Diskussion med sambon ang hästens foder

Sv: Diskussion med sambon ang hästens foder

Det löses billigt och bra med Lusern för 3:-/kg.
Och så är man på det viset även kvar i att fodra med bara grovfoder.

Lucern vad kan det vara runt 100-150 smbr medan tex kraffts protein är 330 smbr. Energin ligger väl på runt det samma på båda sorterna.

Mvh

Tora

Japp men för dom 6 kronorna hade du kunnat ge 3 kg hö till

Ja det är helt rätt men man kan ju hamna i samma sits som jag då det för att täcka hästens behov bara skulle räcka med ca 1kg kraftfoder och 10 kilo hö. Men då jag vill ge hästen det som är bäst för henne så väljer jag att ge 5 kilo hö till för att det skall täcka hästens behov. Det blir 5 *2 =15 kr.

Tyvärr är det ju så att det fortfarande finns människor som tror att hästarna måste ha kraftfoder för att orka. Önskar att fler tänkte som du har skrivit där uppe.

Inte Ung har en poäng där också. Det finns flera billiga färdigfoder. Ibland så blir man lite mörkrädd när man hör hur mycket fodret kostar. Över 200 kr för 25 kg och då var det motsvarande värden som kraffts blå (är det grund den heter?).

Mvh

Tora

kraffts protein är 330 smbr.

Krafft Protein är ju ett av de foder som är prisvärda för vad man får.
Definitivt.
Medan Krafft Ponny är det dyraste och dummaste "hö" som man kan köpa.

Vissa fullfoder är bara helt lysande medan andra är sådana som man definitivt inte behöver.

Ja krafft Ponny är ju ett mysterium för sig och dessutom en dyr historia.

Har många gånger funderat varför den är så dyr? Hade kunnat förstå om den kostat 60 kr säcken.
Är det någon som använder den till sin häst överhuvudtaget? Enerign är väl runt 10 och smbr ca 50 om jag inte minns helt fel.

Fast den har funnits länge i sortimentet så jag antar att den är efterfrågad.

Mvh

Tora

Nu har jag inte läst hela tråden, men blir mycket nyfiken på vad du ger dina, som är billigare...
Du får hemskt gärna PM:a mig om du inte vill skriva här vad du ger!

tror han/hon menade att folk proppar i sina hästar allderles för mycket kraftfoder. när man igentligen ska öka på grovfodret.

/Gabbi- vars häst bara äter grovfoder + nån näve havre efter ridning
skulle vilja se din häst efter några månader på ett hö med 1,6 i kvot.. .. ..

eller förresten, jag vet redan.. har två bilder..

Somaliabuk, noll muskler i överlinjen, grät när jag såg hästen..
proteinbrist1.JPG

Fläskberg med 150 kilos övervikt.. (avlivades vid 6 års ålder pga obotlig kotledsinflamation båda fram)
proteinbrist2.JPG

båda är islänningar och fick hö med skitvärden och lite havre..

Jag fodrar med Edel-sortimentet.
Finns på www.johanhansson.se
Och så Lusern-pellets.
Lokalodlat spannmål som grannen krossar.
Jag tycker dessutom att t.ex. Krafft Protein, Krafft Groov (dock ej Grund) och Åsebro Cool (havrefri) är bra och prisvärda fullfoder.
Rapsolja köper jag på Willys i 10l dunkar.

Så oerhört sorgligt.
Islandshästar är tyvärr ett utsatt släkte.
De köps och används som leksaker och skogsmopeder.

Min häst äter fibergi, passar bra till höet han äter.
Sist när jag o sambon var iväg å skulle inhandla foder började han ifråga varför man köper så pass dyrt kraftfoder:smirk: Började med att det passar bra till höet och hästen funkar bra på det mm. Han började då med att hästar alltid ätit havre osv, tillslut hade jag inga argument att komma med längre, vilket så klart gjorde mig mäkta irriterad:mad:

Att vi analyserar hö det förstod han, men just detta med alla dessa dyra färdigfoder hade han svårt att förstå vitsen med... tror ni att vi går på all reklam o marknadsföring lite för lätt när det gäller foder (oxå)?? Ger man havre, mineraler o betfor vet man ju vad hästen äter..Vet egentligen inte vart jag vill komma med detta inlägg, men är det någon som har samma erfarenhet om dessa foder diskussioner???:o

Jag håller helt med din sambo! Särskilt svårt har jag att förstå de som köper dyra blandningar med låg proteinhalt och hög andel halm. Själv lägger jag bara till det som jag bedömer fattas i mitt grovfoder.
HH

Krafft Protein är ju ett av de foder som är prisvärda för vad man får.
Definitivt.
Medan Krafft Ponny är det dyraste och dummaste "hö" som man kan köpa.

Vissa fullfoder är bara helt lysande medan andra är sådana som man definitivt inte behöver.

F-i låg kan få dela jumboplatsen med K-t Ponny! HH

Ja, jag tror att NI går på detta väldigt lätt. Orsak: utbildning och information saknas

Varför vill ni inte betala 4 kr/kg hö när ni kan betala det dubbla och mer för kraftfoder.

Vaför är man mer benägen att betala för ett bra kraftfoder istället för ett bra grovfoder.

Om ett bra hö hade kostat 12kr/kg hö hade ni köpt detta istället för kraftfoder.

:bow:

Utan att ha läst hela tråden så måste jag ju absolut hålla med Gammeln om att det vore bättre att NOGGRANT välja sitt grovfoder så att man slipper kraftfoder/tillskott och hästen kan få det den är gjord för att äta (stråfoder) och mår bäst av.
Jag skulle själv gärna betala åtminstone 3-4kr/kg för ett hö som innehåller LÅGA värden men med en bra kvot. Det skulle fungera bäst för de lättfödda hästar jag oftast har att göra med!

Dock är det ju väldigt svårt ofta att hitta hö/silage som redan från början är analyserade så att man vet vad man köper... Och tyvärr är ju dagens vallfoder ofta av ganska dåliga värden av olika orsaker.

Varför inte Krafft Grund?
De flesta i min miljö kör med det. Själv vill jag inte ge havre till min sprallhöna...
Kan också hålla med om vad du sa om islänningar, dock finns det också många som är seriösa.

Lucern vad kan det vara runt 100-150 smbr medan tex kraffts protein är 330 smbr. Energin ligger väl på runt det samma på båda sorterna.

Nja... Energin i lusern är 8-8.5MJ/kg foder och smbrp är 105-150g smbrp som du säger, ja.
Energin i KP är 12MJ/kg foder (smbrp 330, ja).

KP kostar över 10kr/kg medans lusern kostar ca 3-5kr/kg. (beroende på vilket fabrikat man köper och hur mkt man köper åt gången)
Priset kan bli ungefär detsamma i slutänden eftersom man inte behöver ge så mycket av KP. Men personligen föredrar jag att ge lusern för att det är ett grovfoder.

Man får ju mera totalt för 3kr om man köper lusern för pengarna.
3kr Krafft Protein ger ju bara 4MJ medan 3kr lusern ger runt 8MJ.

Sant.
Men MJ är ju också av värde för det mesta.
Jag jagar MJ just nu.
Det får bli olja och halm.
Mitt hösilage har 65gr smrp/kg foder och 5,5MJ.
Kvot nästan 12.

Sant.
Men MJ är ju också av värde för det mesta.
Jag jagar MJ just nu.
Det får bli olja och halm.
Mitt hösilage har 65gr smrp/kg foder och 5,5MJ.
Kvot nästan 12.

Det är lättare att fodra upp ett lågt proteinvärde, än ett lågt energivärde till högt protein, det håller jag helt med om!

Jag betalar gärna ett högt pris för ett bra grovfoder, dock idiotförklaras jag ofta pga detta.
Typ, varför betala 3.10 kg när du kan få det för 1.40, men vad får jag för 1.40:confused: dammig j..la skit som stinker mögel.
Jag vill lägga in en hög med väl doftande hö till min häst, då är jag (och förhoppningsvis min häst:love: ) nöjd när jag går hem på kvällen.
Fattar bara inte varför så många som har häst snålar med maten, det är ju ingen som tvingar en att ha häst och har man det så får man väl köpa mat som den kan äta utan att riskera sin hälsa.
Blanda kraftfoder kan jag däremot göra, det är faktiskt ganska kul att stå och blanda till:love: men det beror inte på att jag är snål, köper nog lite extra gotte där oxå...örtmusli luktar sååå gott.
Till trådskaparen...min kille skulle aldrig bry sig det minsta vad jag stoppar i mina pållar:D , det får jag sköta själv.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 537
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 311
Senast: ufot
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 382
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
4 018
Senast: Mustang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka