Distans-har ingen aning om..

Tibra

Trådstartare
vad det är:crazy:
eller jo det vet jag ju, man rider miltals långa turer, som på Hidalgo men jag menar mer här i Sverige, finns det massa tävlingar för distans här? Vart? hur långt är det då? Får alla vara med?. jag är så nyfiken, det vore så roligt att få vara med någon gång :) finns säkert en tråd om denna men jag finner aldrig de trådar jag söker.
absolut ska ju hästen vara vältränad och friskt hjärta! men jag tror jag skulle behöva lite mer info:smirk:

Sv: Distans-har ingen aning om..

Tibra skrev:
vad det är:crazy:
eller jo det vet jag ju, man rider miltals långa turer, som på Hidalgo men jag menar mer här i Sverige, finns det massa tävlingar för distans här?
Beror på vad amn tycker är massa. Jag har hitta på 15 mils omkrets från mig i norra småland ca 6 tävlingstillfällen om jag inte missminner mig.
Tibra skrev:
Växjö hade någon i år tror att de har varje år. Utanför Västervik finns det och uppe runt Stockholm finns dte några att välja på.
Tibra skrev:
hur långt är det då? Får alla vara med?.
Den kortaste är en PrövaPÅ som ligger på 20-25 km. De längsta i Sverige tror jag är 160 km. Om jag har fattat rätt är alla välkomna att vara med så länge man har en frisk och vältränad häst.
Tibra skrev:
jag är så nyfiken, det vore så roligt att få vara med någon gång :) finns säkert en tråd om denna men jag finner aldrig de trådar jag söker.
absolut ska ju hästen vara vältränad och friskt hjärta! men jag tror jag skulle behöva lite mer info:smirk:

Detta är svar från mig en glad amatör som just nu tränar inför att så småningom komma ut och tävla. Men de som är mer insatta kan säkert rätta mian fel och ge bättre svar.

tack för svaren :)! ska genast kolla på länkarna också.
Sverigeritten det måste väl vara den allra längsta distansen i vårt land? det kanske inte ens är en tävling.
Det var ju två "gubbar" som red genom Sverige men har hört att de fick vända då hästarna fått skav..
det fräcka var att jag såg dom :) tänk att de red förbi här i lilla Gissjö, hästen Tibra jag tog hand om vart tokig i hagen då de två kom ridandes.
Även att gubbarna stannade till hos djurplågaren:(

movgli skrev:
VA? :eek: Berätta mera....

ja det finns en gubbe här där jag bor med massa travhästar, när jag var mindre så gick jag o en kompis dit för att fråga om vi fick varsin sköthäst.
Visst fick vi det, men så fort han fick reda på att jag red i Hussborg "islandsstallet i närheten" var han inte ett dugg intresserad av min hjälp eller något annat, ja jag fick ju vara där och pyssla, men man märkte genast att han inte gillade mig.
Varför? jo han hade stallat in sina hästar i hussborg en gång, där hade han sagt åt dom att hans hästar var farliga som de inte fick röra eller mata, en kväll kom han till stallet full och matade fel hästar, samt att han kastade ut stallets egna grejor på gården- genom detta vart det ju förstås konflikt.
Sedan har han knarkat, hotat frun med gevär, suttit i fängelse, sparkar o slår sina hästar, har kört ihjäl en häst "inte med fordon utan med sulky", beteendeproblem vad jag fått för mig, druckit, hästarna står i leriga hagar.
Den sköthäst jag hade var jag minsann rädd för.. hon skrek och skrek så fort hon blev lämnad av andra hästar i stallet, då kom gubben och sparkade på hennes ben, boxen hon stod i var ingen box, det var en lada med bara skit och inget fönster.. alldeles mörkt var det där, mager som tusan var hon.. benen stack ut och tovig man.. gammal märr, haft många föl.. nu är hon död.. som tur är.
Jag har hört rykten om att han blivit bättre.. ringde faktiskt honom först om att låna en häst från han.. låta den få komma ut till det gröna och bättre! men det vart inte så..
jah såna idioter finns det här.. själv har man ju en bortskämd häst..:P fast hon hade det kanske inte så roligt för några veckor sen heller.. har nyss tagit hem henne på foder.
Hästar ska leva i det härliga gröna med smek och lugn, trygghet, mat, vatten och kärlek-tvärtom vad gubbens hästar har.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 403
Senast: ii-ssa
·
Hundavel & Ras Hoppas det är okej med en till sådan här tråd. Jag visste inte om jag skulle posta eller ej, känns som om jag mest skrivit, tagit bort...
2
Svar
34
· Visningar
3 979
Senast: Sasse
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 563
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 575
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar