Djävulsklor och bestialiska rötter

Vad jag menade var mest svåra, men ovanliga biverkningar.
Har du några exempel?

Jag har nyligen upplevt ett mardrömssenario på mitt sto som överreagerade på Cronexin och Quadrisol (ursäkta om jag stavat fel). Butta har hon funkat bra på, förutom att karlederna spruckit upp, men det är helt ok i mina ögon ifall jag jämför med det som nyligen skett.
Trodde att det bara var min häst som var överkänslig eftersom det inte stod något om dom biverkningar hon fick.

Äntligen en verkningsmekanism! Om djävulsklo verkar genom att selektivt hämma COX-2 lär det ju tillhöra gruppen NSAID och dessutom var ett relativt skonsamt sådant? Såvida den inte är en steroid??

Vad gäller ovaliga biverkningar på fenylbutazon - jomenvisst. Och när man använder trimsulfa kan man få sicca, av p-piller blodproppar osv. Alla läkemedel har mer eller mindre allvarliga sidoeffekter, vilket inte bör avskräcka från användandet i de fall det är indicerat men däremot leda till undvikandet av onödigt användande och, naturligtvis, fortsatt forskning för att ta fram säkrare och snävare preparat.

Vad gäller forskning på djurläkemedel som någon undrade om, så bedrivs en hel del forskning på bla NSAID, där just selektiva COX-2-hämmare eftersöks. De NSAIDs som finns på marknaden (även på humansidan) har även en effekt på COX-1, ett enzym som behövs för syntesen av "gott" prostaglandin, sådant som behövs i magsäcksslemhinnan t ex.

Användandet av örtpreparat kan nog vara bra, men precis som flera andra här så anser jag att preparaten ska ha dokumenterade effekter och säkerhetstester på aktuellt djurslag. Ofta beskylls de som arbetar med skolmedicin för trångsynthet osv när de i första hand väljer att använda sig av dokumenterade preparat och gängse behandlingar. Kan så tyckas,men samtidigt tror jag inte att vare sig läkare eller veterinärer skulle tveka att använda ett nytt, testat örtläkemedel med dokumenterad effekt. Humbugstudier utan statistisk signifikans och hemsidor som lovordar det ena preparatet efter det andra i all ära, men är det verkligen tillräckligt för att våga förkasta det medicinska vetande som finns?

Samtidigt är det intressant att se skillnaden mellan de (däribland veterinärer) som förespråkar dokumenterade läkemedel och de som förespråkar t ex örter. Medan den förra lägger fram för och nackdelar mot "sitt" läkemedel, t ex fenylbutazon, eftersöker mer forskning etc så slår ofta den senare ofta sig för bröstet och menar att örtmediciner är biverkningsfria och vida överlägsna skitpreparat som, återigen t ex, butta.
Vem är egentligen trångsynt!?

så slår ofta den senare ofta sig för bröstet och menar att örtmediciner är biverkningsfria och vida överlägsna skitpreparat som, återigen t ex, butta.
Vem är egentligen trångsynt!?
Menar du detta helt seröst, eller överdriver du din beskrivning?

Oj, nu blev det fel. :crazy: Detta svar är till PL ->

Bölder av olika storlek och på olika ställen, både insidan bakbenen, under magen och juvret och från nacke ner längs halsen, hög feber, stelhet, andnöd, jätte hög puls, torra små eksem.
Jag visste att hästen var känslig, men att hon nästan "skulle dö" hade jag inte kunnat tro.

MEN jag skulle på inrådan vänta med att kolla lever och njurvärden tills hästen var "frisk" igen.
Fast dessa prover ville jag göra före jag började med medicinen -för att se ifall hon hade något som inte stod rätt till, och kanske var det därför som hon överreagerade så?
Hon kommer aldrig att få någon mer medicin så länge hon lever.

Generaliserar kanske, men fördömandet av skolmedicinen brukar vara ganska hårt och ofta utan väl underbyggd grund. Eftersom jag väl då ser saken från "andra sidan fiendelinjen" (!?), dvs från Skolmedicinarnas sida, tycker jag personligen att det samarbete som båda parter ofta efterlyser hämmas av dylikt skitsnack. Det finns också veterinärer och läkare som totalt blundar för alternativ, det ska inte förnekas, men här i min landsände vetesjutton om det sistnämnda är det största problemet. Lite tröttsamt att bli baktalad av förståsigpåare.

På humansidan finns ju COX-2-hämmare, tex Celebra (celecoxib) och Vioxx (rofecoxib). Indikationer är RA och artros. Båda är väl ganska nya.

Saxat från PubMed:

J Pharmacol Sci. 2003 Nov;93(3):367-71.

Harpagophytum procumbens suppresses lipopolysaccharide-stimulated expressions of cyclooxygenase-2 and inducible nitric oxide synthase in fibroblast cell line L929.

Jang MH, Lim S, Han SM, Park HJ, Shin I, Kim JW, Kim NJ, Lee JS, Kim KA, Kim CJ.

Department of Physiology, College of Medicine, Kyung Hee University, Seoul, Korea.

Harpagophytum procumbens (Pedaliaceae) has been used for the treatment of pain and arthritis. The effect of Harpagophytum procumbens against lipopolysaccharide-induced inflammation was investigated using 3-(4,5-dimethylthiazol-2-yl)-2,5-diphenyltetrazolium bromide assay, reverse transcription-polymerase chain reaction, prostaglandin E(2) (PGE(2)) immunoassay, and nitric oxide detection on mouse fibroblast cell line L929. The aqueous extract of Harpagophytum procumbens was shown to suppress PGE(2) synthesis and nitric oxide production by inhibiting lipopolysaccharide-stimulated enhancement of the cyclooxygenase-2 and inducible nitric oxide synthase (iNOS) mRNAs expressions in L929 cells. These results suggest that Harpagophytum procumbens exerts anti-inflammatory and analgesic effects probably by suppressing cyclooxygenase-2 and iNOS expressions.

PMID: 14646256 [PubMed - in process]
Webbplats

Hon kommer aldrig att få någon mer medicin så länge hon lever.

Du menar att du aldrig mer tänker ge NÅGON medicin mer oavsett hur sjuk hästen är, för att den överreagerat på en eller max två mediciner (eller kombinationen av dessa, dvs Cronyxin oxh Quadrisol)?

Det var ett rätt udda resonemang måste jag säga. JAG tål inte vissa mediciner och blir grymt dålig (dessutom får jag alla de vanliga och ganska vanliga kända biverkningarna av all medicin jag äter) men jag skulle jag ju inte säga 'Nä jag ska inte ha nån medicin för jag kanske dör' när jag är sjuk. Vilket är värst, dö av medicinen eller dö av sjukdomen?

Jag skulle heller inte avstå från att medicinera en häst för den reagerat illa, av samma anledning - om den dör av sjukdomen eller av medicinen, vad är skillnaden?

Däremot att inte ge medicin i ONÖDAN är en sak, men aldrig att jag skulle vägra ge medicin till en häst som riskerar livet annars bara för att den KAN bli dålig.

Däremot om du aldrigmer tänker ge quadrisol och/eller cronyxin kan jag förstå, men du verkar mena medicin överlag?

Nej, jag tycker inte att det är grymt. Hon har visat starka reaktioner på all annan medicin oxå. Detta var liksom sista försöket. Dom jag varit i kontakt med vill inte hålla på med henne längre. Dom finner inget som hjälper. Jag har redan rest runt halva norrland med henne.
I detta fall handlar det inte om att medicinera eller dö. Det handlar om att medicinera eller inte kunna röra sig.
Efter dom reaktionerna hon fick så hade hon i dag lika
gärna kunnat vara död.
Därför resonerar vet. att hon inte bör få mer medicin. Och jag håller med honom. Hon ska grävas ner när backen tinat, ifall fler problem uppstår.

Hur långt ska man pina sin häst och hur mycket elände ska man utsätta sig själv för?

Visst, hon kan få gå i en hage resten av livet och inte känna att hon fyller någon funktion, gå och skrota, eller tränas trots att hon är sjuk, ofärdig och tydligt visar att det inte står rätt till. Är det bättre?

Jag tycker att det finns gränser för hur mycket man ska låta sig djur genomlida. Din tolkning av vad jag skrivit och ditt svar får mig att tro att våra åsikter skiljer sig åt.

Jag kan tänka mig att du hellre behandlar dina hästar till döds för att försöka få dom bättre, men jag varken vill, kan eller har råd till att fortsätta detta. Jag har ingen ridhästförsäkring som "räddar" mig. Och vill inte låta hästen lida i onödan.

Du kanske geniraliserar?
Varför låter du dessa, i dina ögon, förståsigpåare påverka dig negativt?
Dom kommer alltid att finnas, människorna som inte delar din syn på saker och ting. Lär och var positiv istället. Det mår du bättre av. Lär av kunniga och fördomsfria människor istället för att reta dig på sånna som inte kan vara öppna.
Jag vet inte ifall du skapar mer motstånd än förståelse med din attityd, för du blir lika fördömande som "dom" fast åt andra hållet...

Flytta till Norrland. Här är det få som kritiserar skolmedicin. :D

Lugn och fin nu! Jag har inte nämnt ordet grymt, och du presenterade betydligt mycket mer information i ditt svar som ger en helt annan bild.

Och bar har jag sagt att jag hellre behandlar mina hästar till döds för att få dem bättre???? Oavsett biverkningar så skulle jag aldrig sätta en häst på livstidsmedicinering för en rörelsestörning t ex (jag skulle kunna göra det i andra fall dock) och jag skulle inte fortsätta med Rikkan (oavsett försäkringar etc), men den informationen hade du inte presenterat innan!

Hmmja... :D Ibland bara måste man ju kasta en paj åt andra hållet... Jag kan iallafall med gott samvete säga att jag inte fördömer alternativa behandlingsmetoder, inte heller seriösa utövare av komplementärmedicin så länge detta sker i samråd med veterinär eller åtminstone efter att en sådan ställt en diagnos. Vad gäller skador i rörelseapparaten är jag också beredd att säga att veterinärmedicinen definitivt bör kompletteras med behandlingsmetoder som akupunktur, massage osv. MEN - dessa metoder bör vara beprövade, utövaren MÅSTE ha en gedigen utbildning och förståelse för fysiologin, patologin och förstås patienten. Någon form av diplomering eller legitimering vore välkommet, det dyker upp så många nya utövare av så många nya metoder att det för en vanlig människa är svårt att sålla ut de seriösa. För oseriösa utövare förekommer, tvivels utan. Vad gäller mediciner, som t ex djävulsklo, tycker jag att det vore alldeles utmärkt om denna visar sig vara en selektivare COX-2 hämmare än de NSAID som finns tillgängliga i dagsläget. Men jag anser att man bör ha veterinärexamen eller motsvarande för att få ordinera det. Jag har en känsla av att många djurägare behandlar med ett preparat som detta utan att egentligen veta vad de behandlar mot eller med vad. Antiinflammatorisk och smärtstillande medicin är ju egentligen inte något som "botar" - det hämmar inflammation och förhindrar de skador som kan komma sig därav samt lindrar mer eller mindre effektivt smärta - men inte är det helande inte. Vet man detta och ger sin häst djävulsklo istället för fenylbutazon därför att man tror att effekten av den senare är bättre så låt gå. Men inte för att hästen känns ofräsch och lite djävulsklo, som ju enligt vissa saknar biverkningar (det är alltså helt riskfritt), säkert gör så att problemet försvinner. Då är man farligt ute, tycker jag. Antiinflammatoriska preparat hämmar inflammationen men åtgärdar på intet sätt orsaken till den.

Fördömande mot vissa utövare, "förståsigpåare", javisst. Bättre människa är jag inte. Men vi har också en djurskyddslag att upprätthålla här i Sverige.

Men saken är att det verkar fungera i England. Veterinären (kunnig i området) kan komma med rekommendationer och råd vid komplettering av behandlingen med naturläkemedel.
Det viktigaste BÅDE när det gäller vanliga läkemedel och naturpreparat är att man informeras om varför/hur/och eventuella risker (helst av någon man har förtroende för eller som är opartisk).

Jag har en känsla av att många djurägare behandlar med ett preparat som detta utan att egentligen veta vad de behandlar mot eller med vad.
Oavsett paj så tror jag att det ligger mycket i det du säger.

Är det människans sjuka förhållande till tiden och naturen, evig ungdom (:crazy:) och bristande ansvar som gör att allt ska gå att bota och det ska gå fort, vara utan biverkningar och gärna låta lite nyttigt oxå -men det faktum att det är människan själv som skapar obalanserna ska falla i glömska?

Borde det läggas större vikt på att "utbilda" sig som djurägare, så att människans fåfänga och modärna tänkande kan bli mer anpassningsbart i förhållande till djuren? Så att dessa medikamenter får en mindre betydelse och hälsan som helhet blir något att sträva efter?
Då menar jag inte bara hästens funktion som sällskapslek utan mer i ett helhetstänkande där människans påverkarn i träning och hantering, foder, miljö och framförallt hur hästen påverkas av stress räknas. :smirk:

Jag är helt lugn...
Jag var den som nämde grymhet, inte du. ;)
Jag såg ju att du tolkade inlägget utifrån det du läste men kände inte att jag ville gå in på detaljer i denna tråd. Nu skrev jag av bara farten, och visstligger det mycket mer bakom än vad jag orkat ta upp. Jag fann inte det relevant i förhållande till biverkningar, som var det jag ville veta mer om eftersom det inte stod att läsa om på läkemedels informationen.

PS.Detta gäller inte Rikkan, som faktiskt aldrig mått bättre än nu.

Min pålla får brännässla, hon har aldrig varit så fin i pälsen någon gång :D

Vad använde du kanel till?? är intresserad av örtpreparat och alternativa metoder, men har aldrig hört talas om att man använder kanel...

/Peregrin, som GÄRNA lär sig nya saker :D

Kanel använde jag på inrådan av min equiterapeut, eftersom min häst är så känslig för väderomslag och då spänner sig, blir stel och förvärrar den (visserligen lilla - men ändå) snedhet han har i bäckenet.

Kanelen är tydligen värmande, och då tydligen också bra för den meridian (akupunkturhokus-pokus ;)) som påverkar njurarna (känslig punkt för min häst - ALLTID vid njurarna han får ont om något är galet). :)

Vet inte om det var kanelen eller om han "självläkte" - men det fungerade väldigt bra!

Ahaaa, intressant kanelen hjälpte säkert. De har ju nyligen kommit på, att den också sänker blodsockerhalten i blodet hos människor. Tydligen har försök gjorts utomlands, på diabetiker som kunnat minska insulindosen vid intag av kanel..Om jag fattat det hela rätt..:idea:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka