Distriktsveterinärerna?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Schrewelius85
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 194
S

Schrewelius85

Ngn som har lite koll på de här med dom. Ska göra en vetrinärbes. på min häst.Hur tycker ni att de funkar med dom ?

Sv: Distriktsveterinärerna?

det är ju som med alla veterinärer, det finns dom som är bättre på häst och dom som är bättre på andra djur (tex. kossor och grisar) ;)

Väldigt si och så och, i allafall hos oss, väldigt stor omsättning på veterinärer. En del superbra, men så ringer man nästa gång och får ute ett RIKTIGT stolpskott :crazy:. Jag försöker undvika distriktsvet här förutom vid vaccinationer (fast den som kom ut sist höll på att misslyckas med det med...).

Både och. Fick hem en för besikting som var hästrädd :crazy: och som faktiskt menade att vi hade behövt vara 3 pers för att klara böjprovet, så det fick vi hoppa över :eek::grin:

Så, mitt råd är att per referens ta reda på vilken distriktare som är bra på häst, och boka in just den.

Jag skulle inte använda en distriktare för besiktning av häst, de är alldeles för dyra för det... :D

Vi har väldigt bra veterinärer i vårt distrikt, de allra flesta kan häst bra och är duktiga så, men jag använder dem i princip bara till akuta fall, aldrig för vaccinationer, besiktningar och liknade. Vi har ett gäng bra privata veterinärer som brukar ta lite mindre betalt för sådana saker.

Har bott i tre olika distrikt, och det har varit väldigt olika beroende på vart man bor. Men sedan är det ju skillnad mellan olika veterinärer inom samma distrikt också.

För alla veterinärer utbildas ju i uppsala, så man ska ha ganska otur om bara dåliga börjar jobba i ditt distrikt. Men fråga runt lite med folk i stallet vilken veterinär de brukar använda, och om det är en distriktsvet är det bara säga när du rnger att du hört gott om just den vet så att du vill att den ska kolla på din häst..

Har en skräckhistoria :crazy: var en kompis som skulle köpa en häst (var en nordis) och tog ut en distriktsveterinär att besikta. Men han var inte så van vid hästar och verkade rädd för dem och när han gjorde böjprov på den så gjorde han det inte ordentligt för hästen gick igenom. Och efter typ 2 månader var blockhalt på minst 1 ben och det visade sej att han hade varit det när de köpte han oxå :crazy:
Så finns ju säkert bra distriktare men du vet ju aldrig hur mkt de kan om hästar, så jag skulle aldrig låta en distriktsveterinär besikta hästen, om hästen är jsuk är det en annan sak...

Har en skräckhistoria :crazy: var en kompis som skulle köpa en häst (var en nordis) och tog ut en distriktsveterinär att besikta. Men han var inte så van vid hästar och verkade rädd för dem och när han gjorde böjprov på den så gjorde han det inte ordentligt för hästen gick igenom. Och efter typ 2 månader var blockhalt på minst 1 ben och det visade sej att han hade varit det när de köpte han oxå :crazy:
Så finns ju säkert bra distriktare men du vet ju aldrig hur mkt de kan om hästar, så jag skulle aldrig låta en distriktsveterinär besikta hästen, om hästen är jsuk är det en annan sak...

Fast om hästen var blockhalt så behövs inget böjprov för att visa det, då borde köparen sett det själv liksom. Att sen ha en blockhalt häst i två månader utan att göra något åt det, det är nästan skäl för en anmälan.

den var inte blockhalt i 2 månader utan den blev det efter typ 2 månader antagligen för att de red fast en redan hade nånting som de inte visste om...

det tror jag inte,var flera år sen så jag kmr inte hiåg exakt hur det var men de var tillräckligt kunniga för att kunna känna om hästen var halt, är inte nes säker på om de hade den 2 månader kankse bara var 1 månad var inte länge iaf.

Hmm, håller med om att det kan vara lite blandad kompott. Vet man en distriktare som är duktig på häst kan man ju försöka boka in denne. Själv har jag bra erfarenheter hittills vid besiktning (2 olika distriktare som fick tillräckligt lika resultat på samma häst för att det skulle kännas "rätt") men som sagt så är ju distriktarna oftast olika duktiga på olika djur.

det är samma sak med privatpraktiserande veterinärer som med distriktsveterinärerna. alla har dom olika djurslag som dom är mer eller mindre intresserade av/kunniga på.

hör runt bland vänner och bekanta vilken veterinär dom rek. och ring upp den vet.

den veterinär vi anlitar jobbar både på klinik och åker ut (är distriktsveterinär) när vi ringer kliniken ber vi att få prata med just honom, har även fått hans mobilnr. som vi kan ringa om det är något akut.

*kl*

Nån som vet hur man kan få tag på privat-veterinärer i sitt område?

De brukar stå i telefonkatalogen, men det är ju svårt att veta vilka som är bra på häst. Fråga runt bland hästfolk för att höra vilka som brukar anlitas och har gott rykte.

Och när han kommer ut och gör någonting så blir det billigare än om han skulle göra det på kliniken? Till och med billigare än distriktaren?

hur dyrt det blir att ta hem veterinär beror ju på hur långt denne måste köra, vilken veckodag det är och vilken tid på dygnet. det oavsett om det är en distriktsveterinär eller inte.

det blir väldigt mkt. billigare för oss att åka till kliniken och där få hästen behandlad av distriktsveterinären vi anlitar. han har just sjukdommar och tänder på häst som största intresse vilket gör att han har utvecklats mer på just häst och det är han som huvudsakligen behandlar hästarna.

sedan händer det att han gör uppföljningar eller passar in vacc. när han ända har uppdrag där han kör förbi oss :D då vet han att han får en rejäl fika paus oxå :D

Vadå, så distriktaren brukar komma till kliniken och behandla osv där? Så jag kan ringa vår distriktare och då ska han alltså kunna komma till vår klinik, går kliniken verkligen med på det? ;O Det visste jag inte..

nej, inte så.

vår veterinär driver en veterinärklinik både för hästar och smådjur, dom är flera veterinärer där som jobbar, men samtliga är distriktsveterinärer. dom jobbar både på kliniken och åker ut till "kunder" hänger du med ;)

skillnaden mellan en distriktsveterinär och en "privatpraktiserande" veterinär är igentligen bara att när du anlitar en distriktsveterinär så går fakturan genom jordbruksverket, medans den privatpraktiserande fakturerar själv.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har varit svullen hasen vid spetsen i ca en vecka. Hon går själv i hagen, finns inga stenare eller träd i hagen, inte...
Svar
3
· Visningar
398
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag har nog varit otydlig innan! Jag vill veta om det är någon som har fått samma diagnos på sin häst som jag fått på min häst. Han...
Svar
1
· Visningar
510
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Inspirerad av bukes tråd kring Atletix-dupe hade det varit kul med en tråd för hemmagjorda hästvårdsprodukter. Och jag kunde inte hitta... 2 3
Svar
44
· Visningar
3 901
Senast: EZMK
·
Hästvård Jag pratade med två veterinärer på kliniken när jag var där för Barkas senaste ultraljud. De kunde båda tänka sig att problemen vid... 2
Svar
20
· Visningar
1 763
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 31