Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
För mig som själv varit i mobbingträsket gör jag gärna allt för att hon ska se ut som andra, vara proper och "söt". Att hon får blomma ut i sina egna uttryck det får komma sen, anser att man blir mer sargad som mobbad än att inte får ge uttryck för sina klädval.
Hon är oerhört blyg och det har kompisarna redan observerat. Jag är den enda mamman oftast på kalas som inte åker därifrån, då släpper det efter någon timme. Jag lär ju o andra sidan känna alla barnen mer än alla andra föräldrar.
Det är ju ett taskigt råd. Och handlar det om en tjej som inte gärna slåss så finns det förstås en sund spärr mot våld. Men jag tror att golit har rätt.
Jag var mobbad under hela min grundskoletid. Jag är övertygad om att ett par brutna näsben i början hade besparat mig år av förtryck. Så jag håller med golit - för övrigt är just slag mot näsan väldigt effektivt. Dels så gör det fantastiskt ont och så blöder det ganska mycket vilket gör att den utsatte blir rädd. De andra tipsen du får är också bra. Men ett hårt slag mot näsan är ett snabbt och effektivt sätt att stoppa mobbningen.
Det är ju ett taskigt råd. Och handlar det om en tjej som inte gärna slåss så finns det förstås en sund spärr mot våld. Men jag tror att golit har rätt.
Jag var mobbad under hela min grundskoletid. Jag är övertygad om att ett par brutna näsben i början hade besparat mig år av förtryck. Så jag håller med golit - för övrigt är just slag mot näsan väldigt effektivt. Dels så gör det fantastiskt ont och så blöder det ganska mycket vilket gör att den utsatte blir rädd. De andra tipsen du får är också bra. Men ett hårt slag mot näsan är ett snabbt och effektivt sätt att stoppa mobbningen.
Jag tror inte att våld hjälper. Barn som snabbt blir arga och slåss är ofta tacksamma offer att reta för att mobbarna får en stark reaktion. Det är ofta en reaktion de är ute efter.
Om ett barn blir mobbat är det vi vuxna som måste agera och skolan har ett mycket stort ansvar. Har också barn och känner samma oro, men vi är lyckligt lottade att hon går i en skola som aktivt arbetar mot mobbing (förebyggande). Vi gör det bästa för att vara aktiva själva och lyhörda för vårt barn mår och har det.
Bästa tipset i den här tråden tycker jag är att försöka ge sitt barn bra självkänsla så att de är trygga i sig själva. Barn ska inte behöva vara rädda för att vara sig själva. Att inte våga vara bra för att inte sticka ut tycker jag faktiskt är oroande. Sedan får man inte låta sin egen oro pga erfarenheter överföras på sitt barn. Det jag kanske tycker är hemskt kanske mitt barn hanterar utmärkt utan att ta illa vid sig. Att vara förälder är svårt men underbart .
Lycka till! /MVH
Du som har varit mobbad, vilket är ditt bästa tips till ett barn eller förälder för att inte bli utsatt?
Och jag minns mina fina hemsydda kläder med glädje! Syr dessutom massor till mina egna barn nu.ser till att hon inte sticker ut på fel sätt (kommer själv ihåg alla hemmasydda fula kläder jag hade ).
Jag är ganska säker på att det enda som räddade mig från att bli rejält mobbad (många försökte) var att jag alltid vetat att jag har rätt att stå upp för mig själv och försvara mina rättigheter. Detta gjorde att jag kunde se att det var mobbarna som kränkte mig istället för att tro att de hade rätt. Sen var jag inblandad i ganska mycket bråk som barn, men jag kände mig aldrig mobbad. Så se till att ditt barn känner att hon har rätt att vara den hon är och att hon förstår att ingen har rätt att kränka henne.
Egentligen kanske den som INTE någonsin varit mobbad svara!
Här tror jag att du är på helt rätt väg. Att umgås. Ju mer sociala kontakter man har ju mindre risk är det att bli mobbad.Det jag gör är att prata mycket om relationer, se till att vi går på mycket aktiviteter, går på alla kalas, stöttar henne att delta istället för att stanna hemma när hon är blyg, ordnar så att hon leker med kompisar både i närheten och i andra områden, ser till att hon inte sticker ut på fel sätt (kommer själv ihåg alla hemmasydda fula kläder jag hade ).