Jag kan ge min syn på det hela och berätta hur jag gör. Jag påstår dock inte att det är varesig rätt eller fel, utan det är bara hur JAG gör och varför *bäst att påpeka*
jag är i grunden ingen vän av 'örter' som medicin. och jag tycker det är ganska horribelt att örter framställs (ofta) som ofarligt pga att det är naturligt. Samtidigt är det i NATUREN några av de för hästar mest dödliga växterna finns, och det finns ett OTAL växter som är veterinärmedicinskt dokumenterade för att vara giftiga. Alla dessa används såklart inte som örter, ingen skulle väl komma på att göra ett örtpreparat med idegran eller alsikeklöver t ex. Men samtidigt så är de också 'naturliga', men giftiga. Varför tror man då att såfort det är örter och torkat så är det ofarligt? Ringblomma (extrakt, blommor etc) är t ex dokumenterat starkt allergent för vissa individer både när det gäller människor och hästar. Samtidigt så nämns inte ett ORD om detta om man köper t ex ringblomma. Och visst, de flesta klarar det, men inte alla. Ändå tenderar man att ge en häst en ört utan att ens fundera på vad man ger och vad kan hända. Men veterinärmedicinska läkemedel så där förhör man sig/läser på om/kollar upp biverkningar etc. Men inte örter.
SaraMara illustrerade det rätt tydligt (ingen kritik Sara!) genom att tycka att 'jag trodde ju aldrig man skulle behöva ge magtarmbalans när man gav djävulsklo, med butta gör jag alltid det". Och börjar man läsa på så ser man att den (påstådda) effekten av djävulsklo är densamma som den (dokumenterade) effekten av butta. Och om det nu är sant, och att bara det ena ger biverkningar, så borde ju även veterinärkåren övergett butta för länge sen till förmån för DK.. Men folk är så fast i 'örter = naturligt & ofarligt' tänkandet.
Detsamma gäller aloe vera (som är en planta). Det finns till läkemedelsverket upprepade biverkningsrapporter om diverse otäcka biverkningar efter aloe vera juice, t ex sår och blåsor i munnen, 'magskador' (vet inte vad jag ska kalla det, men magen har tagit rejält med stryk och det har i princip varit 'frätande'). Ändå häller folk utan att tveka aloe vera juice till MAGPROBLEMSHÄSTAR. Och blir våldsamt upprörda och tycker att 'nääää, så är det inte' när man påpekar de inrapporterade biverkningar som finns för människa. Tea Tree Oil har också en lång radda inrapporterade biverkningsfall på människa, ändå är det himla poppis att utan eftertanke använda tea tree produkter på hästen.
Och visst, de flesta klarar det, men när man står där med en individ som inte gör det?
I alla fall, det där är min grundinställning, generellt så föredrar jag vet.med eftersom där är det DOKUMENTERAT, och dessutom om jag ringer vet för min häst har koliksymptom och vet får reda på att den äter butta så vet vet vad som ska göras. Och få 'glömmer' att tala om at hästen medicineras. Men om jag ringer ang samma koliksymptom, men 'glömmer' att berätta att jag ger hästen djävulsklo, eller veterinären har noll koll påvad djävulsklo är så riskerar man ju att få en korrekt diagnos alldeles för sent.
Men jag använder djävulsklo före butta faktiskt. Djävulsklo är dock den enda ört jag använder i medicinskt syfte. Att jag väljer den framför butta är faktiskt för att jag ser BÄTTRE effekt med djävulsklorot än butta. Både skrämmande och faschinerande, men faktum kvarstår och det är att DK på iaf min valack ger bättre smärtlindrande effekt än butta. Vad gäller biverkningarna så har han plåtmage, men jag ger *alltid* magtarmbalans oavsett om jag ger butta eller DK.
Jag skulle dock aldrig ge djävulsklo i annat än diagnostiskt syfte om jag inte hade en diagnos och ett veterinärokej ang att ge DK. Med diagnostiskt syfte menar jag att ge det en vecka och se om det blir skillnad. Valacken blir ju aldrig halt när det är nåt, utan han känns bara lite off och lite ovillig och vill inte riktigt jobba i ridningen. Är jag osäker om det är smärta eller nåt annat och det är väldigt lite symptom att gå på så kan jag ge djävulsklo (eller butta, men det blri som sagt DK) en vecka. Ser jag då skillnad så åker vi till vet för då är det smärta. Ser jag ingen skillnad får jag börja klura (och ringer equiatrikern). Innan jag upptäckte Djävulsklo använde jag butta på samma sätt.
Just det att djävulsklo faktiskt HAR så stor effekt så är det inget jag skulle ge 'bara för att' eller nöja mig med att DK tog bort symptomen och anse den som frisk, utan jag behandlar och betraktar en häst på DK och en häst på butta likadant.
Jag har btw bådde butta och djävulsklo hemma, så det är lika lätt för mig att ge vilket som av det. Men just TILLGÄNGLIGHETEN tror jag är avgörande för många. Tyvärr. Det är billigare och enklare och lättare att köpa djävulsklo och ge hästen än att 'kosta på' den ett veterinärbesök och butta.
Biverkningslista för DK har jag INTE hittat tyvärr, däremot så vet jag att min equiatriker (som var den som första ggn tipsade mig om DK) anser och tydligt förklarar att Dk INTE är ofarligt, inte skall ges långa perioder etc för det är INTE biverkningsfritt. Hon (och andra av hennes kunder) och så SaraMara *s* är dock de enda jag vet som övht nämnt att det inte är ofarligt. Och det är den biten som skrämmer mig mest. Man använder utan koll, restriktioner eller vet en ört som i iaf vissa lägen är lika potent som butta (studier i england visar ju att den i blindstudier kan mäta sig med butta. Jag har dock inte lyckats få fram ur oberoende dessa tester varit och hur korrekt de är genomförda, vad för urvalsgrupper man använt etc)