Distansfolk som borde få medalj?

Q

Queens Proctor

Vi har pratat massor om hästar här, men bakom hästen måste det ju finnas en människa.

Vilka människor tycker ni borde få pris för att ha fört distansritten framåt?

Jag har massor med förslag, säkert glömmer jag någon, men jag börjar:

Louise Hermelin, alltid lika entusiastisk, uppfödare, ryttare mm. Inititativtagare till distans i Sverige.

Adriana Graucob & Anna Schuber, utbildare och alltid lika entusiastiska "coachar" vad gäller distans.

Eva och Aate Mourujärvi, alltid lika intresserade tävlingsarrangörer och bjudande på sej själva.

Elisabeth Hjortvid, författare som gjort massor för distansen inte minst genom boken "Naturen som ridhus".

Yvonne Ekelund, landslagsryttare och uppfödare som alltid är trevlig och har en ödmjuk inställning.

Etc etc.

Kom igen! Vem har inspirerat er till "stordåd"? Vem har ni som förebild? Vem har gjort något för distansen?

Det är inte bara hästar, det är ryttare, uppfödare, tränare mm också:bump:

Min blygsamhet hindrar mej att dra upp alla i Skåne:angel:

Mvh QP

Sv: Distansfolk som borde få medalj?

Självklar kandidat! Hur kunde jag missa Gitz:confused: Elisabeth A är inte heller att förglömma med allt hon gjorde!

Det är lite farligt det här eftersom det är så lätt att bara nämna dem man just för tillfället kommer på! Men om många kommer på en eller ett par så lär vi täcka in de flesta! Tack CK!

Mvh
QP

Mia Lindgren, den ryttare som lärt mig mest om distans och som, genom sin privata hemsida, fick mitt distansintresse att starta. :bow:

Staffan och Mia har också givna platser bland alla som jobbat i massor av år med distansen och fortfarande håller på outtröttligt:bump:

Tycker det är lite märkligt att så få har förslag på människor som gjort mycket för distansen! Ska sporten gå framåt och attrahera nya ryttare så måste vi ju kunna uppskatta de eldsjälar vi har!

Problemet är ju att om endast några få lämnar svar så glömmer man ju massor med självklara kandidater.

Kom på en till: Rolf Göhle.

Gun och Bertil Carlson såklart! Gunilla C!

Ja, nu börjar tankeverksamheten komma igång!

Mvh QP

Förutom de nämnda:

Eva Rubin - som påbörjade det som "Vallentunagänget" sedan tog över: månadsföreläsningarna för distansryttare i Kyrkbystallet. Dit bjöds varje månad en intressant person som kunde tillföra oss något som distansryttare/hästmänniskor (veterinär, hästtandläkare, maratonlöpare, NH-tränare, dressyrryttare, mental coach mfl mfl) och så samlades alla intresserade distansryttare och lyssnade och åt Helene Theanders supermumsiga muffins/bullar. Detta till rent självkostnadspris. Nästan inget har givit mig så mycket som dessa månadsträffar. Det höll sig i flera år och det var förvånansvärt många som kom till träffarna.

Sedan har ju Eva bidragit med en massa annat till distansen, bl a det som Gert tagit över: distanslistan.

KL

En till Eva - Eva Borg har i alla år jobbat för YR.

Eftersom jag inte tillhör de unga ryttarna kom jag inte på henne förrän nu.

Nu börjar vi få ihop några:bump:

Mvh
QP

Ylva Johansson, Anklam, som var den första att starta en ren distansinriktad ridskola och har lyckats intressera många för distans. (Fick årets havrekaka på 2006 år distansgala, eller var det 2005?)

Hasse Wallman som jobbat / jobbar mycket för sporten och som instiftat hinknissepriset!

Gitte Storgaard för allt arbete och målmedveten avel.

... fler kommer nog, ska bara skramla igång hjärnkontoret.

Kan vi inte lista vilka som fått Årets Havrekaka? Än ärdet inte så många år att hålla reda på. Skulle vara roligt att ha listat på distanslistan!

Havrekakorna

2003 ??? Ulf Lonäs fick ngt pris var det havrekakan???
2004 Gitz Johansson
2005 Ylva Johansson
2006 Eva Borg
2007 Gunilla Carlsson

Jag tycker att Gert som håller i distanslistan.com är värd ett pris!! Vi är så många som söker på den och uppskattar hans ideella arbeta med den.

Senast ändrad av en moderator:

Även Addi som ser till att hålla igång grenens egen tidning samt Anna Schuber som var grenledare och fått fart på Östergötland med Ekenäsritt och Valdemarsvikritt.

Även Addi som ser till att hålla igång grenens egen tidning samt Anna Schuber som var grenledare och fått fart på Östergötland med Ekenäsritt och Valdemarsvikritt.

De är ju nämnda redan i det första inlägget:bump:

Mvh QP

Ylva Johansson, Anklam.
Driver Sveriges enda distansridskola!
Den som drabbas av hennes positiva energi kan inte annat än att bli distansnörd....

//FPL

Alla tävlings:bump: arrangörer!!!!!

Jag tycker Ingela Brinkefeldt, som kämpar på med sin avel, också borde få medalj.

Absolut Gert! Distanslistan är super och alltid aktuell! Det är många sköna timmar som går åt för att ge oss den servicen!

Distanskommittéen naturlligtvis också! De har tagit ett professionellt grepp om sporten rörande tex marknadsföringen, målformulering, resultatrapportering och mycket mer!

Absolut Gert! Distanslistan är super och alltid aktuell! Det är många sköna timmar som går åt för att ge oss den servicen!

Distanskommittéen naturlligtvis också! De har tagit ett professionellt grepp om sporten rörande tex marknadsföringen, målformulering, resultatrapportering och mycket mer!

Bra förslag från alla tycker jag. Vi måste ju också nämna Bukes grundare Gunnar! Inte enbart distans visserligen, men medalj borde han få!:bump:

Mvh,
QP

gitz johansson för hon har varit som en mandra mamma för mig genom åren, när allting varit jobbigt har hon alltid stöttat mig när allting varit svårt:rofl: ingrid bodström för sin ödmjukhet och alltid har tid att lyssna när mann behöver goda råd enligt mig en av våra svenska bästa distansryttare genom tiderna är en stor beundrare över henne och hennes skickligghet:bump: :banana: mvh anne brückner

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka