Distans i lätt klass?

Salonikel

Trådstartare
Såg på proppen till Trossnäs den 21maj att distans ingår i alla klasser.
Hur vanligt är det i dom lägre klasserna?
Vad har det för betydelse för slutresultatet,
dvs. räknas det så att man måste vara inom en viss tid?
Tex i lätt klass häst : Distans ca 3300 m tempo 220m/min.
Kan någon vara snäll o förklara för mej som blev lite förrvirrad här nu :confused:

Sv: Distans i lätt klass?

det förekommer i princip aldrig i lägre klasser nuförtiden och det är på väg bort från de större tävlingarna åxå

Att distansen är på väg bort i dom större klasserna vet jag ( så långt är jag med ;) )
Men varför då ha med det i dom här låga klasserna?
Vet du hur det räknas ?

har ingen aning om varför man har det på trossnäs......iofs så blir de ju lite lagom uppvärmning till terrängen

tror att man får straff om man rider för långsamt......är absolut inte säker på det. ska kolla i TR när jag kommer hem

Hej!
Var inte oroliga för distansen!
Det är bra att ha den. Det är steepelchasen som är på väg ut, distansen kommer nog att finnas kvar här och var.

Trossnäs har en slinga som rids innan alla klasser, i 220 m/min för häst och 200m/min för ponny.
Man får tidsfel om man är för långsam.
Det är ett halvfriskt travtempo i snitt, alltså fungerar det som uppvärmning.

Led/skritta hästen innan start och sedan använder ni distansen som uppvärmning. Alltså travar en stund, galopperar lite och skrittar. Man får givetvis anpassa tempot efter underlaget, men det skall vara bra där har jag hört.

Klocka behövs nog.
Kilometermärkning eller minutmarkering finns.

Sedan är det 10 min paus innan terrängen då det finns möjlighet att hoppa fram mm.
Det är ett bra system, då terrängframridningarna brukar vara röriga, och med detta system blir det bara ett par ryttare i taget där.

Lycka till!

Ah vad smart! Jag har mest tänkt att hästen kommer att bli ännu tröttare, men om man ser det som en framridning är det ju perfekt!

Är det någon som vet hur lång slingan är?

Det verkar skitbra ju!!! Perfekt för min knäppa häst som är "rädd" för alla hästar på framhoppningen

Peplis: den är 3300 m ungefär har jag för mej att det stod i proppen

Ja det blir ju jättebra uppvärmning!
Vart ligger Trossnäs igentligen?
Distrikt?

en bit utanför karlstad

antar att det är värmlandsdistriktet

för mej e de 30 mil....så du har ju riktigt nära :D

Hehe jajamensan riktigt nära har jag!
Du får nästan åka en dag före mej va?

Man har gott om tid på sig. Jag både skrittade och travade under distansen i trossnäs förra året och hade flera minuter tillgodo.

Tycker att det var en kanonuppvärmning! Fler borde införa distans. Man tvingas att värma upp hästen ordentligt! Vilket är bra för många.

Underlaget är grus och sand. Toppen helt enkel!

...Och du har ju riktig nära om man jämför med mig :D
Jag har (när jag väl kommer upp på fastlandet) ca 37mil från hamnen!

haha och jag tycker det är ganska långt som har 12 mil. haha :D
Men jag har å andra sidan inte varit ute på så många ft än så man vänjer sig väll vid avstånden..

Senast ändrad:

Ha, ha! Nej ni ska inte klaga!
Fast jag har väl närmare till andra tävlingsplatser iom att jag kan välja om jag vill åka med båten till oskarshamn i småland eller nynäs utanför Stockholm :bow: Jag har tex 25 mil till Gärds (från fastlandet räknat)!
Kul att det verkar som om så många ska dit!
Peplis, jag ska bo sista natten hos en kompis i Örebro som också ska med till Trossnäs och tävla. Du bor väl i örebro?

Han bor en liten bit utanför, jag kommer inte ihåg vad det heter. Typ några km söder om örebros soptipp :p :D

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 244
Senast: alazzi
·
Avel Tänkte bara skriva lite allmänt om travaren. Hoppas det inte blir mer sådana här diskutioner. Vi har både franska och amerikanska...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
6 615
Senast: henry_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar