Dissikera, eller hur det stavas?

jerseyko

Trådstartare
Någon som gjort det?

Jag skulle så gärna vilja göra det, varenda liten del i hela hästen kolla hur allt ser ut å böja på benen osv å se hur leder å allt ändrar på sig..

Jag är som du..Jag vill oxå veta hur allt ser ut..och hur det beter sig..för att jag ska få bättre helhetsbild om hur hästen fungerar.Hadde jag inte varit så kass i skolan så hadde jag nog gått vetrinär utbildningen nu.

Jag har ju tränat att sko på döda hästben.Och fått sett hur ett sådant ser ut ut alla vinklar å vrår..Mycket intressant.

Jag tror du kommer få skäll för den här tråden :crazy:

Japp, allt ifrån att plocka delar på kadaverplats (inte i sverige)och pilla runt med delarna, undersöka, skära och glo, till klinisk dissektion där delarna var preparerade och blodet borta alltså.

Det är otroligt intressant och lärorikt, jag är nog lite skruvad för det är helt klart en passion för mig att skära i hästlik... :crazy:

Jag har inte dissikerat hästdelar (va hemskt de lät.. :crazy: ) Men jag skulle nog också vilja göra det. Vi fick dissikera i skolan förrut å de va så himla roligt!! :D

Inte hästar, Men jag gick på ett naturbruksgymnasie så vi fick dissikera komage, hjärta-lunga-njure osv från gris och mage från gris och fortplantningsorgan från ko och tjur. Väldigt intressant och inte alls så äckligt som det låter, det enda jag inte gillade var lukten som jag fick lite kväljningar av...men det hjälpte att andas lite t-sprit så mår man bättre :)
Hade jag fått chansen att dissikera häst så skulle jag gärna velat det. Man lär sig så mycket på dissektion, grisar är väldigt bra för så ser ju vi människor också ut (till stor del) inuti :)

Samma här!! Intressant å se hur det egentligen är...inte bara att anta att så ser det ut och så funkar det!

Samma skola??

Ett tips är kursen "Hästens rörelseapparat, struktur och fuktion", 5p, A-kurs på Ultuna. Förkunskapskraven är biologi på gymnasiet tror jag, men det är ju lätt att kolla upp.

Där gås bla alla muskler igenom och på eftermiddagarna är det dissektioner. Dissektionerna sker gruppvis och innefattar helt framben med bogblad och helt bakben. Hela kursen har också tillgång till en hel häst som hänger på travers att gå och titta på/dissekera. Med den hela hästen ser man helheten på ett bra sätt.

Om man går in på SLU:s kurssida så borde all info om kursen finnas där.

Jag har varit med att dissikera nedre delen av en hästs ben.(Ville inte vara med att skära själv) Fick bl.a se hur en hov ser ut innuti. Mycket intressant men lite äckligt också.

Det har jeg også veldig lyst til, spesielt for å sko på døde hesteben. Men når vi dissekerte på skolen, var nok jeg en av de blekeste :-s

Dissikerat hästben har jag gjort, himla intressant att se hur de ser ut inuti. Egentligen skulle jag inte ha fått vara med eftersom jag var för liten (tror jag var 13-14 år nåt) men med tanke på att de som var äldre blev lätt grönaktiga så fick jag stanna ändå :D
Vore rätt så spännande att få titta inuti en hel häst, men jag skulle föredra om det var en för mig okänd häst faktiskt.

Jag har fått vara med och undersöka vad en åsna dog av.. Mycket spännande!
Fast det klart, man skänkte ju en tanke på vad åsnan Otto skulle lidit, innan han dog av förstoppning.... :cry:

Jag skulle också vilja... Hade möjligheten att vara med när ett föl skulle dissikeras men då avstod jag. Den var bara ett dygn och jag höll på att fölvaka hemma så det kändes inte så bra just då.

Har du inte möjlighet att göra det på ditt sommarjobb då?

Jag jobbar på svin slakten, är bara svin där och får/lamm som kommer till mig innan jag kör in dom i kylen..

Va ett svin förra veckan som hade en böld i magen stor som en fotboll å alldeless hård *aj-aj*

Trodde nästan att det var Ingelstad...

Jo, det är min syster... :D

Skodde på döhovar på skolan och nån förmiddag (precis före lunch :cool:) så var vi klara extra tidigt i stallet så då hämtade vi oss ett ben och skalpeller och sen hade vi flickor en intressant lektion där vi kollade senor och leder och allt. :)
Mysigt att knata iväg och käka precis efter. :d

När jag jobbade i italien så var det en av hästarna som bröt benet på en träningsrunda.
När kadavret var omhändertaget så skickade slakteriet tillbaka benet så vi kunde se vart frakturen satt och hur illa det var. Vi sågade upp hov och allting och kollade.
Jag tycker också att det är intressant att dissekera!!
Har tyvärr inte sett mer än insidan på ben och hov (och nån stackars griskulting), men det skulle vara skoj att få kolla en hel häst.

//MDusty

Har oxå skott på döhovar, de enda vår hovslagare gjorde var att klippa upp hoven in till hovbenet för vi skulle få se hur nära hovbenet faktiskt är!

Sen har jag ju sett sånadär ben som e delade i 2 så man ska se skelettet.

Men de e inte (bara) hovar och ben jag vill kolla, de e mer muskler, ryggraden o.s.v.

Undrar vad personalen skulle tänka om man ringde slakteriet och bad att få köpa en hel, ostyckad häst. ;)
Skalpeller är kanske svårare att få tag i, men det går kanske med en fruktkniv och en såg? :D
Bra anatomi/fysiologi böcker har jag redan. :cool:

Vi kanske kan gå ihop ett gäng här på Buke annars och ha en egen kurs? Det finns säkert någon därute som villigt skänker sin häst till våra forskningssyften! :idea:

//MDusty

Liknande trådar

Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
346
Senast: Malva1978
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 369
Hästvård Jag gör ofta "buklyft" på mina hästar för att kolla av rörligheten i ryggen. Min ena häst har super rörlighet, lyfter jättefint men har...
Svar
18
· Visningar
1 280
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 544
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka