Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ni som har eller har haft diskbråck, jag skulle gärna vilja höra hur det har varit för er. En närstående har det (konstaterat med MR), och har stora smärtor, känselbortfall och inga reflexer i benen.
Vad hjälpte er, i form av smärtlindring och rehab?
Såhär i efterhand är det ett år ungefär. Han sökte flera gånger, men fick ingen hjälp förrän det blev så illa att han fick åka till akuten. Riktigt eländigt har det varit i tre månader nu.Hur länge har han haft ont? Min erfarenhet som fysioterapeut är att det är de med sådana där stora besvär som blir bäst i slutändan, även om det i början givetvis är förjävligt.
Hur lång tid tog det innan det värsta gick över?Jag låg på golvet med benen på en stol och försökte sova någon vecka.
Kiro hjälpte mig när det mest akuta läkt. Jag var väldigt vältränad då och det tror jag hjälpte mig. Jag var tvungen att röra mig trots värken. Jag tror inte all rörelse jag gjorde då var bra. Men jag visste inte att det var diskbråck förrän senare. Trodde mer någon annan ryggpaj.
Nu måste jag se till att varken bli för tung, för otränad och inte lyfta så tungt. Kiro behandlar regelbundet också(i samrådan med ortoped).
Jag är inte så dålig att jag behöver opereras.
Jag minns faktiskt inte riktigt. Jag mådde riktigt dåligt pga för mycket jobb, paj sköldkörtel, dödsfall etc den perioden. Så jag minns inte riktigt när det slutade smärta i ryggen just.Hur lång tid tog det innan det värsta gick över?
Har du också fått "lära" dig vifta på svansen?Dessutom ganska tråkig träning, där man i början upplever träningen som "lite larvig".
Marklyft, marklyft, marklyft! Jag har haft flera diskbråck i ländryggen pga en sjukdom som jag har, men det enda som hjälp mig är styrketräning. Det har varit outstanding. Glömde, jag gick såklart inte gymmet utan hade en sjukgymnast som hjälpte mig i början.Ni som har eller har haft diskbråck, jag skulle gärna vilja höra hur det har varit för er. En närstående har det (konstaterat med MR), och har stora smärtor, känselbortfall och inga reflexer i benen.
Ja, och ligga på platt och fast (inte hårt) underlag, och trycka ner svanken och spänna nedre magmusklerna...Har du också fått "lära" dig vifta på svansen?
Nästan direkt efter mina operationer så fick jag ett träningsprogram typ balansträning och stå och stretcha på olika sätt innan man började träna på gymmet hos gymnasten men löjligt små vikter och balansträning men jag klarade inte några vikter just i början då jag knappt kunde röra mig ett år före op och jag hade ingen ork alls i mina muskler och det tog lång tid att bygga upp muskelkraften så den blir lika som innan jag blev dålig och jag är inte där än .Ja, och ligga på platt och fast (inte hårt) underlag, och trycka ner svanken och spänna nedre magmusklerna...
Det syns ju för sjutton inte ens att man tränar...Urlarvigt!
Men nu har jag kommit förbi det stadiet, så nu ser det ut som jag tränar i alla fall...
Ni som har eller har haft diskbråck, jag skulle gärna vilja höra hur det har varit för er. En närstående har det (konstaterat med MR), och har stora smärtor, känselbortfall och inga reflexer i benen.