Djävulsklor och bestialiska rötter

TantEster

Trådstartare
Djävulsklo (eller klorot eller vad det exakta namnet än månde vara) verkar vara ett preparat som livligt förespråkas på detta forum. Naturens eget butta, har jag läst någonstans. Samtidigt möts man av en stor skepsis mot t ex fenylbutazon, ett väl beprövat läkemedel för häst med kända verkningsmekanismer och biverkningsspektra. Vilka verkningsmekanismer har ett preparat som djävulsklo...rot? Vilka biverkningar finns inrapporterade och till vilken instans?

En stilla undran bara, jag har svårt att förstå hur man kan förkasta väl beprövade läkemedel (där man iofs har dokumenterade biverkningar) och istället förlita sig på diverse icke registrerade preparat där såväl effekt som biverkningar inte är ordentligt undersökta, skulle den bristande vetenskapliga dokumentationen vara postivt, detsamma som att läkemedlet är ofarligt?

Detta gäller inte enbart detta klo-preparat, det finns en hel uppsjö av andra exempel, men jag är intresserad av att veta hur folk tänker?

Jag har inte upplevt några som helst biverkningar när jag använt örter (bla djävulsklo) till mina hästar. Har aldrig hört om biverkningar ens en gång. Vore intressant att veta om det förekommer.

En del är ju skeptiska till att använda "tillverkade" mediciner till sig själva så varför inte till hästar oxå.

Örter finns ju för massor med olika problem. Har aldrig hört att man ex medicinerar ett sto pga humörsvängningar vid brunst. Det kan ju örter vara väldigt bra till.

Själva använder jag givetvis det läkemedel som vet skriver ut vid skada-sjukdom. Då börjar jag inte experimentera med örter ist. Däremot kan ju örter funka som ett komplement.

Djävulsklon är VÄL beprövad i länder som Tyskland och ENgland, det finns även forskning att ta del av om man söker här på nätet...fördelen med Djävulsklon(Devils Claw) är att det finns istort sett inga biverkningar (en del hästar kan dock vara lite allergiska) och framförallt att magen inte tar stryk som den gör med butta o dyl..

Jag har ganska så tät kontakt med en mycket känd veterinär, och även han förordar djävulsklon, då den är MINST likvärdig med exempelvis butta o finadyn.
Jag kan lika gärna säga att han förordar den inte till den "vanliga" kunden, men för folk han känner och vet att dom vet vad dom håller på med så är den precis lika bra. Nackdelen är att det ska vara så mycket humhum och skitsnack om dessa preparat...varför inte prova själv???

Jag har en ganska aktuell händelse härhemma....några hästar hade kommit lös(bla ,min gammelhingst) hingsten hade fått en spark rätt på framknät och på hasens framsida...på morgonen när jag skulle fodra orkade han inte ens gå fram till krubban(och då ÄR han dålig) jag ledde honom fram och drog upp 50 ml djävulsklo och sprutade in i munnen på honom, efter en timme gick han som han aldrig ens HAFT ont :crazy: Där var det GARANTERAD djävulsklon som gjorde detta...

Fick också rek. från veterinär

När min femåring, opererad för chipfraktuerer i framkotorna för fyra månader sen, kändes stel i kotorna och hade en halv grads böjprovsreaktion i den ena - då rek. min vet. gurkmeja + djävulsklo.

Vet. jobbar på Mälarens hästklinik och är "välrenommerad".

Sen om det HJÄLPTE har jag ingen ANING om - nu är han i alla fall fräsch. Sen om det berodde på djävulsklon, skrittvila, ensamhage eller whatever - det vet jag ju inte.

Att gurkmeja kan påverka positivt är jag övertygad om sen tidigare. Samma vet. tycker att det är konstigt att Gurkmeja inte är dopingklassat eftersom det har såpass starka antiinflammatoriska egenskaper.

Men visst - har förstår trådskaparens tanke - absolut! och jag håller med i stort. På samma sätt som jag blir mörkrädd när någon skriver om sin halta, ej undersökta häst och får som första tips: "Ta ut en massör", eller: "Ta ut en chiropraktor" osv. För mig gäller i alla fall veterinärmedicin som nr 1 om jag är det minsta tveksam, SEN kan man komplettera.

Dobben

Nja....nån spec i åtanke??
Brännässla kan en del reagera på med utslag, men man bör nog titta nog på hästen ifall den skulle visa nån slags allergi på nån ört, en del verkar ju utrensande också så där kan man ju få "reaktioner" men det är ju en annan sorts reaktion...en sån man "vill" ha.

Det viktigaste att vara medveten om är att vissa örter är abortframkallade och livmoderstimulerande, och får EJ ges till dräktiga ston. Om jag minns rätt, så är djävulsklo bland dessa..... Men vill man ge örter, så bör man köpa sig en bra bok att ha som referens!

Jag är positiv till kompletterande bruk av örter - men vill bara tillägga att Djävulskloroten inte är helt utan biverkningar... :crazy:

På min häst raserade den magen totalt för en period - kraftig diarré, förhöjd temp och puls osv...

Eftersom Butta är rena döden för hans stackars mage blev jag rekommenderad att prova Djävulsklorot (torkad - om det gör någon skillnad), men ALDRIG mer. :crazy:

Gurkmeja har han fått - utan problem, kanel också, echinacea får han regelbundet osv. Hittills har det varit enbart Djävulskloroten som han reagerat så starkt på, kanske är han som Martha nämner allergisk?

Återförsäljaren hade ett par andra fall som hon hört om när jag ringde för att höra - så helt utan biverkningar tror jag det inte vara. Tyvärr. :(

djävulsklon KAN ha den effekten om hästen redan har en obalans i tarmen...vet man om det kan man ge iallafall MEN med ett probiotika preparat bredvid om man nu skulle vara tvugen att ge smärtlindring och inte kan vara utan, fö så tycker jag att det skrivs ut sånt hejvilt och många ggr i onödan....

jag har svårt att förstå hur man kan förkasta väl beprövade läkemedel (där man iofs har dokumenterade biverkningar)
Är det så svårt att förstå när biverkningar sällan bidrar till något positivt?

Tja, får man inte ens ifrågasätta örtpreparaten blir det lätt humhum av alltihop! :D

Jag påstår inte att djävulsklo, eller andra örtpreparat, saknar effekt eller existensberättigande. Vad jag vill belysa är alltså att preparat utan ordentlig dokumentation inte alltid är ofarliga eller biverkningsfria. Jag vill också mena att ett så potent "läkemedel" som djävulsklo anses vara inte helt kan sakna biverkningar, hur utövas t ex den antiinflammatoriska effekten och vilka sidoeffekter fås? NSAID t ex, orsakar ju inte gastrointestinala besvär pga att det är "starkt för magen". Biverkningarna fås då preparaten inte är tillräckligt selektiva då de ingriper i prostaglandinsyntesen; även "det goda prostaglandinet" i kroppen, som bland annat skyddar magslemhinnan mot syraangrepp, hämmas.

Jag har inte direkt påstått att man ska ge ett läkemedel för biverkningarnas skull, Rikkan? Jag ifrågasätter bara om de örtpreparat som förekommer saknar biverkningar? Någon har redan nämnt att djävulsklo orsakat störningar i mage-tarm, någon har påpekat att vissa örtpreparat, däribland djävulsklo, kan orsaka abort hos dräktiga ston. Alltså förekommer det biverkningar, men det finns inte samma dokumentation som hos registrerade preparat.

Personligen anser jag att även örtmedicinerna skulle genomgå klinisk prövning, dvs samma krav på säkerhet skulle ställas på dem som på de registrerade läkemedel vi har. Karenstider, eventuell dopingklassning etc skulle fastställas. Jag är absolut inte kritisk till nya läkemedel, i synnerhet inte "naturliga" örtmediciner, bara till okritiskt användande. En häst med ett kraftigt svullet ben, som Martha beskriver (och jag ifrågasätter alltså inte det aktuella fallet, Martha vet säkert vad hon sysslar med); är det ens lämpligt att en hästägare med mindre kunnande kan ge denna häst en hög dos smärtstillande utan att med säkerhet veta att det inte handlar om en fraktur? Effekten av smärtstillande till en häst med en ofixerad fraktur kan, som flertalet säkert vet, ge ödesdigra konsekvenser. I det aktuella fallet undrar jag dock vad du Martha menar att djävulsklon botade?

Jag vill gärna ha länkar till sajter på internet där man kan läsa om djävulsklo´s verkningsmekanismer och aktiva substans. Även namn på mkt välkänd veterinär går bra!

Personligen har jag behandlat flera hästar med NSAID-preparat med god effekt och inga biverkningar.
Pröva djävulsklo kan jag tänka mig att göra, men behovet av antiinflammatoriska produkter är rätt litet för närvarande.

Visst får du fråga. Jag tycker att det är bra att du frågar. Hur du sedan tolkar svaren är en annan femma...

Det finns endel info på nätet.
Huruvida det du efterlyser framgår kan jag inte bedömma, eftersom det var flera år sedan jag sist var inne och kollade.
Tror även att bl.a Hilton Herbs har en UK helpline telefon. Där dom säkert kan informera eller hänvisa...

Jag har inte direkt påstått att man ska ge ett läkemedel för biverkningarnas skull, Rikkan?
Nej, varför skulle du göra det?
Men du sa att du hade svårt att förstå varför man förkastade läkemedel som hade dokumenterade biverkningar, eller hur? Jag ser svaret i din fråga i ditt argument.

*
En sak som jag undrar över, som du kanske vet mer om, är ifall det läggs ner lite resurser på hästläkemedel för att tilverka preparat med mindre biverkingar?
*

Ja, det har jag ju alltid gjort när han fått butta - men hade inte en tanke på att det skulle behövas vid bruk av djävulsklorot. :(

Vad gäller diskussionen kring huruvida han behövt det eller inte är jag inte på långa vägar kunnig nog att delta - så det beslutet överlåter jag till veterinärerna. Idag skulle det mycket till för att han skall få en sådan kur - det känns inte som om det är värt att låta ett år till av diarréer på gränsen till uttorkning passera. :( :crazy:

Personligen anser jag att även örtmedicinerna skulle genomgå klinisk prövning, dvs samma krav på säkerhet skulle ställas på dem som på de registrerade läkemedel vi har. Karenstider, eventuell dopingklassning etc skulle fastställas. Jag är absolut inte kritisk till nya läkemedel, i synnerhet inte "naturliga" örtmediciner, bara till okritiskt användande. En häst med ett kraftigt svullet ben, som Martha beskriver (och jag ifrågasätter alltså inte det aktuella fallet, Martha vet säkert vad hon sysslar med); är det ens lämpligt att en hästägare med mindre kunnande kan ge denna häst en hög dos smärtstillande utan att med säkerhet veta att det inte handlar om en fraktur? Effekten av smärtstillande till en häst med en ofixerad fraktur kan, som flertalet säkert vet, ge ödesdigra konsekvenser. I det aktuella fallet undrar jag dock vad du Martha menar att djävulsklon botade?

Jo, jag tänkte även skriva in det men det blev inte...jag visste att det inte var en fraktur/spricka...då hästen inte visade såna symptom alls...men jag fattar vad du menar...

det svåra med dig är att det kvittar VAD man letar upp åt dig så duger det inte ändå...så jag avstår :crazy:

Jag kan ge min syn på det hela och berätta hur jag gör. Jag påstår dock inte att det är varesig rätt eller fel, utan det är bara hur JAG gör och varför *bäst att påpeka*

jag är i grunden ingen vän av 'örter' som medicin. och jag tycker det är ganska horribelt att örter framställs (ofta) som ofarligt pga att det är naturligt. Samtidigt är det i NATUREN några av de för hästar mest dödliga växterna finns, och det finns ett OTAL växter som är veterinärmedicinskt dokumenterade för att vara giftiga. Alla dessa används såklart inte som örter, ingen skulle väl komma på att göra ett örtpreparat med idegran eller alsikeklöver t ex. Men samtidigt så är de också 'naturliga', men giftiga. Varför tror man då att såfort det är örter och torkat så är det ofarligt? Ringblomma (extrakt, blommor etc) är t ex dokumenterat starkt allergent för vissa individer både när det gäller människor och hästar. Samtidigt så nämns inte ett ORD om detta om man köper t ex ringblomma. Och visst, de flesta klarar det, men inte alla. Ändå tenderar man att ge en häst en ört utan att ens fundera på vad man ger och vad kan hända. Men veterinärmedicinska läkemedel så där förhör man sig/läser på om/kollar upp biverkningar etc. Men inte örter.

SaraMara illustrerade det rätt tydligt (ingen kritik Sara!) genom att tycka att 'jag trodde ju aldrig man skulle behöva ge magtarmbalans när man gav djävulsklo, med butta gör jag alltid det". Och börjar man läsa på så ser man att den (påstådda) effekten av djävulsklo är densamma som den (dokumenterade) effekten av butta. Och om det nu är sant, och att bara det ena ger biverkningar, så borde ju även veterinärkåren övergett butta för länge sen till förmån för DK.. Men folk är så fast i 'örter = naturligt & ofarligt' tänkandet.

Detsamma gäller aloe vera (som är en planta). Det finns till läkemedelsverket upprepade biverkningsrapporter om diverse otäcka biverkningar efter aloe vera juice, t ex sår och blåsor i munnen, 'magskador' (vet inte vad jag ska kalla det, men magen har tagit rejält med stryk och det har i princip varit 'frätande'). Ändå häller folk utan att tveka aloe vera juice till MAGPROBLEMSHÄSTAR. Och blir våldsamt upprörda och tycker att 'nääää, så är det inte' när man påpekar de inrapporterade biverkningar som finns för människa. Tea Tree Oil har också en lång radda inrapporterade biverkningsfall på människa, ändå är det himla poppis att utan eftertanke använda tea tree produkter på hästen.

Och visst, de flesta klarar det, men när man står där med en individ som inte gör det?

I alla fall, det där är min grundinställning, generellt så föredrar jag vet.med eftersom där är det DOKUMENTERAT, och dessutom om jag ringer vet för min häst har koliksymptom och vet får reda på att den äter butta så vet vet vad som ska göras. Och få 'glömmer' att tala om at hästen medicineras. Men om jag ringer ang samma koliksymptom, men 'glömmer' att berätta att jag ger hästen djävulsklo, eller veterinären har noll koll påvad djävulsklo är så riskerar man ju att få en korrekt diagnos alldeles för sent.

Men jag använder djävulsklo före butta faktiskt. Djävulsklo är dock den enda ört jag använder i medicinskt syfte. Att jag väljer den framför butta är faktiskt för att jag ser BÄTTRE effekt med djävulsklorot än butta. Både skrämmande och faschinerande, men faktum kvarstår och det är att DK på iaf min valack ger bättre smärtlindrande effekt än butta. Vad gäller biverkningarna så har han plåtmage, men jag ger *alltid* magtarmbalans oavsett om jag ger butta eller DK.

Jag skulle dock aldrig ge djävulsklo i annat än diagnostiskt syfte om jag inte hade en diagnos och ett veterinärokej ang att ge DK. Med diagnostiskt syfte menar jag att ge det en vecka och se om det blir skillnad. Valacken blir ju aldrig halt när det är nåt, utan han känns bara lite off och lite ovillig och vill inte riktigt jobba i ridningen. Är jag osäker om det är smärta eller nåt annat och det är väldigt lite symptom att gå på så kan jag ge djävulsklo (eller butta, men det blri som sagt DK) en vecka. Ser jag då skillnad så åker vi till vet för då är det smärta. Ser jag ingen skillnad får jag börja klura (och ringer equiatrikern). Innan jag upptäckte Djävulsklo använde jag butta på samma sätt.

Just det att djävulsklo faktiskt HAR så stor effekt så är det inget jag skulle ge 'bara för att' eller nöja mig med att DK tog bort symptomen och anse den som frisk, utan jag behandlar och betraktar en häst på DK och en häst på butta likadant.

Jag har btw bådde butta och djävulsklo hemma, så det är lika lätt för mig att ge vilket som av det. Men just TILLGÄNGLIGHETEN tror jag är avgörande för många. Tyvärr. Det är billigare och enklare och lättare att köpa djävulsklo och ge hästen än att 'kosta på' den ett veterinärbesök och butta. :(

Biverkningslista för DK har jag INTE hittat tyvärr, däremot så vet jag att min equiatriker (som var den som första ggn tipsade mig om DK) anser och tydligt förklarar att Dk INTE är ofarligt, inte skall ges långa perioder etc för det är INTE biverkningsfritt. Hon (och andra av hennes kunder) och så SaraMara *s* är dock de enda jag vet som övht nämnt att det inte är ofarligt. Och det är den biten som skrämmer mig mest. Man använder utan koll, restriktioner eller vet en ört som i iaf vissa lägen är lika potent som butta (studier i england visar ju att den i blindstudier kan mäta sig med butta. Jag har dock inte lyckats få fram ur oberoende dessa tester varit och hur korrekt de är genomförda, vad för urvalsgrupper man använt etc)

Ja, det är den risken jag kan se också.

Djävulsklorot är ju tillsatt i många "mobility"-blandningar med örter - vilket innebär att ett flertal hästägare ger detta regelbundet. Om man då jämför med effekten som butta ger - är det ju inget som jag IDAG skulle ge en liten "hutt" av varje dag (vilket min tanke var när jag först satte in DK). :crazy: :o

Jag såg det som (och jag är nog inte ensam, hur löjligt pinsamt det än är att erkänna att jag är så "dum") att så länge det säljs av foderleverantörer, inte är receptbelagt osv - så är det ett kosttillskott och inte en medicin. Därför kan man ge det kontinuerligt och det ställer inte till någon skada. :o :crazy:

Men så är jag ganska dum också förstås... :D :o

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka