Djurplågeri?!?

Sv: Djurplågeri?!?

Du som man frågar får man svar, du vill uppenbart ha svaret nej det är inte djurplågeri. Frågan är om de som anmäler skulle framstältl saken på samma vis, det finns två sidor av myntet.

Man visst det är inte djurplågeri, hästar blir ofta täckade helt i onödan. Visar de tecken på att frysa å är det en annan historia men det låter inte särskillt troligt.
 
Sv: Djurplågeri?!?

Du som man frågar får man svar, du vill uppenbart ha svaret nej det är inte djurplågeri. Frågan är om de som anmäler skulle framstältl saken på samma vis, det finns två sidor av myntet.

Man visst det är inte djurplågeri, hästar blir ofta täckade helt i onödan. Visar de tecken på att frysa å är det en annan historia men det låter inte särskillt troligt.

Håller helt med du!
Man blir nyfiken på hur denna fråga skulle ha framställts om det var anmälarna som startat en sån här tråd...

Djurplågeri är det om hästarna på något vis lever under dåliga förhållanden och faktiskt far illa.
Allt för ofta så ser inte den som gör fel själv felet...
 
Sv: Djurplågeri?!?

De som täcker sina hästar sommar som vinter har ju inte koll på hur hästar fungerar. Det gränsar till djurplågeri tycker jag. Det är i alla fall inte för hästens bästa de gör så. De som kommit dig med sin stuteriverksamhet verkar vara mera förnuftiga människor som har betydligt större kunskaper.
 
Sv: Djurplågeri?!?

Finns ju till och med inskrivet i de allmänna råden:laugh:

"Allmänna råd till 2 kap. 6 §
Täcken bör enbart användas vid behov och då huvudsakligen som skydd
mot kyla, väta eller insekter."

Tack!
Jag visste att det stod något om det även om jag inte kom ihåg var :)
 
Sv: Djurplågeri?!?

Lobelia: Varför så negativ framtoning? Jag skrev en rak beskrivning av vad som sker i grannskapet och jag hade inte en tanke på att "vinkla" historien till någons fördel! Kanske kan du sia om vad som skrivs "mellan raderna" och att Du Ser Meningar som jag inte ens vet att jag menat.... ;)

Hästarna har bra hull, fina hovar, är borstade och omhuldade....eller menade jag precis tvärtom nu? Svara du Lobelia...du som vet vad jag egentligen menar och som inte tror att jag har ögon att se med!
Du kanske t.o.m bor i byn och är en av dem som aldrig låter djurskyddsinspektörerna dricka upp sitt fm-kaffe innan dagens inringningar skall utredas?!

Citerar tidigare skribent med: "hujedamig"! :)

Varmt tack till alla er andra som kan svara seriöst och utan insinueringar!!

Natti natti :)
 
Sv: Djurplågeri?!?

Fast jag kan tycka att det inte alls var så rak beskrivning när man inleder med "dessa har sina hästar täckade sommar som vinter". Inte svårt att lista ut vem TS anser vara boven i dramat :) Man behöver inte vara siare för att läsa mellan raderna..

En rak beskrivning hade varit att fråga, flera grannar anmäler ett stuteri där jag bor för djurskyddet flera gånger per år på grund av att de inte täckar sina hästar? hästarna mår bra och har fri tillgång på hö! Är det djurplågeri att inte ha täcke på hästarna?

Om det nu bara handlar om täckning så borde ju inte djurskyddsinspektörerna bry sig nämnvärt om anmälningarna?! Man gör ett besök och konstaterar att hästarna har päls/inte fryser och mår finfint i sin fina hage med fri tillgång på hö?

Tillägg:
Ska tillägga att jag täckar min ena häst året runt (knottallergiker med muskelproblem). Jag skulle dock aldrig få för mig att anmäla grannens lösdrift där hästarna går nakna med fri tillgång på hö och ser ut att ha det hur bra som helst.
Jag tar inget parti eller har starka åsikter om täcka eller inte täcka, hästar är individer, man täckar de som fryser och låter de som inte gör det gå nakna! Jag anser det vara djurplågeri att inte se till hästens bästa.
 
Senast ändrad:
Sv: Djurplågeri?!?

Lobelia: Varför så negativ framtoning? Jag skrev en rak beskrivning av vad som sker i grannskapet och jag hade inte en tanke på att "vinkla" historien till någons fördel! Kanske kan du sia om vad som skrivs "mellan raderna" och att Du Ser Meningar som jag inte ens vet att jag menat.... ;)

Menar du att ägarna till hästarna skulle kommit med samma beskrivning som du? Och pratat om sina stackars hästar? Knappast? Och myndigheterna, vad säger de? Med tanke på alla anmälningar så borde de agerat om hästarna for illa eller hur?

Nej jag är inte för att täcka hästar i tid och otid, och jag hade troligen upplyst ägarna om detta också, men jag är heller inte för att anmäla folk i tid och otid för att de har en annan syn på hästhållning. Det är slöseri med djurskyddets tid, tid som kan användas till bättre saker, såsom att rädda hästar som verkligen far illa.

Hästarna har bra hull, fina hovar, är borstade och omhuldade....eller menade jag precis tvärtom nu? Svara du Lobelia...du som vet vad jag egentligen menar och som inte tror att jag har ögon att se med!

Jag menar vad jag skrev, att det i sådan här tvister alltid finns två sidor av myntet, du har beskrivit den ena, och i det här inlägget bekräftar du det. Tvisten passar bättre i grannfejden än hos djurskyddet.


Du kanske t.o.m bor i byn och är en av dem som aldr ha agerat om det var ig låter djurskyddsinspektörerna dricka upp sitt fm-kaffe innan dagens inringningar skall utredas?!

Citerar tidigare skribent med: "hujedamig"! :)

Men snälla nån......man får egentligen inte länka men jag hoppas moderatorn har överseende, radera annars länken.Vänd dig hit http://www.tv3.se/grannfejden och låt djursjuddet sköta sitt jobb.


Varmt tack till alla er andra som kan svara seriöst och utan insinueringar!!

Natti natti :)[/
Natti natti på dig och god jul. Och visst insinuerade jag en del, eller snarare påtalade att din beskrivning var rätt subjektiv. Nu har du nog med stor tydlighet bekräftat det om vad det egentligen rör sig om. Du är säkert både välmenade och en hur snäll och rar människa som helst men du gör bättre nytta om du ägnar dig åt att rädda hästar som verkligen behöver det. Och du det är vinter nu och skitväder för hästarna så att klaga på täckandet nu är milt uttryckt absurt och väldigt inaktuellt nu.
 
Sv: Djurplågeri?!?

Men snälla nån......man får egentligen inte länka men jag hoppas moderatorn har överseende, radera annars länken.Vänd dig hit http://www.tv3.se/grannfejden och låt djurskyddet sköta sitt jobb. Om folk anmäler alla som inte har samma åsikter om hästhållning så får de inte tid att hjälpa djur som verkligen far illa.
 
Sv: Djurplågeri?!?

Lobelia: Grannfejden i all ära, men jag skrev hit av den enkla anledningen att finna majoriteten av hästaktiva- samt deras uppfattning.
-Det fick jag.

Highcat: Om jag skrev "dessa" och inte "grannar" tycker jag kvittar, men vill man märka ord så varsågod.

Lobelia igen: Givetvis finns det alltid två sidor av ett mynt, men Din ton var direkt otrevlig. Varför?
Har du ett tics som gör att du gillar att "trycka till" andra?
Att vintern är kommen vet jag, men jag visste inte att det fanns ett bästföre datum för att skriva om täcken- eller ej. Märkligt!

Du anfaller som en pitbull med PMS. Hoppas nån slänger till dig en riktigt fet julskinka som mättar. Dopamin och endorfiner gör nog gott i dig.... :rofl:

Frid i sinnet och en God Jul till er alla!
 
Sv: Djurplågeri?!?

Den enda med otrevlig ton i den här tråden är du.

Lobelia: Grannfejden i all ära, men jag skrev hit av den enkla anledningen att finna majoriteten av hästaktiva- samt deras uppfattning.
-Det fick jag.

Highcat: Om jag skrev "dessa" och inte "grannar" tycker jag kvittar, men vill man märka ord så varsågod.

Lobelia igen: Givetvis finns det alltid två sidor av ett mynt, men Din ton var direkt otrevlig. Varför?
Har du ett tics som gör att du gillar att "trycka till" andra?
Att vintern är kommen vet jag, men jag visste inte att det fanns ett bästföre datum för att skriva om täcken- eller ej. Märkligt!

Du anfaller som en pitbull med PMS. Hoppas nån slänger till dig en riktigt fet julskinka som mättar. Dopamin och endorfiner gör nog gott i dig.... :rofl:
Du kan ju asgarva bäst du vill, men faktum kvarstår att du uppenbarligen tror att din beskrivning är opartisk.

Lite verklighetsanpassning skulle inte skada.

Att påstå att medlemmar här har tics o att de anfaller som APBT med PMS säger det mesta om din hundkunskap o din förmåga att debattera.
 
Senast ändrad:
Sv: Djurplågeri?!?

Så för att jag inte håller med är jag otrevlig, va det är ett sätt att se det.

Och du visar med ditt goda exempel hur man bör bete sig eller? Jag behåller min åsikt och Fortsätter med mina tics.

God jul!!!
 
Senast ändrad:
Sv: Djurplågeri?!?

Är folk i din by inte kloka? Har de ordentligt med päls och inga övriga krämpor mår de väl bara jättebra av att gå utan täcke.

Jag har täcke på mitt sto från +7 och neråt (om det inte är soligt)... Men då har hon problem med musklerna runt höfter, länd och kors och blir superstel annars... + att hon inte får nån päls...:crazy: Detta på rek från veterinären och ET.

Mina övriga som har haft vinterpäls har gått otäckade sålänge de ej varit mycket klippta. Endast haft täcke vid blöt nederbörd eller busväder...

Tycker det låter som kloka människor, som ser till hästens bästa.

Mvh Domino_s
 
Sv: Djurplågeri?!?

Självklart är det inte djurplågeri utan tvärtom! Hästar har päls och behöver oftast inte täcken om de har mat. Ofta är det nog människorna som fryser när de täckar sina hästar. Min häst går med fodrat täcke nu men det beror på att han är skadad och står i liten hage och inte har fri tillgång på mat. Hade det varit som vanligt hade han fått nöja sig med regntäcke nu när det är flera plusgrader. Han är ändå en ädlare häst som inte varit ute så mycket innan men han fryser aldrig. Är det flera minus har han ett vintertäcke, inte flera på samtidigt som vissa andra :angel:
 
Sv: Djurplågeri?!?

KL

En förunderlig sak jag sett med dessa täcken, jag har skrivit om det förr, är att hästar som anses "frusna" runt omkring mig i bekantskapskretsen ofta har rökande mattar.

Ptr
 
Sv: Djurplågeri?!?

KL

En förunderlig sak jag sett med dessa täcken, jag har skrivit om det förr, är att hästar som anses "frusna" runt omkring mig i bekantskapskretsen ofta har rökande mattar.

Ptr

Ok!:D Vad drar du för slutsatser av detta?:rofl:

Jag röker och har tre hästar, en av dom är täckad pga stel rygg! Men jag röker ju inte mycket i och för sig:rofl:
 
Sv: Djurplågeri?!?

Har en liten fråga.
Min gamla granne har TJOCKA termotäcken på sina hästar när det är +30 grader ut på sommaren!
Varför? har det ngn särskild nytta??
 
Sv: Djurplågeri?!?

Det skulle jag däremot klassa som djurplågeri. Jag kan inte föreställa mig att det skulle ha någon nytta alls.
 
Sv: Djurplågeri?!?

Enda gången jag har sett våra hästar frysa är när det är runt nollan och det blåser och kommer ner blötsnö. Inte när det är -20. Är det inte mycket värre för en häst att gå en hel dag med ett blött och kallt och förmodligen skitigt täcke än att den inte är täckad alls och pälsen får fungera som det är tänkt, dvs att vätan rinner av och under ullen fungerar som en barriär mot vätan och kylan? Förutsatt att hästen inte är klippt. Man skulle kunna tänka sig att vissa hästraser fryser mer men vårt fullblod som inte har så tät päls fryser sällan. Jag tror mer att vissa individer fryser mer än andra. Det är intressant att studera hästarnas pälsar när det blir riktigt kallt. Dom med riklig päls blir helt vita av rimfrost och det hänger istappar i skägget och när när det snöar så får dom en is skorpa på pälsen men är helt torra och varma inuti närmast skinnet. Hästfolk borde lära sig lite mer om hur hästar och hästpälsar fungerar innan dom hysteriskt börjar att täcka med sina svindyra märkestäcken. För det finns ju en anledning till att dom har päls? Tycker mig se att många ser hästen som nån sorts "barbie" som det är kul att klä på och köpa nya kläder och saker åt. Varför är det ingen som skriker om att älgen eller rådjuret i skogen går utan täcke?
 
Sv: Djurplågeri?!?

Viktnedgång?? Enligt banta-via-bastu-metoden???

Annars vete 17. Det lär ju skydda ryggen från flugor kanske??

/Lavinia

Har en liten fråga.
Min gamla granne har TJOCKA termotäcken på sina hästar när det är +30 grader ut på sommaren!
Varför? har det ngn särskild nytta??
 
Sv: Djurplågeri?!?

Den enda gången jag täckar för vädrets skull är är just när det är regn/snöblandat regn. Till slut går regnet igenom, i synnerhet på en ridhäst där det naturliga skyddet delvis försvinner där vi lägger utrustningen. Du kan inte jämföra ridhästen med en älg eller hjort. Det är ingen som klipper, borstar lägger sadel på dem. De kan söka skydd under träden medan hästar ofta står i platta hagar utan skydd. Många hästar behöver täcken, men visst vi människor är väl snabba och ivriga att lägga på täcke, och vissa alldeles för pjoskiga.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp