Djurparker i Sverige

Det var någonting om att delfinkalvar tenderade dö i mycket hög omfattning och att delfiner i fångenskap brukade leva hälften så länge som vilda delfiner. Många andra djur i fångenskap lever ju längre än i det vilda. Tror att det förbättrats och att Kolmården inte längre har lika hög dödlighet men känns fortfarande inte så bra. (jag är mot helt enkelt)

Sedan har jag en personlig fundering, bassängerna där delfinerna bor, inte de där de visas (eller är det samma?) har de verkligen platt kaklad botten utan sand och växter? Så håller man ju inte ens akvariefiskar. Men jag antar väl att deras bobassänger är fulla av sand och sten och växter och tunnlar, leksaker osv så som det kan se ut för sälar, eller att de inte behöver något annat än kaklad botten som en simbassäng på Fyrishov.

Delfiner har hög ungdödlighet i det vilda också, det man kommit fram till på senare år är att det nog inte är så stor skillnad.

Sand och växter kan man inte ha pga reningsverken som inte klarar det när det blir så stora volymer. Det är förklaringen jag fått i alla fall. Leksaker har de, men ditt antagande är tyvärr en utopi.

Jag var på Järvzoo i somras och tyckte om känslan jag fick där. De har väldigt många fåglar vilket kan se tufft ut - dessa kan ju inte lyfta och flyga några långa sträckor i sina hägn. Dock så stod det att alla fåglar (främst ugglor) som finns på Järvzoo är sådana som inte skulle klara sig i det vilda av olika orsaker. Man föder även upp berguvar och placerar ut i det vilda igen. I övrigt hade Järvzoo djur ur den svenska faunan, och djuren bor i hägn som liknar deras naturliga habitat.

Jag har även varit på safari i Östafrika och mao sett djur i det vilda. I jämförelse är det såklart så att livet på ett zoo känns fattigt. Som safariturist är det du som anpassar dig till djuren, istället för tvärt om. Dock så är ju inte ett naturligt liv någon mysig dans på rosor alla gånger. Jag tyckte att det var ganska jobbigt att se bortkomna gnukalvar och halta zebror - det är ingen veterinär som kommer ut och tar hand om dessa, utan de kommer enligt naturens lag att bli mat åt lejon och hyenor.

Detta är ett ytterst personligt och hypotetiskt påstående, men jag tror att djur i fångenskap som får mat, vård och en så bra miljö som möjligt absolut kan vara "lyckligare" än djur i det vilda. Jag förespråkar absolut inte att icke-domesticerade djur ska hållas inhängnade, men det finns alltid flera sidor av myntet sas.

Delfiner har hög ungdödlighet i det vilda också, det man kommit fram till på senare år är att det nog inte är så stor skillnad.

Sand och växter kan man inte ha pga reningsverken som inte klarar det när det blir så stora volymer. Det är förklaringen jag fått i alla fall. Leksaker har de, men ditt antagande är tyvärr en utopi.
Mjo gissade det egentligen men ville inte. Sälar tex verkar ha mer naturligt under vattnet, men de har nog mindre vattenvolymer, likaså hajarna på Haga verkar ha ett trevligt akvarium. Likadant med det holländska delfinariet, men de har ju havet utanför och kan väl antagligen bara byta vatten rakt av. (så jag besöker inte delfinarier som sagt, jag vill bara inte vara för kategorisk om jag skulle ha fel.)

Jag stödjer endast Nordens ark. Har varit där många ggr och så gott som varje gång sett alla djur. Men har du skrikande ungar med dig som springer runt och härjar får ni inte se många djur, då gömmer de sig. Du måste vara lugn och ha lite tålamod.

NAs vilda djur passar inte för småbarn, de kan du ta med på lantgården istället.

Skulle aldrig besöka en djurpark där syftet är att utnyttja djur för pengar!

Jag stödjer endast Nordens ark. Har varit där många ggr och så gott som varje gång sett alla djur. Men har du skrikande ungar med dig som springer runt och härjar får ni inte se många djur, då gömmer de sig. Du måste vara lugn och ha lite tålamod.

NAs vilda djur passar inte för småbarn, de kan du ta med på lantgården istället.

Skulle aldrig besöka en djurpark där syftet är att utnyttja djur för pengar!

För mig är det lika självklart att vanvård är lika illa oavsett ekonomiska förutsättningar

En djurpark med god ekonomi har mycket bättre förutsättningar att skapa en bra livsmiljö.

Så helst ska de tjäna massor med pengar.

Jag är stor entusiast för Pleistocen parker, tydligen är en hel del jordbruksmark i Europa övergiven med vårt nuvarande effektiva jordbruk (lustigt att det ses som ett negativt att ekojordbruk tar upp mer mark när vi faktiskt har mer mark att använda) men ändå behöver betas av hovdjur. De har börjat breda ut sig men det pågår lite diskussion om rovdjur, tydligen så skulle man kunna ha lejon i södra Europa, det fanns för inte så länge sedan (men den typen är utdöd tror man) men folk tvekar. Själv tycker jag det låter fantastiskt (men kräver kanske ganska bra staket). Har för mig att det nämndes att tigrar kunde bo i delar av Ryssland. De behöver ju onekligen ny mark att bo på.

De testar ju Gotlandsruss för Sverige.
Det finns tigrar i dagens Ryssland redan

Om du tar dig till grannlandet Danmark och Odense Zoo, så finner du djurparken som vunnit priset som Europas bästa Zoo (upp till en halv miljon besökare per år) vid de senaste två nomineringarna! Köpenhamns Zoo har blivit oceaner mycket bättre de sista 10 åren, men de kan slänga sig i väggen jämfört med Odense.

Både när jag tittar med mina "veterinärögon" och när jag tittar på den ur en vanlig besökares perspektiv, är det den överlägset bästa djurparken jag varit i :). Som barn är det garanterat ett riktigt äventyr att gå runt där inne, med spännande historier och uppdrag där de bland annat får lära sig om arters bevarande på ett lekfullt sett. Ett exempel på det är att, när man tittar på tigrarna så går man upp i ett "jakttorn" fyllt med rekvisita där man lär om tjuvskyttar och får veta att de flytt från tornet och kraschat sin bil (som man så finner en annan plats i parken). Man kan dessutom boka en "safari" om man är ett gäng som vill ha en ovanlig och kul upplevelse. Då bor man på savannen i tältläger, med mat lagad över bål och lejonvrål i mörkret när man ska sova. Verkar himla häftigt :)!

Om du tar dig till grannlandet Danmark och Odense Zoo, så finner du djurparken som vunnit priset som Europas bästa Zoo (upp till en halv miljon besökare per år) vid de senaste två nomineringarna! Köpenhamns Zoo har blivit oceaner mycket bättre de sista 10 åren, men de kan slänga sig i väggen jämfört med Odense.

Både när jag tittar med mina "veterinärögon" och när jag tittar på den ur en vanlig besökares perspektiv, är det den överlägset bästa djurparken jag varit i :). Som barn är det garanterat ett riktigt äventyr att gå runt där inne, med spännande historier och uppdrag där de bland annat får lära sig om arters bevarande på ett lekfullt sett. Ett exempel på det är att, när man tittar på tigrarna så går man upp i ett "jakttorn" fyllt med rekvisita där man lär om tjuvskyttar och får veta att de flytt från tornet och kraschat sin bil (som man så finner en annan plats i parken). Man kan dessutom boka en "safari" om man är ett gäng som vill ha en ovanlig och kul upplevelse. Då bor man på savannen i tältläger, med mat lagad över bål och lejonvrål i mörkret när man ska sova. Verkar himla häftigt :)!

Lägger till:
Jag gillar dessutom att de jobbar mycket med folkbildning. Bland annat bjuder de in allmänheten till offentliga dissektioner, efter vissa avlivningar. Har varit en hel del folkstorm omkring detta, men personligen tycker jag att det är synd om de blir tvugna att sluta med det bara för att folk har rosa och romantiska illusioner om djur och natur. Barnen som är med är bara vetgiriga, fördomsfria och fascinerade av hela grejen och jag stöttar detta initiativ för barns bildning inom naturvetenskapen till 100 % :).

Jag kan väl tycka att björnarna och älgarna har det lite litet, om de inte har ändrat de sista åren. Men jag ska snart dit så jag kan återkomma. Däremot är jag osäker på om de har kvar Przewalski-hästarna.
Edit: jo, visst finns de kvar:)
Lägger till rovfåglarnas hägn på den listan. Men jag är skeptisk till att ha rovfåglar i hägn över huvudtaget, det är näst intill omöjligt att ha tillräckligt stort.

Är det någon som varit på östra malma och tittat i deras park, är lite sugen på att åka dit och titta.
Jag har varit där. Blev inte så imponerad, men:
Min fastighet är lite som en naturlig djurpark avseende Kronhjort, Dovhjort, Vildsvin och Älg (= med mycket lite ansträngning ser jag dessa djur i deras naturliga miljö dagligen, vissa av dem alldeles för mycket).

Vi borde kanske börja med turismverksamhet på gården... I morse stod det minst 35 st dovhjortar utanför ytterdörren, i natt slogs grävlingarna utanför huset så vi vaknade, tranorna letar mask utanför köksfönstret, grågässen betar, morkullan kväker i skymningen, och lommen låter från sjön...

Det som finns där utöver de stora jaktbara klövdjuren på Öster-Malma, är en del burar med jaktbara arter av fågel, som av olika skäl inte finns så gott om i det vilda i mina trakter...

Det är jaktbart vilt som finns, inget större fel på hägnen för klövviltet, men lite "tråkiga" områden/burar för fåglarna.

Vill man titta på jaktbart vilt som finns på svenska marker, så är det helt klart värt ett besök, men jag skulle nog inte åka en stor omväg bara för detta, andra djurparker har samma arter. Men är man i närheten, och intresserad av jakt, så är det värt besöket. Det finns mycket mer än djuren för den jaktintresserade där.

Det finns en förträfflig restaurang på området! Väldigt god mat med mycket vilt.

Jag har varit där. Blev inte så imponerad, men:
Min fastighet är lite som en naturlig djurpark avseende Kronhjort, Dovhjort, Vildsvin och Älg (= med mycket lite ansträngning ser jag dessa djur i deras naturliga miljö dagligen, vissa av dem alldeles för mycket).

Vi borde kanske börja med turismverksamhet på gården... I morse stod det minst 35 st dovhjortar utanför ytterdörren, i natt slogs grävlingarna utanför huset så vi vaknade, tranorna letar mask utanför köksfönstret, grågässen betar, morkullan kväker i skymningen, och lommen låter från sjön...

Det som finns där utöver de stora jaktbara klövdjuren på Öster-Malma, är en del burar med jaktbara arter av fågel, som av olika skäl inte finns så gott om i det vilda i mina trakter...

Det är jaktbart vilt som finns, inget större fel på hägnen för klövviltet, men lite "tråkiga" områden/burar för fåglarna.

Vill man titta på jaktbart vilt som finns på svenska marker, så är det helt klart värt ett besök, men jag skulle nog inte åka en stor omväg bara för detta, andra djurparker har samma arter. Men är man i närheten, och intresserad av jakt, så är det värt besöket. Det finns mycket mer än djuren för den jaktintresserade där.

Det finns en förträfflig restaurang på området! Väldigt god mat med mycket vilt.
Restaurang är underbar:love:.

Gjorde uppskjutningen där men var fel tid på året så parken var inte öppen.

Överlag tänker jag att det är mer givande för barn att få träffa djur. Exotiska djur kan man titta på dokumentärer för att se om man inte reser dit de finns, tigrar klappas ju ändå inte på djurparken.

Tipsar om Gotlands Djurfristad om man är i närheten.

Nordens Ark har Przewalski, ny hingst på gång så snart kanske det blir föl också....

Åh, med lite planering kanske jag och sambon kan ta oss dit innan sommaren! Den parken är verkligen en upplevelse.

Däremot hade det varit smidigt att kunna besöka Skånes djurpark då svärföräldrarnas sommarstuga ligger alldeles intill (och jag behöver nog pusta ut någonstans om vi ska göra ett längre besök :angel:).

Jag kan väl tycka att björnarna och älgarna har det lite litet, om de inte har ändrat de sista åren. Men jag ska snart dit så jag kan återkomma. Däremot är jag osäker på om de har kvar Przewalski-hästarna.
Edit: jo, visst finns de kvar:)

Du får gärna berätta mer när du varit där! Eftersom parken ligger så nära så hade det varit trevligt med en dagsutflykt dit.

Då borde man inte besöka något zoo överhuvudtaget om man ska hårdra det.
Jag håller inte med. Det finns många djur som kan hållas under bra förhållande i fångenskap men delfiner är inte ett av dem. För att de ska må bra har stora krav på yta och även på förhållande som är svåra eller omöjliga att återskapa (t ex att de gillar vågor).

Jag har sett delfiner i frihet ganska många gånger eftersom de gärna söker upp oss människor för att kolla läget (och leka i svallvågorna om man åker båt). När jag tittar på dem och ser hur de sätter fart, plötsligt är 200 m bort - ingen pool kan vara i närheten av vad de behöver. Så är det inte med alla djur.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka