Ditt bästa och sämsta köp

Mina sämsta köp har jag nog förträngt. jag definierar nog inmte saker så?

Däremot har jag bästa-köp jag varit mycket glad över.

När jag red var min Passier Grand Gilbert den bästa sadel jag haft. Jag bara rann ner i den och jag satt som en hand i en mjuk handske. ÄLSKADE min sadel. (kan man sakna en sadel mer än hästlivet?)

Det andra - och största - bästa-köpet är min stuga. Jag har hittat ett hus och ett ställe som är ett paradis i alla bemärkelser. Frånsett att det är pittoreskt och gulligt, fullt modernt och ligger på ett väldigt bra ställe, så har det gett mig ro i själen på ett sätt jag aldrig trodde var möjligt.
Jag vill inte åka hemifrån på morgonen och jag längtar alltid hem. Det är en ny känsla. Min förra gård avskydde jag och jag drog mig för att åka hem. Var jag bortrest kunde jag stanna och fika, stanna på sevärdheter, fördröja hemresan hur många gånger som helst för att slippa åka hem dit.

Nu är jag hemma på ett sätt jag inte upplevt förr.

Jag har köpt så mycket bra att jag inte kan välja nått (snackar vi mer än materiellt så är det givetvis mina hundar), men jag kan LÄTT säga mitt sämsta köp: Min Berlingo.

HEJ måndagsexemplar som sen vi köpte den kostat säkert 60.000 i bara reparationer (-08 och köpte den -10, så den är inte lastgammal på nått sätt), och nu fick jag precis ett samtal från verkstan som sa att den nu kommer gå på 12,045 kr att laga.... igen.... *suck*.

Jag har köpt så mycket bra att jag inte kan välja nått (snackar vi mer än materiellt så är det givetvis mina hundar), men jag kan LÄTT säga mitt sämsta köp: Min Berlingo.

HEJ måndagsexemplar som sen vi köpte den kostat säkert 60.000 i bara reparationer (-08 och köpte den -10, så den är inte lastgammal på nått sätt), och nu fick jag precis ett samtal från verkstan som sa att den nu kommer gå på 12,045 kr att laga.... igen.... *suck*.

Känner igen det där. Vår Volvo är verkligen det sämsta köpet vi någonsin gjort. Vi är inte uppe i era summor men bilen har varit vår i mindre än ett år och det är alltid något fel! Den har i runda slängar kostat 25'-30' senaste året. Inte nog med det måste man ju lämna in bilen var eviga gång, tid är pengar i mitt liv.

Till det bästa köpet då, hmm måste bli någon av djuren. Tror både hästen och hunden går in på första platsen här. Så mycket glädje och kärlek på så olika sätt. Även förhoppningsvis kommande fölunge!

Mitt bästa köp är min hund eftersom han förgyller min tillvaro genom att vara den han är. Dessutom hade jag antagligen inte haft hälften av alla vänner jag har utan honom eller bott där jag bott, så det följer med så mycket bra grejer med honom :)

Jag säger detsamma om min hund, bättre köp har jag inte gjort och kommer nog aldrig att göra :love: Hon är den som gör att jag inte sjunker så djupt i min depression att jag får självmordstankar. Hon är verkligen ljuset i mitt liv.

Bästa köp nummer två måste vara resan till London i somras där jag fick träffa de underbara personer som jag spelat WoW med i ett par år. Saknar dem fortfarande trots att vi inte spelar tillsammans längre. Kanske kanske det kan bli en resa till UK i höst för att träffa en del igen då ett par ska gifta sig och har bjudit in alla som träffades i London plus fler från guildet :love:

Sämsta köp hmm... Ah filmen Valhalla Rising, den var visserligen billig men FY vilken dålig film! Trodde man skulle få kika på lite snygga vikingar men så är det snarare några gubbar som ligger i en båt och svamlar/hallucinerar i timmar :crazy::arghh:

Min förra mobil var inte heller något bra köp, krångel från dag ett men jag hade ju inte råd att skaffa nåt bättre. Farsan hade och har fortfarande inte problem med sin som han köpte före mig...

Har några klänningar och "snygg plagg" som jag kan räkna in här med. De används ju aldrig då jag behöver praktiska kläder i mitt liv med hund.

Bäst köpet är nog flera:

*Min Enyahund. Ett sååå bra köp för 14 år sedan!
*Min lap top som jag har nu, snart 5 år gammal, trillat i golvet, men funkar perfekt, är snabb och gör livet enklare.
*Högtalarna till datorn, philips 10 år gamla och används dagligen, ibland timvis.
*Tågbiljetterna till Sörmland, de första var perfekta, men de senaste var ännu bättre än så! Jag längtar efter nästa!

Sämsta:
*En vacker kjol, så fin, men sååååå inte jag trots att jag verkligen försökte. Jag vill ju OCKSÅ vara fin, som alla andra, men jag ser ut som en michelingubbe i vanliga fall och med den på blev allt hur mycket värre som helst. Men jag önskar det inte var så.
*Min nuvarande ryggsäck. AJ, säger jag bara, den sitter inte alls bra på mig och jag är för snål att köpa annan!
*Trosorna från KapAhl tror jag bestämt passar in här, alltså, hur kan de vara så usla?!
*Dyra kursböcker som knappt eller inte använts!

Bästa köp måste vara hästarna. Fick iof den första men hon får vara med ändå, den glädje dom ger mig går inte att toppa :love:
Min bil kommer också rätt högt på listan. Ford Mondeo -01 som jag köpte för ett par år sedan, då hade den gått 11000, ägts av en som jobbade på Volvo så den var rätt bra pillad med och den var inte alls så dyr heller

Sämsta köp får min dator. Den har hatat mig sen dag 1. Fläkten låter såpass att folk runt mig kollar snett under föreläsningar, den är våldsamt långsam, hänger upp sig då och då och ska jämnt uppdatera ca 20-30 000(!!!) uppdateringar :rage::rage:

Säger också min hund/ar o hästar :love:
Sämsta är väl alla kjolar, klänningar, tröjor etc som jag typ aldrig använder ..

Bästa (och dyraste!): Lill-Opeln. Det är en Opel Astra som är en riktig champ, den har rullat 11000 mil på två år och den enda jobbiga reparationen har varit ett hjullager (3000kr). Den kan dra rundbalar, både på släp och sen fram till hagen på en lerig stig med hjälp av draglinor. Den är liten, smidig, stark och tar sig fram överallt. Den är helt ok att köra fast det är 30cm snö på E4. Den drar 0,5l diesel/mil. Jag har en gång lastat 12 kaninburar + kaniner i den, med fällda baksäten rymmer den hur mycket som helst.

Jag är skitnöjd. Den kommer dock aldrig gå att sälja pga att jag lägger så många mil på den, men varför sälja den när den har allt jag behöver (utom att kunna dra häst, men vi har andra bilar till sånt) :D.

Näst bästa är nog mina jeans, Levis Modern Rise Bold Curve Skinny. 900kr, har hållt bra i ett år nu, och framförallt, passar min kroppsform. Inte helt lätt att hitta såna (stor rumpa, stora lår, långa ben och smal midja).

Sämsta: Hmmmm. Remontnosgrimma från Börjes. Fattar inte hur det ens kan kallas för läder. Jeans från HM. Superbudgetgrejer är inte värt pengarna trots att dom är billiga. Men generellt sett så är jag så oerhört försiktig med att göra dyra inköp innan jag tänkt igenom dom riktigt, riktigt ordentligt (är fortfarande "bara" fodervärd åt hästen fortfarande trots att vi har köpesumma inskrivet i kontraktet), så jag blir sällan missnöjd med mina köp. Och blir jag missnöjd med något jag beställt på postorder skickar jag tillbaks det illa kvickt.

Bästa är mina hundar naturligtvis (utan hundar ingen Lona) men om jag inte skall räkna dem så är det nog tandställningen om man kan se det som en "sak". Det är i vilket fall jag själv som pröjsat för den så...

Sämsta... hmm... Diverse hästgrejer, bland annat ett BoT-schabrak, som jag inte ens använt för min foderhäst sades upp och fick åka hem.
Nu håller jag på och kränger alla gamla hästprylar till en bråkdel av inköpspriset men det blir lite klirr i kassan i alla fall. Idiotiskt att sitta och samla på massa grejer när jag inte har - och sannolikt aldrig kommer att få - någon egen häst och båda medryttarhästarna har alldeles tillräckligt med egna grejer.

Nu är jag hemma på ett sätt jag inte upplevt förr.
Det är sant. Mitt bästa köp någonsin är min lägenhet. Det finns ingenting som slår det.

Jag bodde med mitt ex och mådde fruktansvärt dåligt pga vår separation och mitt liv i allmänhet och behövde akut något nytt. Var deprimerad över att jag skulle flytta ut, att vi gjort slut, över mitt liv och det kändes som att jag skulle dö direkt när jag flyttade ut. Som om jag skulle inse vad jag gjort och inte stå ut med mig själv.

Hittade en liten tvåa med det finaste golv jag sett, ett kök som är som gjort för mig och en känsla som ingen annan. Den var så jag att det inte ens gick att beskriva. När jag fått in mina möbler och sov min första natt kände jag mig hemma på riktigt, något jag aldrig ens gjort tidigare.

Jag saknar min lägenhet nu när jag är i från den. Mina fina fina möbler som är som gjorda för mig och mitt fina fina sovrum. Men det är en trygghet att veta att när helst jag vill så kan jag åka hem och bo i min lilla lya som bara är min och ingen kan ta ifrån mig.

Mitt bästa köp är helt klart min lille (nåja stora :p) Max. Han kan vara ett riktigt pucko emellanåt men oavsett hur trött han än är orkar han alltid vifta på svansen :love: Världens bästa sällskap helt enkelt som står ut med att flytta över halva landet fram och tillbaka och alltid anpassar sig på en gång.

Mitt sämsta köp är alla klänningar jag köpt som jag tänkt att jag nån gång ska använda. Förr gick jag nästan alltid ut i studentoverall och numera är krogbesöken inte så frekventa.

Mitt bästa köp är nog ändå min hästtransport. Den har rullat så många mil, inte kostat många kronor i underhåll och om jag säljer den nu har jag kanske förlorat 10' på 10 år.
Och självklart vårt boende, hundarna och iaf den ena bilen är bra köp.

Sämsta inköpet får nog vara ett mycket dyrt utetäcke som jag köpte till hästen. Det håller inte alls vad det lovar.
Annars har jag slutat med semesterinköp och köper inte så mycket skit längre.

Mitt bästa köp skulle nog vara... kan en välja middag på restaurang? Har haft vissa kvällar då jag och min sambo har varit ute och ätit, allting har varit sådär superperfekt, vi har kollat varandra i ögonen och fnissat *så jävla gulliga/töntiga* och pratat om framtiden typ. PLUS jag älskar mat och vin.

Det sämsta köpet får väl vara alla kläder på second hand som sitter halvkasst men som jag köper ändå pga billigt. Använder dem aldrig så det är helt onödigt.

Bästa köpet var utan tvekan mina hundar, allihopa såklart men Fridolf i synnerhet. Jag vill/kan verkligen inte tänka mig ett liv utan dem.

Sämsta köpet får nog klippsaxen dela med en mobil jag hade för några år sedan. Saxen för att den kostade 10.000:- vid import och det första jag var tvungen att göra var att "laga" den med en träplugg för att den öht skulle funka. Känns lite surt när man tagit lån och köpt maskin!

Mobilen var en sk "damm- och vattentät" sak som kostade nära 6000:-, och dog inom ett år eftersom det kom damm i uttaget för laddaren *doh*.

De bästa jag kommer på direkt är en ridväst från Kyra K. Kostade 25 kr på utförsäljning för 10 år sedan och den är knappt sliten ännu. Ridbyxor som hållit i över 20 år känns också som bra köp. Vinteroverallen köptes för tre år sedan från butik på Tradera för 275 kr (tror jag det var). Den är kanon. Hästen förstås. Kostade mig 19000 kr för 9 år sedan och hon är helt underbar. Sämsta... ja det som dyker upp är ett par ridskor som jag fick brutala skavsår av första månaden. När de plötsligt blev mjuka och sköna gick de sönder helt och jag hade inget kvitto kvar. :(
Det finns nog många köp som hör till båda kategorierna, men som inte finns i huvudet just nu. :)

Måste fundera...

Några av mina sämsta köp är:
-Tyvärr min förra häst som det bara blev fel med, vi passade aldrig ihop.
-Ett par dyra (!) stålhätteskor som jag köpte för att de var snygga och skulle ha i stallet :cautious:. Fick byta storlek 2 gånger för de inte passade och sen när de väl passade så typ dog mina fötter efter bara en dag i stallet och jag kan bara inte använda dem!

Några av mina bästa köp är:
-En jacka som jag haft sen jag var typ... ja jag minns inte ens, kanske 15? Det är lääänge sen O_o
-Fyra tavlor (en bla med bilden jag har här som avatar), är som en "serie" och så jäkla fina :love:
-Alla mina underbara Asics-skor, de enda skorna som verkligen passar mina små fötter och att de finns i massor av fina färger är ju bara ett plus!

Min första häst Sigge, som förvisso min mor betalade, han fanns i mitt liv från att jag var 11 år och sedan fick vi 11 år ihop. Han räddade livet på mig på många sätt och vis och det finns nog inget jag kommer älska lika högt.

Sämre investeringar? Min första bil som varken hade fungerande handbroms, instrumentpanel och växelspaken lossnade om man la i 2:an. Bältet var fast i ett läge så man satt klistrad mot sätet och sträckte sig efter pedalerna. Nämnde jag att bagaget gick att öppna ibland?

Bästa köp... svårt, men det får bli mina gjutna öronproppar. Tvåtusen spänn för tio-tolv år sen, har gjort nytta så ofta och bra att de tar ledningen som bästa köp.
Näst bäst blir en laserskrivare(!) från en stor tillverkare som börjar på H, köpte den för typ 1100 för tio år sen och den bara tuffar och går. Och går. Och går. :)
På ungefär delad andraplats kommer en jacka, en canvasjacka med huva, typ amerikansk arbetsjacka, köpt för 600 spänn också för säkert 12 år sen. Litet sliten, men har den ofta på sommaren i stallet o till häst.

Sämst... tja, den splitternya (några veckor) högspecade personaldatorn. Grymt bra hårdvara men den levererades med Windows 8. Ridå...
En mobiltelefon ligger också rätt illa till, det kom ut mycket skräp under slutet av 90-talet och början av 00-talet. Sämst visade sig nog den vara som egentligen borde varit bäst, en N**** 6600. Mer instabil pryl får man leta efter.

Liknande trådar

Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 140
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 828
S
Övr. Hund Anonymt nick, om någon vet vem jag är så håll det för er själva tack, det är jobbigt redan som det är. Jag har aldrig varit helt...
Svar
9
· Visningar
1 669
Senast: Sand
·
Övr. Hund Långt men jag hoppas ni orkar läsa ändå! Vår nyss fyllda 1 åriga golden har på sista tiden haft lett att jaga upp sig i förväntan...
Svar
5
· Visningar
2 560

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka