt? Har de då tillgång till torr ligghall där alla får rum, såsom de ska ha enligt lagen?
 
Sv: Djurplågeri?!?

Tja just nu kan du inte göra så mycket, eller har du 30 grader varmt där du bor?

Givetvis ska man anmäla om hästarna far illa, men vissa gånger anmäler folk uppenbarligen tokiga saker som att hästar som gått flera veckor utan vatten (de hade varit döda), har leriga ben, eller som här har täcken (lämpliga men ändå väldigt onödiga och dessutom verkar välskötta) när man själv inte anser det behövs.
 
Senast ändrad:
Sv: Djurplågeri?!?

KL

Då är jag är djurplågare eftersom min häst har täcke hela vintern:p Hellre varm och go än att hon står och skakar för att hon fryser!

Skuggan_
 
Sv: Djurplågeri?!?

KL/trådkapning

Min nordis går helst utan täcke om det inte är regn/blåst/blötsnö. Fri tillgång på grovfoder ute.
Men jag undrar hur ni gör när hästarna är svettiga? (ser nu att senaste talaren skrivit om detta, men hör gärna fler). Jag tycker att det är jättesvårt, förra året, lade jag på ylletäcke och vintertäcke när han var svettig. I år har jag skaffat ett tunnare (100 grams) utetäcke för jag tyckte 300 grams var för tjockt, men jag har faktiskt släppt ut honom otäckad efter han slutat svettats, så han kan få rulla av sig i snön.
Men jag tycker verkligen att det här är JÄÄÄÄÄTTEsvårt. Jag vill att han ska vara utan täcke så mycket som det går...
Hur gör ni?
 
Sv: Djurplågeri?!?

Jag har lagt på ulltäcke på svettis nordis. Ull absorberar fukt mycket bra utan att kyla. När nordis blivit torr, av med täcket. En nordis med päls är härdig och brukar inte frysa i första taget.
 
Sv: Djurplågeri?!?

Nej, inget annat. Ull värmer bra och kan absorbera mycket fukt innan den känns kall. Jag tycker man täcker hästar alldeles för mycket idag. Man får inte glömma att hästen är en häst och det är långt ifrån alla individer som är frusna eller stelnar till om de inte täcks.
 
Sv: Djurplågeri?!?

Det låter som en bra idé, speciellt nu när det är så mycket snö. Man vill ju inte att han rullar sig i lera med ulltäcket på :)
 
Sv: Djurplågeri?!?

Jag satte f.ö. bara på ulltäcket vid minusgrader och då är leran frusen. Övrig tid gick de utan täcke. Det gick utmärkt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp