Soff91

Trådstartare
Hej. jag har aldrig tävlat distans men jag ska snart vara med på "prova på ritt" och jag vet nästan ingenting, och jag är så rädd att jag ska rida vilse. är det någon som har något tips. ? :) och jag vet inte hur det kommer gå för jag har en nordsvensk, men hon verkar gilla att ta långa travturer i skogen :)

Säg till om du ska på "provapå ritt" och du vill ha någon att rida med :)

Sv: distans

åhh,jag skulle kunna följa med dig!:laugh:Har tyvärr ingen häst än,menmen... Men vilket område bor du i/var är distansen?
Skulle va kul att stasrta en distans med någon bukis kring min ålder(är 94:a),eller någorlunda iaf!;)

Jag bor i Karlstad. Det är en prova på ritt i sunne tror jag. jag läste om det men jag har inte licens än så jag tror inte jag hinner skaffa det innan :/ :P

jag trodde med ja skulle rida vilse , men det är så bra markerat att man behöver inte ens titta på kartan!:bump:

Är en prova på ritt i Väse ochså i Juli på 1 mil.

Senast ändrad:

Hm,jag testar att bygga på lite i denna tråd :)
Har också massa frågor om distans....
Hur många kontroller är det på en pp, som är 20-30km?
Brukar kartan vara svår att läsa? Ser man på kartan var det blir backigt o.s.v., eller hur lägger ni upp ritten? Är kartan som en orienterings-karta?
Skulle ju faktiskt vara kul att prova på nångång i framtiden :D

tacksam för svar!
Mvh Toker

på en PP är det väl bara förbesiktning o efterbesiktning, alltså ingen paus på mitten, utan man rider hela sträckan direkt.

Nu har jag bara ridit en 50km CR o en PP30km, så vet ju inte hur "proffsen" gör. Men jag har iaf knappt tittat på kartan innan jag ridit, utan bara för att titta ut lämpliga mötesplatser för mina hinknissar att dyka upp på, sen är det deras jobb att läsa kartan ;)

Hur man ska lägga upp det är väl svårt o säga, har ju som sagt bara ridit två ritter.. Jag har försökt hålla ett ganska jämt och stadigt tempo, försökt känna av hästen. (sist jag startade, PPn, så tog hästen självmant galopp uppför en relativt lång backe, som jag tänkt skritta uppför, detta var ca 6-7km innnan mål så då va man ganska lycklig o nöjd med sin fortfarande pigga häst :love: )

Hm, håll ögonen öppna efter markeringar. Jag och en av tjejerna jag har ridit med har ögonen så långt fram eller ser andra saker än markeringarna. Det slutar med att hon som har ridit längst bak skriker "Hallå! Vi ska svänga här!". Tror att det är dags att jag ser mig om efter markeringarna så jag vågar ge mig ut på en ritt själv snart :angel:

jo håller med deathslyna, jag red på jätte bra tid på min första PP, men höll inte ögonen i styr så missade vart jag skulle svänga upp till mål, så jag fick rida 10 km extra (pållen klagade visserligen inte på det), men på nästa tävling så ska jag defenetift hålla ögonen öpppna och ta det lite lugnare =D

Liknande trådar

Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
629
Senast: Grazing
·
Träning Hejsan allihop För drygt 2 månader sen köpte jag en ny häst. En swb valack på 8 år, världens trevligaste. Han va inriden av tjejen jag...
2
Svar
22
· Visningar
2 574
Senast: Claraclara
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
848
L
Skola & Jobb Innan jag skriver dethär så vill jag bara skriva att SJÄLV KLART så ska jag ha ett möte med en studie väg ledare snart och då ska jag...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 183

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gamla trotjänare
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Hemmasittare

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024