lizan
Moderator
Det var någonting om att delfinkalvar tenderade dö i mycket hög omfattning och att delfiner i fångenskap brukade leva hälften så länge som vilda delfiner. Många andra djur i fångenskap lever ju längre än i det vilda. Tror att det förbättrats och att Kolmården inte längre har lika hög dödlighet men känns fortfarande inte så bra. (jag är mot helt enkelt)
Sedan har jag en personlig fundering, bassängerna där delfinerna bor, inte de där de visas (eller är det samma?) har de verkligen platt kaklad botten utan sand och växter? Så håller man ju inte ens akvariefiskar. Men jag antar väl att deras bobassänger är fulla av sand och sten och växter och tunnlar, leksaker osv så som det kan se ut för sälar, eller att de inte behöver något annat än kaklad botten som en simbassäng på Fyrishov.
Delfiner har hög ungdödlighet i det vilda också, det man kommit fram till på senare år är att det nog inte är så stor skillnad.
Sand och växter kan man inte ha pga reningsverken som inte klarar det när det blir så stora volymer. Det är förklaringen jag fått i alla fall. Leksaker har de, men ditt antagande är tyvärr en utopi.