distanshästens ålder

Mack_Lobell

Trådstartare
Hur länge kan en distanshäst hålla på egentligen innan den går i pension?
Min travare är nu 13, hur länge kan man hålla på med honom egentligen om han nu håller sig fräsch och fortfarande tycker långritter är kul?
:)

Sv: distanshästens ålder

Det beror på från häst till häst. Men Kapudan som är 18-19 var nere och gick VM i vintras. Så nog håller de allt ifall man bygger upp och stärker hästen och inte bara tokrider.

Som sagt, håller dom i sig fräsch och om man tävlar/tränar vettigt och sprsamt sista åren så är nog runt 20 år inga problem.
Men börjar det att bli skador & ofräsch häst så löser skadorna lätt av varann på löpande band. :( Men håller dom sig bara fräscha så...

Min första distanshäst som är travare hon är nu 21 år gammal, är jättepigg och
lika glad av att få komma ut och röra på sig,jag tävlar henne inte nu längre men
rids hemma.tittar man på henne extiört sett kan man inte ana hennes ålder,tror det
är väldigt viktigt att man inte glömmer av den äldre hästen, dem kräver ju sin motion
för att kunna bibehålla sina muskler o spänst .Det jag är väldigt noga med är att
ge henne mer kraft och fri tillgång till hö, äldre hästar har oftast lite svårare för att
bibehålla hullet,regelbunden avmaskning. sÅ ÅLDERN ÄR SÅ INDUVUELL FRÅN HÄST
TILL HÄST,SÅ LÄNGE DIN HÄST VERKAR VARA GLAD O PIGG OCH BRA MATLUST, SÅ RID OCH NJUT.
MVH ANNE

Tillägg till kapudan - så är Poem fortfarande ute och tävlar - ännu lika fräsch. Han är nog bortåt 20, han går inte de längsta klasserna längre men ägaren rider åtta-tolv milare på honom ännu.

Roligt med de gamla hästar som ännu är aktiva - det r härligt attse hur fräscha de fortfarande är. Så vill jag att min häst ska vara när han är 20!

Camilla

Liknande trådar

Fritid Tydligen går det numera att köpa löprundor för att kunna få en bra statistik i till exempel appen Strava och visa upp. S.k...
2
Svar
28
· Visningar
1 813
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Jag tycker den här tiden på året känns så himla sorglig. Det blir mörkt tidigare och tidigare och känns så väldigt långt till våren när...
2 3
Svar
55
· Visningar
1 684
Senast: Takire
·
Övr. Barn Hur gör man egentligen? Varför är det så svårt? Vår sexåring vill i stort sett aldrig gå och lägga sig. Nu är klockan efter 23 och hon...
2
Svar
39
· Visningar
3 230
Senast: Linn-Nora
·
Hundträning Hej, Som vissa kanske läst innan har jag en 10 månaders ESS Jag behöver lite tips och råd kring just nosaktivering. Jag skulle hemskt...
Svar
11
· Visningar
884

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka