Diskussion med sambon ang hästens foder

Sparvoga

Trådstartare
Min häst äter fibergi, passar bra till höet han äter.
Sist när jag o sambon var iväg å skulle inhandla foder började han ifråga varför man köper så pass dyrt kraftfoder:smirk: Började med att det passar bra till höet och hästen funkar bra på det mm. Han började då med att hästar alltid ätit havre osv, tillslut hade jag inga argument att komma med längre, vilket så klart gjorde mig mäkta irriterad:mad:

Att vi analyserar hö det förstod han, men just detta med alla dessa dyra färdigfoder hade han svårt att förstå vitsen med... tror ni att vi går på all reklam o marknadsföring lite för lätt när det gäller foder (oxå)?? Ger man havre, mineraler o betfor vet man ju vad hästen äter..Vet egentligen inte vart jag vill komma med detta inlägg, men är det någon som har samma erfarenhet om dessa foder diskussioner???:o

Sv: Diskussion med sambon ang hästens foder

Hmm ja med min plastpappa han förstår inte heller varför de har täcke om de har päls o varför man då rakar bort pälsen om den nu fryser :rofl:

Det är på två sätt med färdigfoder tycker jag. Att man köper färdigforder kan ju vara av bekvämlighetsskäl om man står i stall där det är svårt att göra allt själv. Då kan det ju vara underlättande för andra när de fodrar ens häst. Visst är färdigfoder dyrare men det kan som sagt vara bekvämare och då får man lägga på någon krona kilot för just bekvämligheten. Tycker din sambo har rätt i sak då det är "bättre" att köpa flera sorter foder och blanda själv. Framförallt ser man då den hygieniska kvaliteten på varje foderprodukt man ger. Färdigfoder är svårare att se eftersom det är ihoprört och en del även bakade. Själv ger jag också färdigfoder just nu pga att jag står inhyrd med min häst. Dock skulle jag helst ge havre, betfor, korn osv för sig. Men just nu går det inte. Hm vet inte om du blev klokare av detta!

... tror ni att vi går på all reklam o marknadsföring lite för lätt när det gäller foder (oxå)??
Ja, jag tror att NI går på detta väldigt lätt. Orsak: utbildning och information saknas

Varför vill ni inte betala 4 kr/kg hö när ni kan betala det dubbla och mer för kraftfoder.

Vaför är man mer benägen att betala för ett bra kraftfoder istället för ett bra grovfoder.

Om ett bra hö hade kostat 12kr/kg hö hade ni köpt detta istället för kraftfoder.

Ja, det var väl mest den ekonomiskabiten han tänkte på... det är inte min grej:angel: Istallet där jag har hästen skulle det inte vara några som helst problem med olika foder eftersom jag alltid fixar det själv o behöver man någon hjälp så är det inga problem. Så egentligen har inget att säga till mitt försvar;) :o

tror ni att vi går på all reklam o marknadsföring lite för lätt när det gäller foder (oxå)??

Javisst går vi på reklamen. Bekvämlighet är en aspekt av det hela. En annan vanlig reaktion jag ser är osäkerheten/okunskapen hos många hästägare. Det tar sig utryck i att man "gör som alla andra" i stallet. Börjar en ge någon form av tillskott eller foder och pratar väl om den så kan det vara svårt att stå emot grupptrycket. Det finns också många självutnämnda experter (jag är en sådan...;) ).

Ibland möter man också reaktionen att: det som är dyrt måste också vara bra. Vilket automatiskt ger den logiska kullerbyttan att det som är billigt är sämre. Kraftfoder i fina säcken är dyrt, hö är billigt...

det där fattade jag absolut ingenting om :crazy:

Håller med dig! Det är ju så att höet är det absolut viktigaste fodret för hästen + vatten. Ju mer jag tänker på detta ju mer känner jag att det finns inget som jag kan komma på som förklarar varför tex fibergi skulle vara bättre än havre+eventuella mineraler, dvs om man nu ens behöver kraftfoder...

tror han/hon menade att folk proppar i sina hästar allderles för mycket kraftfoder. när man igentligen ska öka på grovfodret.

/Gabbi- vars häst bara äter grovfoder + nån näve havre efter ridning

sant, nog bara människorna som är väldigt duktiga på att vilja så mycket. Nu sen ja köpte gård har ja försökt köpa mer utav det mer vanliga fodersorterna. För att försöka mixa ihop en bra foderstat själv när man har tid. ska försöka få ut en foderstats analytiker under kommande vecka.

Du hade inga argument kvar för att din sambo hade rätt :angel:

Även om höt är analyserat går det ju utmärkt att göra egen foderblandning för att få upp proteinet om det nu är lite lågt i höt.

Fast oftast så ger man ju inte de mängder med kraftfoder som man ger grovfoder (hoppas jag i alla fall). Alltså blir det billigare med kraftodret därför att man inte ger lika stor mängd även om det är dyrare per kg.

Tex ger man kanske 10 kg hö á 2 kr/kg = 20 kr och så ger man ca 1 kg kraftfoder á 6 kr kg = 6 kr.

Själv får min 15 kg hö och bara lite betfor som skramell i krubban när de andra får eftersom jag har lyckat att få tag på ett hö som för mig har perfekta värden. Detta är dock inte billigt. Det kostar mig över 1000 kr i månaden. Men det är det bästa för hästen. Hade jag använt mig av kraftfoder och bara gett runt 6-7 kilo hö så hade jag kommit undan med ca 700 kr.

Jag använder analysen för att komma undan så billigt som möjligt. Men i bland så krävs det mer foder än havre (oftast så brukar det saknas protein i så fall) och då köper jag foder efter det som behövs. Men jag väljer det billigaste allternativet.

Det finns dock undantag. Om jag hade köpt havre i år så hade jag köpt lantmännens lite dyrare då de gör kvalitetskontroller på det hela tiden.

Om man däremot inte har så stor koll på höt man ger så tror jag nog att det är väldigt lätt att gå på all marknadsföring som man råkar ut för.

Mvh

Tora

...men just detta med alla dessa dyra färdigfoder hade han svårt att förstå vitsen med...

Det kan inte heller jag förstå vitsen med.
Det finns ju billiga färdigfoder som fungerar precis lika bra.
Jag betalar ca 4-5:-/kg för färdigfoder med lika bra eller bättre näringsinnehåll än fibergi.
Inte ens hemmablandat blir billigare.

Med 15 hästar så spelar det roll i ekonomin.
Hästarna blir ju lika fina på det billigare fodret.
Men det ser ju inte lika exclusivt ut i påsen.

Precis, mina argument var SLUT! Sambon har jakthundar så han brukar kolla deras foder näringsinnehåll-pris, så helt bort är han ju inte.

Jag vet innerst inne att hästen mycket väl skulle klara sig med havre, mineraler och ev betfor till höet han har:smirk: Så, SUCK, det är bara att krypa till korset och erkänna att jag nog åkt dit...:cool:

I vårat stall så finns de bästa möjligheterna för att ha många olika fodersorter till olika hästar. Det som ingår i stallhyran är Havre, betfor och Kraffts blå miner. Utöver det så äter halvblodet 2 år Fibergi och Kraffts Lusern hack. C-ponnyn 24 år och Shettisen 6 år äter utöver grundutbudet Hippo basic och Green Power Lusern hack
Jag vill veta vad min häst (STORT varmblods sto 4 år) äter och blandar därför egen "musli". Använder Havre, Kornkross, Alfalfa oil lusern hack, majs och morotsflingor. Hon får givetvis mineraler och betfor också.
När man har lagt upp alla foder blandningar brevid varandra så ser med människoögon sett min blandning godast ut och luktar godast. Fibergin tycker jag ser brun och tråkig ut o luktar lite jäst eller som surdeg. Hippon ser även den brun och torr och tråkig ut. Medans min "musli" ser färgglad o god ut. :D Det bästa o viktigaste är ju att hästen älskar muslin och fungerar mkt. bra på den.
Vårat hö är analyserat och min får för tillfället 9 kg hö om dan.

jag använder det foder som kompletterar foderstaten bäst UTAN att jag behöver använda typ 5 sorter.
Använder gärna bara 1 sort till båda hästarna.
(vilket ALDRIG går då den ena är 15 i full kondition och den andra 2 och tränas lite lätt men växer så de knakar)
men ett tag körde jag på havre, korn och dylikt

och då stod jag där i stallet med
betfor, vetekli, havre, korn, soja och mineraler :crazy:

och för mig var de inte så svårt men då mina föräldrar skulle ta hand om de och dom stod med den där lappen och kliade sig i huvudet så är de betydlig enklare nu med 2 sorter varav den ena hästen klarar sig på bara 1.

jag har helt enkelt färdig foder för att det är lättare.. :) och mina föräldrar (som även betalar kalaset) tycker de är mycket bättre också

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 537
Senast: Irival
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 311
Senast: ufot
·
Foder & Strö hej! Jag skulle vilja ha lite tips på foder till min äldsta herre. Som rubriken lyder är han 34 år och har alltid varit precis...
Svar
10
· Visningar
1 382
Senast: Blubbis
·
Foder & Strö Hade hästen till tandläkare härom veckan och hon kunde konstatera att hästen i fråga saknar två tänder på ena sidan samt att hans övriga...
Svar
9
· Visningar
4 018
Senast: Mustang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka