Diskbråck hos äldre hund

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare molly50
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 6 588
M

molly50

Min gamla cockerspanieltik på 13 år har fått diskbråck i nacken.
Hon har fått smärtstillande i 2 veckor nu och verkade till en början mycket piggare. Denna veckan blev hon ngt sämre igen för att nu återigen så sakteliga visa tecken på förbättring.
Vi ska på återbesök hos veterinären imorgon och det är bara att hoppas på att skadan inte har blivit sämre efter den förra veckan då hon var snudd på överaktiv.
Är det någon här som har erfarenheter av detta som kan berätta hur det har gått?
Ska man våga låta söva henne för en ev operation om det skulle behövas? Hon har inga fel på hjärta och lungor och är frisk i övrigt.
Eller kan de tillfriskna på enbart medicin och sjukgymnastik plus absolut vila då förstås?
Om ni har erfarenheter av detta så berätta gärna hur det har gått.
Jag är lite orolig inför återbesöket imorgon.

Sv: Diskbråck hos äldre hund

Mammas hund fick de, men hon vara bara tre år gammal då.
Vet. trodde att hon skulle vara tvungen att opereras men provade med att ge kortison och nått smärtstillande. Det såg verkligen inte bra ut, hunden kunde knappt gå utan fick hasa sig fram.

I tre veckor åt hon tabletterna, hade begränsad yta att röra sig på och fick endast gå ut på snabbrastning på gården. Vi var även tvungen att böta upp maten för att inte hon skulle bli förstoppad när hon inte fick röra på sig.

Hunden blev frisk blev och vi blev rekomenderade att börja "sätta igång" henne sakta. Hon skulle ha motion utan belastning, dvs endast promenader och inte hålla på att hoppa upp och ner från ex. bilen och soffan.

Idag är hon helt frisk, men kommer inte hålla för ex agility. Men hon är glad så länge hon får vara en "soffpotatis" :)

Tack så mycket för svaret! Det kändes lite lugnande i alla fall. :)

Jag hoppas det går lika bra för min gamla gumma.
Hon får lite mindre mat än tidigare för att inte gå upp i vikt nu när hon inte får röra sig så mycket.
Men hon är fin i magen och kisseriet fungerar som det ska.

Jag tränade henne mycket i agility när hon var yngre. Ändå upp tills hon var runt 8 år faktiskt och hon älskade det. Men jag trappade ner på det när hon blev äldre och nu är det bara promenader som gäller.
Just nu väldigt korta.
Vi får väl se vad veterinären säger imorgon. Vi ska kanske få träffa en sjukgymnast också.

kom på att jag pratade med uppfödaren i samma veva som mammas hund fick de, då hade en av hennes äldre hanar och fått det men hon blev oxå frisk med bara vila :)

hur gick de idag då?

Hejsan,
Hittade just hit eftersom min dalmatiner på 12 år troligen lider av diskbråck. Han har en längre tid även haft problem med sin rygg och har därför inte fått gå i trappor. Annars har han varit som en liten hundvalp med mycket livsglädje. I lördags för två veckor sedan på morgonen så kunde han helt enkelt inte gå utan hasade bakbenen efter sig, fruktansvärt att se. Vi trodde ju då att nu var det slut. Ringde vet och de sa att de inte kunde göra något utan vi skulle avvakta. Han blev bättre tills nu på lördag igen då han åter fick problem med att gå. Nu går han här och vinglar fram. Svårt att hålla honom still. Är väl lite lugnare nul. I helgen låg han och skällde hela tiden, stackarn. Har fått cortisontabletter att ge honom och mer vet vi inte. Får väl ta en dag i taget. Kan han bli bra igen? Ovissheten är så jobbig.
Fick i dag även ett reklamblad om glucosamin. Är det någon som vet om det skulle vara något för vår älskade hund. Man vill ju försöka med allt.
/Christine
:confused:

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 915
Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
3 487
Senast: NotlikeI
·
Övr. Hund Hej, Vi har en underbar labrador (6,5 år). Tidigare var vi fodervärd, i 1,5 år, till en annan labrador (8 år nu) som sedan blev...
Svar
19
· Visningar
2 185
Senast: Johanna1988
·
Hundhälsa Hej! Jag har en Bc hane på 2.5år som precis var inne för kontroll av sina tänder. Han har tandsten på typ alla sidotänder, vi snackar...
Svar
2
· Visningar
1 392

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka