djurens rätt

Sv: djurens rätt

*kl*

Jag vill också tillägga att vissa verkar tycka att det är väldigt lätt att påvisa om djuren tar skada av handlingen när det inte är fysiska skador vi talar om. Psykiska avvikelser är inte de lättaste att diagnosera och dessutom specifikt påvvisa att det är tidelaget som har gett upphov till dem.
Ett djur som är ganska rädd av sig kan lika gärna vara det av tidelaget men också tidigare trauma, dålig uppväxt eller uppfostran eller att hunden bara är sådan. Samma gäller agressivitet- inte visar bara djur som har blivit utsatta för tidelag agressivitet utan det finns flera som gör det av så många olika skäl som gör det svårt att koppla det till just detta fallet.

det svåra i denna diskussion är att ingen igentligen vet vad djuret känner, men visst borde det gå att bedriva forskning för att ta reda på det?

om den forskningen kommer fram till slutsatsen att djuret i 99% av fallen lider så är jag helt med på en lag mot det. men i dagsläget kan vi varken säga bu eller bä, förutom när det är sånna där självklara fall som med hönan eller små djur eller unga djur.

För mig känner jag att även om "bara" 40% skulle lida av det så skulle jag yrka för en lagstiftning emot det, bara för att rädda de som far illa av det. Jag känner att just i denna så pass stora tolkningsfråga så vill jag ha tydliga och klara direktiv om vad som får och inte får förekomma. För mig är detta likvärdigt med pedofileri- för visst kanske verkar 10 åriga tycka Sara att det Lasse 25 år gör är trevligt så är det så mycket mer än det som väger i det hela. Tänk om hon blir påverkad och kanske inte vågar berätta saker, för det är oftast det som händer när det gäller pedofileri. Eller att hon senare ångrar sig för hon inte förstått vad hon gett sig in på etc.
För mig är detta lika självklart som en lagstiftning mot pedofileri för att djur också är väldigt påverkningsbara och gnäller inte i onödan.

Vidare är det också viktigt att en skärpning av de djurskyddslagar som innefattar misshandel, våldförande och vanskötsel ska ske men det behöver inte betyda att vi ska förbise detta, som också är väldigt viktigt och skulle hjälpa många djur som inte vill ha sexuellt umgänge med människor.

För mig är detta likvärdigt med pedofileri- för visst kanske verkar 10 åriga tycka Sara att det Lasse 25 år gör är trevligt så är det så mycket mer än det som väger i det hela. Tänk om hon blir påverkad och kanske inte vågar berätta saker, för det är oftast det som händer när det gäller pedofileri. Eller att hon senare ångrar sig för hon inte förstått vad hon gett sig in på etc.
För mig är detta lika självklart som en lagstiftning mot pedofileri för att djur också är väldigt påverkningsbara och gnäller inte i onödan.

Jag har otroligt svårt att ta dig på allvar när du jämför tidelag med pedofili. Det är FAN så mycket värre när ett barn utsätts för sexuella övergrepp än när djur utsätts för det. Om du tycker annorlunda så är det meningslöst för mg att diskutera med dig.

Jag håller med dig om allt du skriver, och det du skriver har jag fått upprepa mer än en gång i tråden. Däremot ser jag ganska stort skillnad på pedofili och tidelag-men det är en annan diskussion.

det svåra i denna diskussion är att ingen igentligen vet vad djuret känner, men visst borde det gå att bedriva forskning för att ta reda på det?

Och om man inte vet hur djuren känner i dom fallen, ska man inte då låta bli dom?

Och varför måste så gott som alla djur fara illa innan du vill sätta stopp?

Gränserna dras där man utsätter en annan varelse för en situation som den inte kan tydligt säga om den vill/vill inte. Djur, ex. hundar och katter, har en lika utvecklad hjärna som ett litet barn och pedofileri är förbjudet ...
Vad har pedofileri med det här att göra?
Om man bryr sig om att lära sig kommunicera med sina djur, är det inte speciellt svårt att se om dom vill/inte vill. Bryr du dig om vad djuren vill/vill inte i andra sammanhang? T ex "pinar" hästen i ett distanslopp när den hellre går i hagen och betar?

Så hör det väl till saken att djur inte har vårt moraliska sätt att se på detta med sex. Jag tror faktiskt inte att djuren bryr sig om ifall vi pysslar med dom för vårt sexintresses skull eller av någon annan anledning. Jag tror faktiskt också att hela skalan från "jag vill" via "jag bryr mig inte om vad du gör" till "jag vill inte" går att hitta.

LIA

ja, alla länder har sina sjuka lagar som man inte fattar vad dem tänkt när dem skapat dem.

Vet att i nån delstat i usa så stod de i lagen nått liknande: har du fler är 5indianer på din tomt så har du rätt att skjuta dem.

I någon delstat får tjejer inte köra bil

Och i sverige får man ha sex med djur. Jag vet inte, men någon skulle ju behöva uppdatera lagböckerna lite

Nej djurplågeri måste inte innebära fysiska skador, det räcker med att djuret usatts för ett lidande.
Visst är det lättare att fälla vid fysiska skador men om rättsväsendet kräver detta är de fel ute.
PL

Kan man utsätta ett djur för lidande utan att det blir fysiska skador lagmässigt? ( i tidelagsdiskussionen)
Jag har upfattat det som så att det fortfarande inte finns en enda tidelagare som fällts annat än om djuret har haft fysiska skador och det därför hamnar under djurplågeri?

För att krångla till det så tror jag att djuret kan lida av sexuella övergrepp även om det inte får fysiska skador.

Så hör det väl till saken att djur inte har vårt moraliska sätt att se på detta med sex. Jag tror faktiskt inte att djuren bryr sig om ifall vi pysslar med dom för vårt sexintresses skull eller av någon annan anledning. Jag tror faktiskt också att hela skalan från "jag vill" via "jag bryr mig inte om vad du gör" till "jag vill inte" går att hitta.

Fast...det finns bild och film som tyder på annat-och där menar man på att djuren gillar det. Googla på dom nämnda sajterna jag skrev om innan i tråden och läs forumen samt kolla på bilderna och se om du har ändrat uppfattning efter det. Om du ORKAR och inte är känslig. Jag var dum nog att titta fast jag inte tål att se sådant-men samtidigt kunde jag inte basera min åsikt på luft.

Men tidelag är ju när människor sexuellt utnyttjar djur för sin egen sexuella njutning.
Hur kan du få tankarna till en veterinär som i sitt yrke seminerar en ko eller en häst?

Men är det viktigt vad människans avsikt med handlingen är? Är det inte djurens upplevelse av handlingen som är det enda viktiga?

Knapp

Måste säga att jag tycker det är helt sjukt att det ens finns människor som tycker att det är okej med tidelag. Hos människor som faktiskt utövar tidelag måste det finnas någon rubbning, finns det någon av samma art att ha sex med, varför i hela friden ska man då ha sex med ett djur...om man nu är frisk? Det har man inte. Tycker så fruktansvärt synd om djuren som utsätts för detta.

Men är det viktigt vad människans avsikt med handlingen är? Är det inte djurens upplevelse av handlingen som är det enda viktiga?

Är inte avsikten viktig på så sätt att människor som förgriper sig på djur ofta gör det med tvång och inte bryr sig om de skadar?

En veterinär som seminerar tänker inte på sig själv( annat än säkerhet) utan sätter djuret i främsta rummet. Gör en tidelagare det? på så sätt om djuret inte vill, så OK nu lilla stumpan, du slipper idag, vi gör ett nytt försök i morgon och vill du inte alls så byter jag ut dig till en som vill och tycker om det?

Jag tycker att man ska lägga stor vikt vid varför dom här människorna har valt den här vägen. Dom gör det ju för sin egen vinnings skull. Jag tror knappast att det är djuren som från början föreslog sig en "kärleksstund". På dom sidorna jag har läst står det klart och tydligt att man måste "vänja" djuret vid behandlingen.
Det står tom att belöning med godis som rekommendation om djuret verkat tveksamt(!!!). Jag har ofta läst om hur man ska sin hund att gå med på andra ställningar än deras naturliga. Ofta missionären vilken är extremt onaturlig för hundar då den skulle te sig undergiven. Varför är det så vanligt (?) att man vill ha sin hund i en ställning som för dom visar extrem underkastelse?

Varför ska lagen vara i fördel för människan och inte för djuret?

kl

Jag googlade nu och hittade sidan

tidelag.se hette den tom..jag tänker inte gå in och titta. Folk som vill skaffa sig en uppfattning kan ju göra det om det skulla falla in.

Du verkar ha en mirakulös förmåga att läsa djurs tankar. Kanske du borde dela med dig till hela världen och inte bara till Buke?

ursäkta men ser inte du när dina djur är glada?
vet du inte vad dina djur tycker är roligast att göra?

om du svarar nej på dessa frågor så borde du inte ha djur.

enligt mig är det extremt lätt att se om ett djur älskar att hoppa/träna/tävla!

min häst älskar att träna, han tycker det är skit kul att tävla distans och vill inget hellre än att komma först i mål, tur att han har mig på ryggen som bestämmer att han faktiskt inte får gå så fort, det enda han inte gillar är veterinärgrindarna, vad är poängen med att trava framotillbakx en liten sträcka liksom? ;)

det går inte att komma in...

anledningen till att mäniskorna håller på med det kan jag omöjligt veta.

du verkar verkligen tro det bästa om dej själv:crazy:.

mrsscaktree, att du fortfarande orkar. jag beundrar verkligen dej :cool:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka