djurens rätt

Sv: djurens rätt

Jag använde mig av samma yttrandefrihet när jag bad er lägga av med tramset och istället hålla er till vad tråden handlar om.

LIA

Jag anser inte att det är trams och tycker att det är relevant till ämnet. Jag har också försökt förklara varför jag anser att själva upplevelsen för djuret och barnet är jämförbart samt också de skador som sker.

Ingen moderator har hittills tolkat mina inlägg som OT eller stötande eller vad som helst så det verkar som att de är inte långt ifrån ämnet som du tycker att det är.

Du skrev att utan fysiska skador kunde man inte fastställa ett utnyttjande. Jag skrev att det kan man. Nämnde ex film. Men även trovärdig berättelse från den utsatte.

Absolut. Men jag tror dock att utan fysiska bevis blir det svårare att döma någon. Det har ju dock skett, i ett fall satt en pappa fängslad oskyldig under lång tid. Åtminstonde verkar man ha kommit fram till att han var oskyldig. Så visst, till viss del verkar de döma efter trovärdighet. Men ju yngre barnet är desto svårare borde det rimligtvis vara att gå efter dennes berättelse, och ju yngre barnet är desto närmare jämförelsen med ett djur kommer man.

Men snälla! Lägg ner dom här jämförelserna med barn/pedofileri och tidelag. Hur mycket smärta tillfogas barnet om en kvinna har sex med det??
Ni är helt OT!

LIA

Jag håller med! Det är riktigt stötande med jämförelse mellan tidelag och pedofili.

Det är kränkande mot barn som utsatts för övergrepp. Djur har inte samma värde som en människa och djurs känslor och intellekt är inte likadant som hos en människa.

Jag håller med! Det är riktigt stötande med jämförelse mellan tidelag och pedofili.

Det är kränkande mot barn som utsatts för övergrepp. Djur har inte samma värde som en människa och djurs känslor och intellekt är inte likadant som hos en människa.

Fast nu är du ute på hal is, finns massvis med personer som visst tycker att djur har samma värde som människor. Jag tex.. Dessutom är det ingen som sagt att tidelag är värre, bara lika illa.

Att djur inte fungerar likadant som människor känslomässigt o intellektuellt, är väl helt klart för alla med lite kunskap.
PL

Fast nu är du ute på hal is, finns massvis med personer som visst tycker att djur har samma värde som människor. Jag tex.. Dessutom är det ingen som sagt att tidelag är värre, bara lika illa.

Nej jag är inte ute på hal is. Jag anser att jag har rätt när jag säger att en människa är mer värd än ett djur. Du får tycka annorlunda men det är en verklighetsfrämmande tanke för mig.

Jag tycker det är fruktansvärt att hävda att tidelag är lika illa som sexuella övergrepp på barn.

Det är bara människor som har mänskliga rättigheter. Därför anser jag inte att vi skall prata om djurrätt. Jag använder bara ordet djurskydd.

kl

det ska diskuteras tidelag i denna tråd och inte pedofiler, det får ni diskutera i en egen tråd under forum som inte är hästrelaterat.

mvh
moderator
mysko

Ja, men HUR de uppfattar tidelag. Det vet vi inte.
Nej o vi kommer aldrig att veta.
Men många års erfarenhet av rektala o vaginala undersökningar på djur gör det oerhört svårt för mig att tro att ett sto eller en ko skulle ta psykisk skada o få ångest o skuldkänslor resten av livet för att ngn stoppade en snopp i slidan.
Eller att en hund skulle få psykiska men av att slicka leverpastej mellan benen på en kvinna(anmält fall).
PL

Senast ändrad:

Men många års erfarenhet av rektala o vaginala undersökningar på djur gör det oerhört svårt för mig att tro att ett sto eller en ko skulle ta psykisk skada o få ångest o skuldkänslor resten av livet för att ngn stoppade en snopp i slidan.
Eller att en hund skulle få psykiska men av att slicka leverpastej mellan benen på en kvinna(anmält fall).
PL

Men det är väl verkligen inte bara det som tidelag handlar om? Du kan ju inte bara ta upp den sidan av saken.

Hur blir det då med Fido som blir påsatt i analen av sin husse, eller tikarna som blir påsatta fast dom inte löper ( alltså inte mottagliga) eller alla andra smådjur som blir spräckta?

Det argumentet kan jag verkligen inte köpa, att djuren inte skulle lida och därför inte behöva nån ny lag.

Som jag har skrivit i tiotals inlägg i denna o andra trådar så täcks detta av nuvarande lagstiftning!!!!!!!
Lagen du vill ha förbjuder även det jag skrev i mitt föregående inlägg.
Om rättsväsendet inte prioriterar utan lägger ner så är det inte beroende på brister i lagstiftningen utan i kunskap o resurser.
Vi skall ha lagstiftning som hindrar djur från att lida, inte ngn konstig blandning av moral o djurskydd för säkerhets skull.
Tänk vad mkt vi kunde förbjuda här i världen om vi förbjöd allt för säkerhets skull.
PL

Senast ändrad:

Som jag har skrivit i tiotals inlägg i denna o andra trådar så täcks detta av nuvarande lagstiftning!!!!!!!
Lagen du vill ha förbjuder även det jag skrev i mitt föregående inlägg.
Om rättsväsendet inte prioriterar utan lägger ner så är det inte beroende på brister i lagstiftningen utan i kunskap o resurser.
Vi skall ha lagstiftning som hindrar djur från att lida, inte ngn konstig blandning av moral o djurskydd för säkerhets skull.
Tänk vad mkt vi kunde förbjuda här i världen om vi förbjöd allt för säkerhets skull.
PL

Ja där går ju våra åsikter isär. Jag tycker man ska förbjuda så länge man inte vet hur det påverkar små som stora djur.

Som sagt, dom dom inte kan göra sin röst hörd måste ha nån som låter åt dom :idea:

Men jag tycker att vi skall göra det på faktamässiga grunder, inte anta en lag som på köpet förbjuder en massa handlingar vi på väldigt starka grunder kan anta inte skadar djuren.
Anser fortvarande att äckelkänslorna spelar in starkt.
PL

PL

Nej, visst. Det har du rätt i. Jag har bara svårt för tvärsäkra påståenden om att djur inte lider av Tidelag, exempelvis eftersom deras tik verkar intresserad av samlag. Vi har ju ingen aning om vad djuret känner då det utnyttjas, men så klart är ju de fysiska skadorna det man bör uppmärksamma eftersom det är de skadorna vi faktiskt ser och kan peka på.

Jag är övertygad av att tiken inte lider av att "utnyttjas" men lika övertygad av att den lider av tvånget o att får ngt alldeles för stort i slidan.
PL

Men jag tycker att vi skall göra det på faktamässiga grunder

Jag är övertygad av att tiken inte lider av att "utnyttjas" men lika övertygad av att den lider av tvånget o att får ngt alldeles för stort i slidan.
PL

Med vilka faktamässiga grunder har du kommit fram till det påståendet? Du har inget som helst vetenskapligt belägg för att hunden inte kommer att påverkas psykiskt av att utnyttjas. Eller har du några studier som du kan visa oss?

Nej, visst. Det har du rätt i. Jag har bara svårt för tvärsäkra påståenden om att djur inte lider av Tidelag, exempelvis eftersom deras tik verkar intresserad av samlag. Vi har ju ingen aning om vad djuret känner då det utnyttjas, men så klart är ju de fysiska skadorna det man bör uppmärksamma eftersom det är de skadorna vi faktiskt ser och kan peka på.

Rent bevismässigt blir det nog ändå svårt att fälla någon i domstol utan bevis dvs synliga skador på djuret.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka