Djävulsklor och bestialiska rötter

Lite info, som sagt har inte jag heller hittat sådär jättemycket vettigt, det finsn mest 'icke ifrågasatt reklam'.
"The main active ingredients in Devil's claw are Harpogoside and Beta sitosterol, which possess anti-inflammatory properties and create support for joint, ligament and tendon problems. Devil's claw is reported to help with joint pain while improving vitality in the joints."

Källa:
http://www.viable-herbal.com/herbdesc1/1devilsc.htm

och

"A limited clinical study carried out in Germany reported, in 1976, that devil's claw exhibited anti-inflammatory activity comparable in many respects to the well-known antiarthritic drug, phenylbutazone.
Analgesic effects were also observed along with reductions in abnormally high cholesterol and uric-acid blood levels. However, this is apparently the only study in animals or humans to demonstrate positive anti-inflammatory activity. Several investigators have tested the efficacy of devil's claw in various standard inflammation models in animals. Little or no activity was observed by any of them. This same lack of significant anti-inflammatory activity was demonstrated for harpagoside, the principal one of several iridoid glycosides occurring in devil's claw in a range of 0.1 to 3 percent.

A recent randomized, double-blind clinical trial in Germany evaluated the effects of the drug on chronic low back pain in 118 patients over four weeks. Patients in the treatment group received the equivalent of 6 g of dried tuber per day, standardized to 50 mg harpagoside. Positive, though inconclusive, results in reducing or eliminating acute attacks of low back pain were reported, prompting a call for more clinical studies.Folkloric indications that devil's claw might prove useful as an antiarthritic and antirheumatic agent have not been verified in scientific studies. It continues to be widely utilized, particularly in Europe, as an appetite stimulant and a digestive aid. The authentic herb is, however, quite expensive, and many less costly drugs are equally effective for these purposes. Devil's claw apparently lacks any appreciable toxicity and is free from side effects. Devil's claw is by no means a wonder drug for any condition."
...
"RESEARCH
Anti-inflammatory - French research (1992) indicated that devil's claw is anti-inflammatory, but opinion is divided on its effectiveness in practice.
Pain relief - There is some evidence to confirm devil claw's use as an analgesic, since it seems to be effective in easing the symptoms of joint pain.
Bitter - The strongly bitter action of devil's claw stimulates and tones the digestive system. Many arthritic conditions are associated with poor digestion and absorption of food, and the stimulant effect of this herb on the stomach and gallbladder contributes to its overall therapeutic value as an antiarthritic remedy.

CONSTITUENTS
Devils claw contains harpagoside, harpagide, procumbine."
...
SIDE EFFECTS
Because devil's claw promotes stomach acid, anyone with gastric or duodenal ulcers should not use the herb."
Källa:
http://www.herbs2000.com/herbs/herbs_devils_claw.htm

Dessa två (ovastående) länkar måste läsas med kritisk granskning då de 'i förbifarten' nämner negativa utfall av studier ang antiinflammtorisk effekt av DK, men i nästa andetag lovordar det *s* Men som sagt, det finns lite intressant där.

Jag har inte lyckats hitta någon av de tre studier som nämns ganska frekvent när man söker på djävulsklo. Däremot så den i Tyskland på 70-talet var LITEN. Den enda större som gjorts var en franska.

Tycker inte alls du är 'dum' eller något! Det är ju fullständigt naturligt att tro att 'kan man få tag i det så lätt och så utan kontroll så kan det ju inte vara farligt' och det talas som sagt i princip inte alls om bieffekter.

Första gången jag gav djävulsklo (och då flytande) var åt fångstoet. Det var ungefär på samma sätt som du gjorde, att om det hjälpte fortsätta ge en 'hutt' varje dag. Nu gav det NADA effekt alls, men såhär i backspegeln så vet jag ju hur otroligt föriktig jag var att ge henne butta (inte störa magen på en fånghäst liksom) men glatt tutade i henne DK.

Och att det verkligen inte fungerade ALLS på henne är faktiskt anledningen att jag kollade upp det så noga innan jag gav valacken det i somras (för hans muskelsträckning). Jag var så skeptisk till att det skulle fungera, men eftersom det påstods att torkad rot var effektivare än flytande så skulle det ju vara intressant att prova, samtidigt som jag inte ville kasta pengar i sjön. Så det var då jag kollade upp det NOGA, och då även hittade en hel del jag var ovetande om.

Så, tycker som sagt inte alls du är dum, då är vi nog lika 'dumma' i gemen :devil: Jag hade ju med fångstoet inte en tanke på att det kunde störa magen etc heller. Hade jag sett effekt av DK på stoet hade jag nog dragit öronen åt mig mer iofs, men det kunde ju varit försent då. Jag kolalde ärligt talat inte upp det speciellt innan jag gav det, utan det var ganska mkt ett utslag av 'desperation' och inte så mkt eftertanke :o

Jag använde både aloe vera och tea tree produkter förr med, tills jag när jag av en slump hamnade på sidan för inrapporterade biverkningar och insåg att 'oj shit!' och genast slutade använda det 'ba´fatt'.

Så, är du dum är du i gott sällskap ;)

Vad jag vill ha är ffa något som inte är reklam, helst skall det ha varit publicerat i ngn vetenskaplig tidskrift.
En lång lista på referenser som inte går att komma åt utan att betala x antal tusen i avgifter är inte heller till någon större nytta.
Den sista listan du la in var häftig, jag utgår från att du läst igenom dem själv o inte bara plankat direkt från några referenslistor.
PL

sök på devils claw då.

I England och tyskland är djävulsklon ganska så vanlig i behandling på både djur o människa....

Djävulsklo ska, som du upplevt, användas med försiktighet om det föreliggar problem med mage/tarm. Jag tycker det är bättre att prova med älgört (den kan du dessutom plocka själv hela sommaren, helt gratis!) först. Den är båda antiinflammatorisk och smärtställande, OCH den innehåller ämnen som faktisk hjälper magen! Älgört är nr ett när det gäller magsår, t.ex. Vitpil är ett annat alternativ till djävulsklo. Från dessa två örter framställde man läkemedlet aspirin.

Jag ser helt klart en fara med att outbildade hästägare ger nån ört dom "hört" är bra, utan att vara medveten om örtens alla fakta. Dessutom så anser jag att just djävulsklo är lite överreklamerat, och den bör i dom allra flesta fall kombineras med andra örter. Kan ta fång som exempel, där kan man ge hagtorn (vidga blodkärlen i hoven), rosmarin (cirkulation, renande) och älgört i tillägg till djävulsklo. Man söker ju inte att enbart ta bort smärtan, man vill ju åt orsaken också!! :)

Ägnade ett tag igår att skumma igenom söksvaren på "devils claw horses research" ca 1000 träffar hittade inget av direkt värde, jag struntade i nästan alla länkar från företag som sålde preparaten (de flesta) o ögnade snabbt igenom resten. Jag hittad inget av värde men jag kan ju ha missat något.
PL

men varför struntar du i dom??? Du tror inte möjligheten finns att dom kan referera en källa på forskningen kring örten??

Ang butta så är skepsisen inte helt oberättigad, butta förbjöds på folk pkg svåra biverkningar trots att det ansågs var det mest effektiva NSAID man hade.
På häst kan det bland annat ge irreversibel påverkan på produktionen av vita blodkroppar(står inte i FASS, men varnades för i Svensk Veterinärtidning redan på 80-talet).
Jag anser att man i första hand skall använda moderna NSAID preparat.
PL

NSAID betyder "Non steroid antiinflammatory drugs" dvs antiinflammatoriska medel som inte är besläktade med cortison.
Nyare NSAID registrerade på häst i sverige är Finadyne , Romefen o Quadrisol samt synonymer till dessa. Även Adequanin(glukosamin) står under gruppen NSAID i Fass men det är ju lite speciellt.
PL

Jag anser att man i första hand skall använda moderna NSAID preparat.
PL

Vilka räknar du dit? *nyfiken*

Som jag fattatd et efter samtal i ämnet med diverse veterinärer så är problemet med opral tillförsel att vilket NSAID du än väljer så har du den risken för en mag-tarmstörning..

Finadyne (ingen aning om det räknas som modernt NSAID) anses av samtliga vet jag talat med vara 'värre' mot maggen än butta t ex. Dock aldrig fått någon förklaring tillvarför, bara att 'det är så'. Däremot har det i samma andetag påpekats att Finadyne är 'bättre effekt på', men då störra magrelaterad biverkning.

Sant eller falskt är en bra fråga, jag har inte tillräckligt med egenupplevt kunskap för att kunna säga varken bu eller bä: gett flera hästar ett otal buttakurer utan problem. Däremot bara en häst en finadynekur och där gick magen helt åt helvete, men det kanske den gjort lika mycket med butta, det var första gången hästen övht medicinerades.

Men eftersom jag flitigt diskuterat alternativ till butta med fler olika veterinärer så undrar jag vad för NSAID du menar som ger mindre biverkningar än butta? Kan ju vara bra att ha i backfickan till nästa gång det viftas med ett buttarecept kanske..

När det gäller mag problemen har jag hört olika uppfattningat om vilket som är värst butta el finadyn od. Jag tror inte det finns någon riktig jämförande undersökning. Vad jag menade var mest svåra, men ovanliga biverkningar.
Min erfarenhet av NSAID är att magproblemen överdrivs, det kan säkert ha att göra med vilken utfodring o vilken stressnivå hästen utsätts för innan behandlingen.
En fördel med tex Finadyne ar att det går att spruta, oftast inget problem även in längden om man nu inte har en stickrädd häst :devil:.
PL

*skrattar* Fast iaf här så när det ska sättas in NSAID så sprutar vet ofta med finadyne på plats. Sen får man recept på butta och får fortsätta ge butta själv. Eller då i sällsynta fall finadyne att ge oralt.

(Och det är bara åringen som har sprutfobi, den äldre herren, vilken är den som brukar konsumera smärtst & antiinfl är en ängel att spruta =))

Ang Quadrisol så anses det (fortfarande från vet jag menar nu) också som 'värre' för magen än butta? Jag vet inte HUR många gånger jag nooogsamt informerats om hur extremt viktigt det är att vid minsta magtarmstörnings ätta ut medicinerdingen när det gäller finadyne/quadrisol (elelr för den delen hippotrim eller vad fan som helst som ges oralt). Men det nämns knappt ang butta? Så av någon anledning verkar de tycka/tro/anse butta är 'snällare'.

Quadrisol är för det enda som valacken med plåtmagen har reagerat på, genom att få diarré på nionde behandlingsdagen (4 ml morgon, 4 ml kväll var doseringen). Butta har han käkat i fyra veckor i sträck utan några problem.

Sen kan det såklart vara en slump och ska inte tas som fakta.

Men det är intressant att det skiljer så i åsikter (eller så är de bara gammalmodiga här? *s*).

Sen håller jag med (iaf när det gäller butta) att den där oron för magtarmstörning känns lite överdriven. Skrev i en annan tråd om just butta att vi nog är 'extra' rädda i Sverige, i England är det ju inte ovanligt att de äter butta dag ut och dag in i både månader och år..

Anledningen att jag testade djävulsrot var att den smärtlindrande effekten skulle vara snabbare (enl. försäljaren, (hej SaraMara, det finns fler :o :D)) än för NSAID. Jag testade produkten under en månad och jag kunde faktiskt inte se att det påverkade öht, inga biverkningar men inga förbättringar heller.
Jag tycker att det lömskaste med örter är att de är okontrollerade och att vinstdrivande företag får agera fritt på den marknaden.
Vi konsumenter borde bli mer kritiska och kräva fakta och kontrollinstanser. Jag välkomnar den granskningen som sker nu och jag hoppas att man rensar lite i örtträsket, för både för- och emot-anhängarna.

Djävulsklo verkar vara godkänt naturläkemedel för människor iaf, hittar tyvärr inte någon bipacksedel på Läkemedelsverket.

På PubMed finns artiklar om djävulsklo, kommer bara åt abstracts, men det verkar inhibera COX-II selektivt. Kanske därför det är mindre mag-tarmbiverkningar?

På listan över godkända naturläkemedel stod det under Harpagophytum procumbens. På bipacksedeldelen hittade jag det som sagt inte. Jag har inte en aning om vad preparatnamnet är. På danska siter får man många träffar på "venustorn".

Edit: kollade igen och det är FINSKA läkemedelsverket. Jag är visst lite snurrig idag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka