Djurplågare?!

C

CrazyMia

Vart går gränsen egentligen vid djurplågeri? jag måste fråga eftersom jag har blivit anklagad för just det. :confused: :crazy: Och ja kan inte förstå varför..

Hur kan man ändra en häst på 3 månader? jag har inte ägt hästen längre än det..
Jag ska börja ifrån början. Men ja ska fatta mig kort.

Min häst ett varmblodsto (ska väga runt 400-450) hade precis fått ett föl och diade under sommaren och fick jättemycket mat..:crazy:
och när vi skulle avmaska henne på höstkanten så vägde ja henne och då vägde hon 620 kg. Vid den tiden så hade hon tjocka gallor bak och ja red henne inte för ja tyckte inte det var humant.
Jag försökte få den förra ägaren att minska ned på maten och att hon skulle få mer motion. men ägaren sa att hon var ju så tunn över ryggen att hon måste ha mera mat. (Hon hade en stor mage, så det såg ut som hon hon var dräktig med tvillingar) Ja visste inte vad ja skulle göra så ja red inte utan tömkörde och longerade ist så hon skulle få upp kondisen utan att ha mera extra vikt.
Men sen så kom DEN lyckliga dagen. Jag fick henne. men redan efter en vecka blev ja anklgad för djurplågare. Det enda ja gjorde var att ja drog in det mesta av maten. nu fick/får hon 1 dl kaft + 1 dl korn på morgonen, 1 dl av varje efter hon har blivit riden (fast ibland blir det mer.. ;) ) och 5 dl kraft på kvällen + 2 dl torr betfor (självklart blötlagt) och ja red henne inte då för ja tyckte inte att de var snällt.
Utan jag körde och longerade henne så hon skulle få upp kondisen igen.

Men härom dagen så fick ja reda på varför hon anklagade mig o de var för att jag svalde hästen.- hon fick ju ingen mat enligt dom. Och sen så hade hon ju en sån tunn rygg och revbenen syntes ju och så hade hon ju en tjock mage.

Men ska ja verkligen ta emot sån här skit?? Det började för ett år sen men då var de andra saker hon anklagade mig för. men de var samma sak som djurplågare. Jag älskar verkligen hästar och djur. men ja börjar att fundera.. För ja orkar inte ta emot ngt mer. Ett helt års lidande. När de skulle vara glädje över att man har fått en egen häst..

Ngn som kan hjälpa mig??:confused:
 
Sv: Djurplågare?!

Hur mycket grovfoder får hon? Vilka värden är det på det? Hörs som om hon behöver en hel del protein för att kunna bygga muskler.
 
Sv: Djurplågare?!

tycker att det låter som lite kraft foder för den typ av häst, har du ingen bild att visa hur hon ser ut idag?
 
Sv: Djurplågare?!

Jag tycker det låter som alldeles för lite kraftfoder, hon kan inte bygga muskler utan kraftfodret. MAgen ska motioneras bort, gallorna behöver inte vara skäl att inte rida, kan komma av betet eller andra skäl, liksom magen.
Har du inte någon som kan utfodring som kan titta på hästen och hjälpa dej. Det kan ju bli fel fast man vill väl.
Tror nog tyvärr att jag också skulle reagera om en stor häst fick så lite mat.
 
Sv: Djurplågare?!

Svårt att säga när man inte kan se och klämma på hästen. Men du säger att hon har stor mage, det behöver tyvärr inte innebära att hästen är tjock. Är hon tunn över ryggen och har stor mage låter det i mina öron som varning för en omusklad häst med "hömage". För att bygga muskler behövs mycket mat! Som de andra säger beror det en del på vad hon får för övrig mat. Hur är hon i humöret?
 
Sv: Djurplågare?!

oopsie skrev:
Jag tycker det låter som alldeles för lite kraftfoder, hon kan inte bygga muskler utan kraftfodret.

*suckar*

Det går väl alldeles utmärkt att bygga muskler på en häst UTAN kraftfoder, förutsatt att grovfodret har bra värden.

Kraftfoder (och annat) är ett komplement till grovfodret om grovfodret inte täcker hästens behov.

Till trådskaparen:
Har du koll på vad fodret innehåller? Några värden på grovfodret? Vet du vad hästen får i sig, eller chansar du lite hit och dit?

Det låter ju som om något är tokigt i foderstaten, uppenbarligen.
 
Sv: Djurplågare?!

Du skriver inte hur mkt grovfoder hästen får. Att den är tunn över ryggen och har stor mage låter ju som en hö mage. Att magen är stor men omusklad. Självklart behöver hästen kraftfoder för att bygga muskler, men i igångsättningen är behovet inte särskilt stort. ju mer du sätter i gång henne ju mer kraftfoder ska hon ju ha;) Du kan ju börja med att räkna ut vilken vikt du vill ha på henne..om målet är 500 kg t.ex. så räknar du ut fodergivan efter den vikten..inte den hon har nu. Om nu målet var att hon skulle minska i vikt. Jag tycker hennes kraftfodergiva låter rätt lagom om du bara sätter igång henne nu... Gallorna tror jag inte är något hinder för dig att rida henne, eller bara skritta henne:) Hoppas allt löser sig...
MVH Maria
 
Sv: Djurplågare?!

Har dem ringt in det? Har det kontaktat kommunen? Om dem inte har gjort det än, om jag var dig skulle jag ringa direkt till en vet och har hästen undersökt och ser om hon är underhul. Det är inget att leka med om dem börjar anklaga dig för djur plågari.

Och om dem har inte ringt in det in, man aldrig vet om dem kommer gör det heller tills dem knacka på dörren. Då är det bättre att du är berädd för att ta emot. Och efter vad vet säger så behöver du inte fundera mer om du gör rätt eller fel. Dem guida dig och det bevisa att du försöker göra din bästa för hästen.

Ärligt talat om du inte är över 150 kg så skulla jag rider ändå. Det hjälpa henne att får kondis up fortatare, och hon är säkert mer starkare än vad du tror. Och trava så mycket som hon orka. Går mer efter hennes hjärt slag /minute än hur andas. Och ta lika mycket hö som hon var van till som är inte alls lika rik (lågvärde). Hon behöver mängden. men det är mer vad det har för innehållet som ska räknas.
 
Sv: Djurplågare?!

Fast ett varmblod som väger 620kg låtere som ganska överviktig, det är mer än min gamla bruksnordis vägde.
Om höt är bra och hästen fortfarande är fet räcker nog kraftfodergivan. Jag hade bytt ut krafften mot lucern om hästen är vass över ryggen.
 
Sv: Djurplågare?!

hej. Minska på höt i stället och ge mer kraft foder. Det bästa är egentligen att ge höselage då blir det mer vätska också vilket är viktigt. Att bara ge lite korn och betfor är inte det bästa. En häst som behöver gå upp i vikt behöver b-vitaminer för det stimulerar mag och tarm bakterierna även bra för päls och de blir piggare men även e-vitaminer behövs för att kunna bygga muskler, lite kalk för skelett. Sen ska man inte över fodra en häst heller ger man dem för mycket kraft foder kan det bli att det inte tar upp allt. Men 1,5l korn och 5dl pellets och vitaminer morgon och kväll och minst 6 kg hö om dagen. Det är bra om du kan ge 5dl korn och 5dl pellets (om den kan äta det alltså vissa kan inte) (efter att du ridit) varje dag är bra då ska du snart se att hon blir fin. Och förresten 1dl olja morgon och kväll med. Detta receptet har jag haft på 4hästar de senaste åren när hästarna kommit till mig i det skicket och de har blivit jätte bra!!!! Alla har vi våra knep det fins tusen recept men detta har funkat för mig och mina fullblods hästar likväl ponnyer. Veterinärena säger att betfor inte är bra för hästen eftersom attt det är ett socker foder vi vet ju numera attt socker inte är jätte bra men VÄLDIGT GOTT. Själv hade jag alltid betfor förr men inte längre, bättre att blöta fodret med vanligt vatten så att det inte dammar. Detta är bara min egna åsikt.
 
Sv: Djurplågare?!

Förresten glömmde säga att denna foder giva har varit då hästarna kom sen får man ju öka på den när de börjat lägga på sig lite. Mina hästar har alltid fri tillgång på hö men alla hästar klarar inte det.
 
Sv: Djurplågare?!

Som någon skrivit tidigare så om du bara har ett grovfoder med bra värden så ger du inte alls henne för lite mat. Jag har själv ett sto som egentligen har samma matchvikt som din när hon är lagom i hull, men som har väldigt lätt för att gå upp i vikt. Hon får 1 kg hel havre + 0.2 kg torr betfor + 25 ml Chevinal Plus om dagen och ca 7-8 kg hösilage (ts 71 %). Hon motioneras 5-6 dar i veckan nu. I januari när hoppträning et c startar höjs havren till knappt 2 kg om dagen. På den foderstaten tävlar hon 1.20 hoppning och LA dressyr och är en häst som ofta kommer hem med rosett.

Hästen i fråga är välmående (kanske väl rund om magen ....), blank i pälsen, pigg (i överkant t o m) och allmänt tillfreds med livet. Hade jag gett henne typ 3 kg kraftfoder + fri tillgång på hö så hade hon varit smällfet, det kan jag lova och det är det ingen häst som mår bra av. Så fortsätt du med bantningen. Den övervikten hon har måste hon bli av med. Bara du inte ger henne alldeles för lite grovfoder är det helt ok, det är i första hand kraftfodret de blir feta av!!

Lycka till!
 
Sv: Djurplågare?!

3 kg kraftfoder på en häst som inte rids? :eek:

Nej. Kolla upp värdena på höet och komplettera sedan med kraftfoder hur mycket som behövs.
 
Sv: Djurplågare?!

olgaklara skrev:
Alldeles för lite kraftfoder! Ge den minst 3kg/dag och fri tillgång på hö

Vi har ett så närningsrikt hö i år, så vi KAN knappt ge nåt kraftfoder.
Så kraftfoderbehovet kan man inte veta något om förrän man analyserat höet!
Och hur magar ser ut på hästar har ju ingen relevans, man måste KÄNNA på sidan på magen hur mycket underhull där finns.
Ston kan verkligen se ut både på det ena och andra sättet efter att ha varit diade några månader.
Och de brukar hämta upp sig själva med rätt foderstat.
 
Sv: Djurplågare?!

Hur kan man föreslå "minska på höet? Trådskaparen skriver väl ingen stans hur mycket hö hästen får?

Sen fattar jag inte riktigt? Du har haft samma "recept" på 4 hästar de senaste åren? Men hästarna är väl olika och har olika behov?

Dessutom så skiljer sig höet också åt från år till år och från skörd till skörd. Min Kallblodstravare får inte mycket kraftfoder men däremot har jag ett bra hö och behöver därför inte mycket tillsatser. Han får ca 10 kg och han är lagom rund och go och har finfina muskler, fin hårrem och ett glatt humör.

Sen undrar jag lite så där allmänt: är det bara jag som räknar kraftfoder i gram och kilon? En del skriver att hästen får si och så mycket i dl . Men 5 dl pellets t ex kan ju väga ganska mycket i kg.
 
Sv: Djurplågare?!

Gör en foderstatsberäkning. Det är omöjligt att kommentera om hästen får för mycket eller för lite mat utan att veta vad du ger för hö. Höet kan skilja otroligt i näringsvärde och man brukar analysera det för att veta exakt. En duktig (ko)bonde brukar kunna se på höet om det innehåller mycket proteiner eller ej. Sedan ger man kraftfoder för att komplettera höet. Ibland behöver man inte ge kraftfoder alls och ibland behöver man ge mycket.

Det låter emellertid som om din häst är bukig men saknar muskler. i så fall lider hon av proteinbrist och du behöver komplettera foderstaten med tex luzernpellets eller något annat proteinrikt kraftfoder.

Men som sagt var ta kontakt med någon som kan göra en foderstat till dig. Fråga på stallet eller vänd dig till Granngården så kan du få hjälp.

PS: Kolla in foderforumet på buke
 

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 592
Senast: Freazer
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
22
· Visningar
1 148
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 016
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 081
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp