Djurplågeri?

F

fjordih

Jag vet om en häst om har ont i ryggen. Jag har visiterat den många gånger och man behöver bara dra lite lätt med handen över ryggen så reagerar hästen.
Den har även lite problem med knäna.
Och jag tycker nu inte att detta är rättvist mot hästen att dom använder denna hästen på ridskola samt tävlar den i hoppning.(Hästen kickar även en del och är brångstyrig.)
är det här djurplågeri elr är det bara jag som överdriver?

Sv: Djurplågeri?

Självklart är det djurplågeri att rida en häst som har ont!
Detta bör ju undersökas närmare av någon erfaren, opartisk...

Jag tror att ägarna har nämnt att hästen har en närvskada så antar att dom redan har kollat upp det.

Ring djurskyddsinspektören i kommunen, du kan vara anonym (säg att du heter Melissa om du heter Anna). Diskutera problemet med dem, och be dem göra en bedömning.

Hmmm vill inte verka näsvis:crazy: Men mitt D-ponny sto hävdade stallägaren att hon hade minsann jätte ont i ryggen.
Jag som känt henne många år och har regelbundna kontroller på mina hästar visste att det inte var något fel.

Tog ut vet iaf för att få lite lugn och ro , och inte bli oskyldigt anklagad.
Vet klämde igenom henne. Berättade att det är ochså en reflex när hästarna sänker ryggen när du drar med handen över ryggen.
Stallägaren ropade till "kolla vad ont i ryggen hon har" när D-ponnyn sänkte ryggen. Därpå fick vet förklara för stallägaren att reflexen slog in när hon drog med fingrana över ryggen.

Var säker på din sak innan du anmäler. Det är inte roligt att bli oskyldigt anklagad. :rofl:

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Ridning Det var sisådär 35 år sen jag var nybörjare. Dessutom är minnet därifrån lite oklart, men jag minns iaf att vi red med ledare iaf ett...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
8 416
Senast: Lobelia
·
Hästvård Köpte hästen i slutet av Oktober, då hade hon ganska mycket vinterpäls redan så vet inte hur det var då, men upptäckte efter en period...
Svar
5
· Visningar
972
Senast: Cactus
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 661
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 30